Trillingmamma och sjubarnsmor

Alla inlägg den 14 maj 2010

Av Trillingmamman - 14 maj 2010 12:08

Varje graviditet är unik och jag tror även att graviditeter med trillingar är det också. Jag kan bara tala utifrån det jag kände, upplevde och dela med mig av det.


Det föds inte så många trillingpar här i Sverige. Det jag fick fram när jag googlade var att ca femton par per år i Sverige får uppleva den unika chansen av de hundratusen barn som föds. Tidigare så var det mycket mer trillingar som föddes och det berodde på IVF-behandlingarna och då det var tillåtet att stoppa i fler ägg under en insemination. Idag får man inte det och där med sjönk antalet födda trillingar.


I mitt fall så var det på naturlig väg. Och den chansen är ungefär 0,8% av 100 000. Pojkarna är tre treäggstrillingar eller vad man nu kallar det. De är som syskon och har legat i olika fostersäckar med skiljevägg mellan varje. Och det gjorde också att de klarade sig bättre utan komplikationer under graviditeten. Detta är jag tacksam över då jag har hört och läst om komplikationer som kan uppstå just vid flerbördig graviditet. Jag hade inte en enda komplikation mer än att det var tungt, ont i ryggen, svårt att sova och mycket vätska i kroppen. men detta kan man ha i en normal enkel graviditet också. Jag har ju barn sen innan så det är det enda jag kan jämföra med.


Tungt är bara förnamnet. Gick upp totalt 38 kg och då var 18 kg bara barn, moderkaka, fostervatten och vätska. Vägde mig innan snittet och efter. Sen hade jag mycket vätska kvar och jag gick ner vart eftersom det gick ur kroppen. Resterande 6 kg fick jag träna bort helt enkelt. Pojkarna togs med kejsarsnitt i vecka 35+3 och det datumet var satt för att jag skulle inte gå längre helt enkelt. Och de trodde först att jag skulle föda tidigare eftersom normalt så startar en flerbördig graviditet mycket tidigare av naturliga orsaker. Men inte hos mig. Pojkarna låg på tvären och hade det så gott där inne.


Tisdagen den 3/3 -09 så föddes de. Lucas var först ut med sina 2446g och 46 cm. Sen kom Isac med sina 2426g och 45 cm. Och sist men inte minst Alexander med sina 2480g och 46 cm. Mått och vikt överensstämmer med graviditetsveckan och pojkarna följde en normal graviditets kurva.

Tack vare att de kunde ligga så länge i magen och att de hade kött på benen så räckte det med nio dagar på BB. Isac var den som fick ligga ett dygn på neonatalen för att han hade lite fostervatten kvar i lungorna. Men han repade sig fort.


Bilder på förlossningen och självaste snittet finns på min hemsida att se. http://www.familjenxl.dinstudio.se


Lägger upp tre bilder på grabbarna nedan. Taget på Huddinge sjukhus under vistelsen där. Först Lucas.


 

Sen Isac.


 

Och sist Alexander.


 



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Tidigare månad - Senare månad

Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
Maj 2010 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Ovido - Quiz & Flashcards