Trillingmamma och sjubarnsmor

Direktlänk till inlägg 5 maj 2010

I full gång

Av Trillingmamman - 5 maj 2010 09:26

Ni som har följt mig i min tidigare blogg vet att jag är en aktiv människa. Jag gillar helt enkelt att röra på mig för att det får mig att må bra. Och i och med det så kan jag äta vanligt utan att behöva följa bantningskurer och svältdieter. För det är absolut ingenting för mig. Och med så många barn så måste jag ändå vara en förebild för dom och visa att motion är bra och att äta sunt men ändå synda ibland.


Jag är absolut ingen fanatiker av träning, tycker bara att det är så skönt att röra på mig. Men ni kommer säkert att märka att vissa saker jag gör kanske är extrema i era ögon. Men allt är relativt.


Nu är jag gravid i vecka 29 så min motion över huvud taget är inte extrem på något sätt. Och med många barn så får man hitta tiden när man kan. Och eftersom jag jobbar så är till och från jobbet en bra tid just nu. Men med tanke på mitt tillstånd så är det nedkortat till en tur om dagen bara. Jag går mycket. En tur är 5 km hemifrån till bussen vid Handen. Förut så gick jag både hem och dit men eftersom jag är så långsam och får sammandragningar så tycker jag ändå att 5 km är okej i stället för en mil. Det tänkte jag köra på så länge det går fram tills det är dags för barnet att komma ut. I det här fallet så får jag lyssna på min kropp lite.


För övrigt så älskar jag och cykla och hade som rutin att cykla till jobbet varje dag. Det fungerade tills jag var i vecka 14 med trillingarna. Sen var det läge och sluta. Det gick inte längre pga riskerna. Till och från jobbet så är det mer än 5 mil sammanlagt. En enkel tur på 2,54 mil tog mig, i icke gravid tillstånd, en timme att cykla. Vilket inte är så mycket sämre än bussen från dörr till dörr. I mångas ögon är jag helt galen som cyklade till jobbet och så långt men för mig var det en ren njutning. Och det kommer jag att fortsätta med då cykling är en utomordentlig motion. Tack vare att jag höll igång så pass så orkade jag igenom trillinggraviditeten ända fram till vecka 36 och även tre månader efter de föddes så var jag med i Tjejvättern på 10 mil och fick tiden 4,5 timmar.


Jag har som mål att delta i Vårruset varje år och jag startade med det för två år sedan. Det har blivit som en grej mest för min del. Och jag kommer även att delta i år den 1:a juni. Fast denna gång springer jag inte eftersom jag mer eller mindre är höggravid. Fem kilometer är inga problem för mig så vida någonting allvarligt inte inträffar. Då självklart tänker jag inte delta om det finns hälsorisk för mig eller barnet. Men annars inget hinder. Normalt har jag tiden 29 minuter på 5 km och då som icke gravid. Kommer att ha som mål att delta varje år så länge det går.


Jag och min sambo var med i premiären för Parloppet förra året men kan i år inte delta eftersom denna rutt inte går att gå runt. Det går ut på att man anmäler sig som par, nödvändigtvid inte kille och tjej, och sen springer man åt varsitt håll och möts på halva vägen. Turen är endast 5 km och ganska lätt att springa för den som är van att röra på sig lite. Kan varmt rekommendera det som en kul tävling.


Att jag äter sunt är väl lite till överdrift men jag äter ganska mycket ren mat, dvs jag tillagar den själv på rena ingredienser. Det beror mer på att jag är glutenintolerant än att jag är förskräckt över dagens innehåll i snabbmaten. Men visst syndar jag när det gäller det onyttiga också, det jag kan äta givetvis. Jag tror inte på att slopa saker och ting helt. Bättre att äta med måtta och det gäller allt och sen att man rör på sig. Det man stoppar i sig får man göra sig av med i motionsspåret helt enkelt.


Här kommer ni att få följa mig på vägen då jag läste någonstans att det är bra att föra dagbok över sina motionsvanor. Det både peppar en och att man får överblick lite på hur mycket man egentligen rör på sig. Nu har jag en kalender där jag fyller i exakt så jag kanske sammanfattar mer här periodvis innan det sätter i gång på allvar efter barnets födelse. Så ha överseende med att det går lite trögt i början.


Har ni frågor över mina metoder så hör gärna av er. Kan jag hjälpa så gör jag det.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Trillingmamman - 29 augusti 2016 08:29


Sitter och njuter på balkongen. Det är över 20 grader. Ska verkligen njuta nu av sista dagen. Sola lite till, handla lite och bara vara. Det är så fridfullt. Saknar de små barnen och på ett sätt ska det bli skönt och komma hem till det normala ...

Av Trillingmamman - 26 augusti 2016 19:32

Ja det blev semester i år, kanske inte flera veckor men ack så skönt. Det bar i alla fall mot varmare breddgrader. Hej igen Zakynthos. Tredje gången jag är här. Älskar detta ställe, så fridfullt. Tog med mig min äldsta dotter denna gång. Har bestämt...

Av Trillingmamman - 22 augusti 2016 15:54


Så kom den här dagen man sett fram mot på mycket länge. En liten minisemester med min äldsta dotter. Nu sitter vi och tar en gofika på stationen. Vi ska snart bege oss till Göteborg och Landvetter. I morgon bitti tidigt bär det av mot varmare br...

Av Trillingmamman - 12 augusti 2016 20:34

Det är nästan så jag har glömt hur det är att blogga, har inte haft tid eller lust. Det har varit många nya intryck. Kan tala om att jag klarade mig. Fick mitt legitimation och är nu sjuksköterska. Är också anställd på kliniskt basår som man nu m...

Av Trillingmamman - 22 januari 2016 21:34

Hoppsan, nu har det gått ett tag igen sen jag skrev. Inte meningen, har haft fullt upp bara. Allt flyter på kan man säga. Känner mig stark. Och glad. Det var länge sen jag kände så här faktiskt. Nu finns det många orsaker till varför men en stor a...

Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
Maj 2010 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Ovido - Quiz & Flashcards