Trillingmamma och sjubarnsmor

Direktlänk till inlägg 28 maj 2010

Hälsa, kost och motion

Av Trillingmamman - 28 maj 2010 13:45

Igår var det en mycket intressant dag på jobbet. Vi hade vad vi kallar för inspirationsdag och dessa dagar bjuder på hälsa, kost, motion och diverse aktiviteter. Och jag nöjde mig med tre saker men hann också med en liten brandövning och släckte eld. Samtidigt så fick jag information om de olika brandsläckare och vad de gör samt vilka användningsområden de används till.

Först blev det frukostmingel och sen en lång tipspromenad. Ljuvligt var det och jag och min kollega Anette njöt av solen medan vi svarade på frågorna. Sen kom det intressanta vilket jag tänkte ta upp och dela med mig och det var en föreläsning som jag gick på. Den handlade just om hälsa, kost och motion. En mycket bra föreläsare och man lärde sig en hel del knep och tips för ett hälsosammare liv. Nu är jag ingen fanatiker så men visst, kan man få information om kost och motion så tycker jag att det är intressant. Mycket visste man men man lärde sig också nya saker.


Regel nummer ett är att det finns inga genvägar. Vill man tex gå ner i vikt så måste man tänka långsiktligt. Allt annat är bluff och gör ingen nytta oavsett om man ser resultat, och det menas långsiktligt. Vem som helst kan gå ner ett par kilo men konsten är att behålla det så också.

Man rubbar kroppens balans med att banta, ta bort saker ur kostcirkeln eller att äta för lite alternativt inget alls. Det leder till hjärt och kärlsjukdomar. Så inte bara fel kost utan även ett visst beteendemönster kan skada kroppen allvarligt.


Sen tror folk i regel att de rör på sig mer än vad de gör i verkligheten. Många får en riktig upplevelse genom att anteckna varje dag både intag av mat och hur mycket de rör på sig. Att träna tre gånger i veckan är inte alltid heller ett lyckat resultat eftersom det ger exempelvis bara tre gånger en timme på hur många timmar då och dessutom sju dagar. Beroende på vad man gör så har man fortfarande kanske ett högt intag av både mat och annat onyttigt. Och då gör dessa tre timmar i veckan inte så stor nytta även om det givetvis är bättre än ingenting.


Det absolut bästa som hon pratade om var att smyga in vardagsmotionen varje dag. Och för att det skall ge resultat så behöver det vara minst en timme per dag eftersom vi har stillasittande jobb som oftast. Och givetvis så spelar kosten roll. Och dessutom så kan man inte ta in mer än vad man gör av med, vilket är ganska självklart.


Sen pratade hon mycket om att man behöver inte undvika det goda. Bara man inte frossar eller överdriver intaget. Lagom är alltid bäst. Och det gäller av allt man gör och hitta en bra balans i det hela. Och ett sätt som passar en själv givetvis.


Jag själv uppskattar vardagsmotionen mycket. Sen är jag inte alltid hälsan själv eftersom jag älskar livets goda synder också. Men just det här enkla vardagsmotionen som att gå promenader, ta en cykeltur eller bara anmäla sig till ett lättare lopp. Det gör verkligen underverk för själen. Och det passar verkligen min stil. Och jag mår så mycket bättre av det. Sen skriver jag ner mina resultat och för dagbok och då kan jag följa mig själv. Vilket är lite roligt också. Men den metoden passar inte för alla.

När jag har fött barnet så kommer jag återuppta det hela lite mer seriöst. Just nu kan vissa dagar vara jättejobbiga när jag bara ska ta en promenad medan andra är hur lätta som helst. Det beror på hur bäckenet mår. Tiden ser jag alltid till att hitta och den finns bara man rotar djupt nere bland orken.


25% av tallriken skall bestå av protein och den är alltid konstant. Sen kan grönskaker och kolhydrater variera beroende på om man var låg, medel eller hög i sin motionsform. Fettet tog dom inte upp alls men om man tittar på matpyramiden så är de nyttiga fetterna bäst och dessa skall användas fast givetvis med måtta och utan överdrivenhet. Ju mer motion desto mer kolhydrater. Och går man inte ner i vikt så skall man minska på tallriken inte själva utformandet som skall vara på den. Dvs lite mindre portioner bara. Man behöver inte alltid äta för två även om det är gott.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva






 
 
Zebbes mamma

Zebbes mamma

28 maj 2010 14:42

Mycket klokt inlägg.. smyger in vardagsmotion så det räcker och blir över.. Motionen och jag leker kurragömma... Jag hittar aldrig motionen... spännande lek måste jag säga... hahahahha Kramar i massor till dej och familjen..

http://www.zebbeskamp.blogspot.com

 
Katarina

Katarina

29 maj 2010 12:13

Precis som du skriver tror jag på ordet lagom. Inte att helt förbjuda sig vissa saker eller helt tvinga på sig andra. Utan tänka att en bulle ibland måste få vara okej. Annars kan man väl inte sluta tänka på den där bullen alls till slut....

http://endastgossar.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Trillingmamman - 29 augusti 2016 08:29


Sitter och njuter på balkongen. Det är över 20 grader. Ska verkligen njuta nu av sista dagen. Sola lite till, handla lite och bara vara. Det är så fridfullt. Saknar de små barnen och på ett sätt ska det bli skönt och komma hem till det normala ...

Av Trillingmamman - 26 augusti 2016 19:32

Ja det blev semester i år, kanske inte flera veckor men ack så skönt. Det bar i alla fall mot varmare breddgrader. Hej igen Zakynthos. Tredje gången jag är här. Älskar detta ställe, så fridfullt. Tog med mig min äldsta dotter denna gång. Har bestämt...

Av Trillingmamman - 22 augusti 2016 15:54


Så kom den här dagen man sett fram mot på mycket länge. En liten minisemester med min äldsta dotter. Nu sitter vi och tar en gofika på stationen. Vi ska snart bege oss till Göteborg och Landvetter. I morgon bitti tidigt bär det av mot varmare br...

Av Trillingmamman - 12 augusti 2016 20:34

Det är nästan så jag har glömt hur det är att blogga, har inte haft tid eller lust. Det har varit många nya intryck. Kan tala om att jag klarade mig. Fick mitt legitimation och är nu sjuksköterska. Är också anställd på kliniskt basår som man nu m...

Av Trillingmamman - 22 januari 2016 21:34

Hoppsan, nu har det gått ett tag igen sen jag skrev. Inte meningen, har haft fullt upp bara. Allt flyter på kan man säga. Känner mig stark. Och glad. Det var länge sen jag kände så här faktiskt. Nu finns det många orsaker till varför men en stor a...

Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
Maj 2010 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Skapa flashcards