Trillingmamma och sjubarnsmor

Alla inlägg den 16 maj 2010

Av Trillingmamman - 16 maj 2010 19:45

I morgon är det vardag igen och jag riktigt längtar till jobbet och törstar efter socialt liv. Efter en vecka med sjuka barn så är man insnöad i spyor, blöjbyten, vaknätter, tvättande och den lilla tid som fanns över så sov man mest.

Så ja, det ska bli underbart att komma tillbaka till civilisationen igen. Jag har det stora privilegiet att jobba halvtid så jag får båda delarna. Missar inte så mycket med barnen vilket jag är tacksam över.


Hurra för söndag kväll!




Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 16 maj 2010 10:30

Ännu en gång blickar jag bakåt över hur det var när trillingarna hade kommit. Vanan med barn fanns redan eftersom min sambo har en son och en dotter sen tidigare ( dessa två nämns inte så mycket av respekt till föräldrarnas önskemål men de är för oss lika mycket familjemedlemmar ). Och jag har min dotter Linn från ett tidigare förhållande. Tillsammans har vi Gabriel som föddes 2008, året innan trillingarna. Så vi visste båda hur det är att ha småbarn. Men vem kan förbereda sig på småbarnslivet med tre?


Lyckligtvis så var vi hemma båda två så vi hade armar så det räckte. Och åt gjorde de med besked. Amning var inte på tal om eftersom flaskmatning gjordes redan på sjukhuset då pojkarna var hungriga. Det var bara en som jag kunde amma dessutom och till sist blev det så mycket jobb att jag gav upp det där med. Vart tredje timme så blev det matande en efter en. Och i början så gjorde man inget annat kändes det som.

Tre olika personligheter. En som äter fort och mycket, en som äter långsamt och en som är känslig och kräks mycket. Men i stort sett så var det ändå väldigt lätta med maten. Precis som den första småbarnstiden så är man trött oavsett antalet barn man får. En kan vara nog med jobb om matandet inte fungerar. Pojkarna åt fast i olika takt och alltid på samma tidpunkt ungefär.


Lägger in en bild där de sover så ljuvligt på tvären i sjukhusvagnen. Från vänster Lucas, Isac och Alexander.


 


För att inte helt gå under så kom vi in i en rutin ganska snabbt att man tog varannan natt med trillingarna. Det är bättre med en trött en två stycken då vi har de andra barnen att tänka på också. Blöjbyten, matande och badande gjordes samtidigt med alla om inte någon hade gjort på sig på annan tidpunkt ( men fascinerande nog så skedde det inte så ofta ). Och pojkarna kom snabbt in i rutin vad det gällde maten och sovtider. Vid sex månaders ålder så sov de hela natten och gör än idag om inte någon är sjuk, då faller det mesta. Väldigt lyxigt må jag säga då jag har läst på flera ställen och pratat med människor som har problem av olika slag vad det gäller mat och sömn med barnen. Vi har aldrig haft det problemet riktigt. Efter klockan sju sover alla och har gjort sen tidig ålder.


Inte bara sömnen har gått bra. Invänjning med maten har gått som på räls. De äter allt och har inte ratat mycket. Inga kräsna pojkar direkt. Vanlig mat har de ätit länge och idag existerar inte barnmatsburkarna för oss. När man har tre i samma ålder så blir det en enorm kostnad annars.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Tidigare månad - Senare månad

Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
Maj 2010 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Skapa flashcards