Trillingmamma och sjubarnsmor

Direktlänk till inlägg 19 maj 2010

Underbara ryggradslösa grannar

Av Trillingmamman - 19 maj 2010 22:00

Ja så kom det ett brev på posten till oss om en orosanmälan till sociala myndigheterna från någon i vårat trapphus. De hade uttryckt sin oro över barnen den 11 maj och samtidigt så sitter jag med försäkringskassans papper om sjukanmälan för en av mina söner som skall fyllas i ( man kan ju inte sjukanmäla alla fyra som vid det tillfället var magsjuka ). Jag kan inget annat än att sucka fast jag egentligen skulle vilja skrika ännu högre än igår. Hör ni grannar, vad tänkte ni på? Sjuka barn gråter när de kräks och skiter på sig eller har ont just för att dom är sjuka. Tänk att sociala myndigheterna får slösa på sina resurser på en utredning som förmodligen inte kommer att leda någon vart i stället för att verkligen hjälpa barn som behöver det.


Kunde inte låta bli att skriva en lapp och sätta i porten:


Hej Grannar!


Den 11 maj så har någon i detta trapphus roat sig med att anmäla oss till sociala myndigheterna och uppenbarligen uttryckt sin oro över alla våra barn. Och alla våra barn som vid detta tillfälle var magsjuka dessutom ( alla fyra ). De kräktes i omgångar, sket på sig och grät en hel del för att de förmodligen hade ont i magen eller mådde dåligt ( och för dig som inte vet så gråter sjuka barn ). Våra pojkar höll på så i stort sett hela natten och om vart annat.

Vad enkelt det hade varit för dig som anmälde oss att komma och ringa på dörren i stället. Du hade fått ganska klara bevis omgående på att alla var magsjuka. Men förmodligen tyckte du att det var enklare att ringa ett anonymt samtal till sociala myndigheterna.


Det finns dock bevis på att alla var magsjuka i form av samtal till försäkringskassan, VAB från jobbet, samtal till Handens närsjukhus och sjukvårdsupplysningen. Så din anmälan kommer inte så långt mer än att sociala myndigheterna får ännu en utredning som läggs ner i stället för att använda sina resurser till att hjälpa barn som verkligen behöver det.


För er som det sticker i ögonen på att vi har många barn så vill jag bara säga att vi är på väg att skaffa större boende, men även sådant tar tid eller kostar pengar. Jag tycker inte att vi ska behöva sätta en lapp i porten eller springa hos sociala myndigheterna varje gång barnen är sjuka för att de gråter lite. Det hade varit enkelt och löst på fem minuter om du hade ringt på dörren i stället. Jag eller min sambo Thomas bits inte. Så till dig som anmälde oss, här är mitt nummer XXX-XXX XX XX eller ring på dörren en trappa upp.


Mvh Eva och Thomas


Just nu är jag bara allmänt irriterad över människor som inte har något bättre för sig än att kolla på sina grannar. Visst är det bra att sociala finns för barnens skull men snälla. Barngråt och skrik i alla ära. Man hör om det är gnäll eller smärta. Ring på dörren och fråga, ta reda på fakta i stället. Ha lite ryggrad.

Jag vet vilka de flesta är i min port och detta gör ju att man kommer att fråga ut varenda en. Men förmodligen så kommer denna person inte att ge sig till känna. Så jag kan lika gärna uttrycka min irritation här.




Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


 
 
Zebbes mamma

Zebbes mamma

20 maj 2010 00:04

Men vad fan!!!!!!!!!!!!!!!!! idioter.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hoppas denna person skäms ihjäl.....

Kramar i mängder från mej till er båda!!!!

http://www.zebbeskamp.blogspot.com

 
Ingen bild

Sofia

20 maj 2010 08:27

Det är så man baxnar... Den sista idioten är ännu inte född!!
Stora och varma kramar. Sofia

 
Ingen bild

Lilian

20 maj 2010 11:31

Tänk om alla barn hade dom rutinerna som ni har. Tror på att barn mår bäst med detta.Visserligen tillhör jag ju den äldre generationen,då skulle barnen läggas tidigt på kvällen, o man fick stiga upp tidigt!Nu i många familjer får dom vara uppe tills dom själva lägger sig!!Tänk om folk tog kontakt med varandra istället, o fråga hur det är !!Klart barn skriker ibland o särskilt då dom har ont.Stå på Dig Eva så ordnar det mesta sig, ska du se, kram till alla

 
Johanna - Sagas o Alvas mamma

Johanna - Sagas o Alvas mamma

20 maj 2010 14:25

Vilka nötter det finns alltså.
Hoppas de skäms ordentligt när de ser lappen, det lär de göra!
Kram

http://www.johannastwins.blogg.se

 
Lisa (sjubarnsmamma)

Lisa (sjubarnsmamma)

20 maj 2010 21:14

Jag förstår dig o jag vet hur det är med att folk tycker man har många barn. Stå på er. Det finns inget för soc att göra. Barnen var sjuka och inga friska barn gråter på det sättet!

Stor kram.

http://www.sjubarnsmamma.com

 
Ingen bild

Cathrin (smultron78 på FL)

22 maj 2010 17:36

Du e ju bara för härlig=)
RIKTIGT bra skrivit av Dej, måste höra om Du fick ngt reaktioner på lappen?
Må gott & stå på Er!
Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Trillingmamman - 29 augusti 2016 08:29


Sitter och njuter på balkongen. Det är över 20 grader. Ska verkligen njuta nu av sista dagen. Sola lite till, handla lite och bara vara. Det är så fridfullt. Saknar de små barnen och på ett sätt ska det bli skönt och komma hem till det normala ...

Av Trillingmamman - 26 augusti 2016 19:32

Ja det blev semester i år, kanske inte flera veckor men ack så skönt. Det bar i alla fall mot varmare breddgrader. Hej igen Zakynthos. Tredje gången jag är här. Älskar detta ställe, så fridfullt. Tog med mig min äldsta dotter denna gång. Har bestämt...

Av Trillingmamman - 22 augusti 2016 15:54


Så kom den här dagen man sett fram mot på mycket länge. En liten minisemester med min äldsta dotter. Nu sitter vi och tar en gofika på stationen. Vi ska snart bege oss till Göteborg och Landvetter. I morgon bitti tidigt bär det av mot varmare br...

Av Trillingmamman - 12 augusti 2016 20:34

Det är nästan så jag har glömt hur det är att blogga, har inte haft tid eller lust. Det har varit många nya intryck. Kan tala om att jag klarade mig. Fick mitt legitimation och är nu sjuksköterska. Är också anställd på kliniskt basår som man nu m...

Av Trillingmamman - 22 januari 2016 21:34

Hoppsan, nu har det gått ett tag igen sen jag skrev. Inte meningen, har haft fullt upp bara. Allt flyter på kan man säga. Känner mig stark. Och glad. Det var länge sen jag kände så här faktiskt. Nu finns det många orsaker till varför men en stor a...

Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
Maj 2010 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Skapa flashcards