Trillingmamma och sjubarnsmor

Direktlänk till inlägg 5 juni 2010

Att prata om bilar som kan gå sönder medan man kör... ja...

Av Trillingmamman - 5 juni 2010 21:30

Idag var det marknaden i Gnesta som var bokat på schemat. Dagen började tjugo över sex och vi skulle vara hos Mia vid nio för att plocka upp henne och två av hennes barn. Lyckades hyfsat hålla tiden trots sex barn och sex olika viljor. Iväg kom vi allihopa och till de olika destinationer vi skulle till dessutom.

Vi gjorde marknaden med ett visst antal stopp, hade det supermysigt, åt lunch i det fria och hittade lite att handla. Men alla bra dagar har även sitt slut och det var dags att åka hem. Tror det tog oss en timme innan vi bestämde oss för att åka hem tills vi var iväg. Där mellan var det packa in barn, blöjbyten, törstiga barn m.m Till  slut så kom vi iväg i hyfsad tid.


På vägen hem så pratade vi lite om bilar i största allmänhet jag och Mia. Och vi skämtade även om att bilar kan gå sönder och att det är en nackdel med gammal bil för man måste ständigt ha en öppen plånbok.

På E4:an norrut så började det med att radion tystnade i bilen. Konstigt tyckte vi men tänkte väl inte så mycket på det utan pratade på. Sen började det ringa ett par varningsklockor när lampan på bilen där det stod service engine började lysa. Inte bra men bilen rullade fortfarande. Mia och jag bestämde oss för att åka in vid nästa avfart och parkera vid Bauhaus för att se efter lite under huven om någon kabel hade släppt eller säkring hade lossnat. Precis vid avfarten till Tumba så började bilen att rycka. Men faktiskt så lyckades vi åka in och parkera precis där vi pratade om att vi skulle göra. Tack och lov! Efter vår ytliga besiktning så startade det inte alls sen. Bilen var helt död. Där stod vi två vuxna och sex barn, alla barnen under tre år. Så typiskt så underbart.


Men bara för att det är Mia och jag så var vi ändå lugna. Vi dukade ut en liten picknick på parkeringen eftersom vi hade mat med oss. Ungarna sa inte så mycket om att äta kakor, kall korv och juice. Och de var nöjda i stort sett under hela tiden jag och Mia försökte ragga efter bilar som kunde komma och åka skytteltrafik för att hämta oss, barnen och lasten. Visst började de krokna vid femtiden. Men vem skulle inte det efter att ha startat morgonen klockan halv sju.

Och till slut fick vi tag på två bilar som kunde komma. Efter lite frenetiskt ringande. Tack pappa för att vi fick låna din bil och Jimmy för att du plockade med dig större delen av styrkan. Och framför allt Mia som tog hand om styrkan utan att blinka och gav dem mat för jag antar att kakorna inte räckte mot slutet utan de ville ha riktig mat.


Hem kom vi och det visste vi ändå att vi skulle göra förr eller senare. Om inte annat så hade man fått lämna lite last och tagit barnen på bussen om det hade krisat. Eller ringt taxi och betalat en dyr nota för att komma hem. Men nu hade vi mer tur än så att få tag på folk som kunde hjälpa. Min sambo Thomas kom och petade i ett nytt batteri och den startade sen utan att krångla mer. Till allas lättnad förstås. Och hem kom vi även om det blev efter åtta. En lång dag med andra ord.


Och vad har vi lärt oss Mia.... ATT INTE PRATA OM BILAR SOM KAN GÅ SÖNDER MEDAN MAN KÖR! ;-)


Lägger upp lite bilder från parkeringen eftersom vi dokumenterade våran lilla olycka.


 

Mindre lyckliga grabbar mot slutet av kvällen.


 

Gabriel och Theodor fick köra bilen en stund. Vad mer kunde gå sönder.


 

En filt och sitta på om man nu vill det. Men pojkarna sprang mest omkring på parkeringen.


 

Denna dekal skulle jag mer än gärna vilja sätta på våran bil. Det riktigt kliar i fingrarna.


Men nu slutade det ändå bra. Vi är hemma sen två timmar tillbaka. Skitiga barn är rena och sover som klubbade sälar. Själv ska jag lägga mig på soffan. Var bara tvungen att skriva av mig lite eftersom det fanns lite att blogga om idag.

Tack alla för era inlägg. Massor med kramar till er.




Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


 
 
Ingen bild

putte

5 juni 2010 23:37

precis det som hände mig (oss) i fredags. såg pengarna flyga iväg när vi stod i väggrenen men notan sslutade på runt 600kr som tur var.

 
Lisa (sjubarnsmamma)

Lisa (sjubarnsmamma)

6 juni 2010 09:01

Ja så är det för det mesta. Skönt att ni kom hem iaf inom rimlig tid samt att barnen var lugna. Det kan bli katastrof annars. Jag vet...skratt...

Ha en fin dag!

Kram

http://www.sjubarnsmamma.com

 
En helt vanlig familj... eller???

En helt vanlig familj... eller???

6 juni 2010 11:54

Åå vad bra bilderna blev!!! Ja, vad säger man... Vi klarade av dagen perfekt.. :) Men idag är man lite mosig kan jag säga... hahahhaha

Utflykten måste vi göra om, men då med en riktig bilservice innan vi åker iväg.. hihihi

Kram Mia

http://www.vardagsfamiljen.blogspot.com

 
Ingen bild

Tove

6 juni 2010 16:59

När man talar om trollen så står dom i farstun som mormor brukade säga.

Skönt att det löste sig så att ni kunde komma på tårtkalaset idag...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Trillingmamman - 29 augusti 2016 08:29


Sitter och njuter på balkongen. Det är över 20 grader. Ska verkligen njuta nu av sista dagen. Sola lite till, handla lite och bara vara. Det är så fridfullt. Saknar de små barnen och på ett sätt ska det bli skönt och komma hem till det normala ...

Av Trillingmamman - 26 augusti 2016 19:32

Ja det blev semester i år, kanske inte flera veckor men ack så skönt. Det bar i alla fall mot varmare breddgrader. Hej igen Zakynthos. Tredje gången jag är här. Älskar detta ställe, så fridfullt. Tog med mig min äldsta dotter denna gång. Har bestämt...

Av Trillingmamman - 22 augusti 2016 15:54


Så kom den här dagen man sett fram mot på mycket länge. En liten minisemester med min äldsta dotter. Nu sitter vi och tar en gofika på stationen. Vi ska snart bege oss till Göteborg och Landvetter. I morgon bitti tidigt bär det av mot varmare br...

Av Trillingmamman - 12 augusti 2016 20:34

Det är nästan så jag har glömt hur det är att blogga, har inte haft tid eller lust. Det har varit många nya intryck. Kan tala om att jag klarade mig. Fick mitt legitimation och är nu sjuksköterska. Är också anställd på kliniskt basår som man nu m...

Av Trillingmamman - 22 januari 2016 21:34

Hoppsan, nu har det gått ett tag igen sen jag skrev. Inte meningen, har haft fullt upp bara. Allt flyter på kan man säga. Känner mig stark. Och glad. Det var länge sen jag kände så här faktiskt. Nu finns det många orsaker till varför men en stor a...

Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Skapa flashcards