Direktlänk till inlägg 17 juni 2010
Ibland förstår jag mig inte på männsikor som jobbar i en så kallad servicefunktion. Man kan verkligen stöta på den mest sura, vresiga och grinigaste personen som finns.
Ta tex busschaufförer. Hur många av dem ler? Men gör man fel när man drar kortet framför apparaten så är dom minsann snabba på att påpeka detta - DU GÖR FEL!. Och i den mest grinigaste ton man hört.
Idag klev jag av bussen eftersom den aldrig slog om till det andra numret som gör att min resa fortsätter till där jag bor. Sen visade det sig att den körde fram ca tio meter för att vi som skulle vidare och gick av fick gå på igen, och visa kortet minsann. Varför kunde han inte ha sagt att bussen fortsätter ( en del trevliga säger det i alla fall även om de är få ). Och ett leende fanns inte på långa vägar. Om man sitter i ett sådant jobb där man möter många människor så anser jag att man "har betalt" för att vara någorlunda trevlig. Behöver ju inte vara överdrivet åt nåt håll. Lite tillmötesgående kanske. Annars har man nog valt fel yrke.
Och försäkringskassan ska vi inte prata om. Efter man har knappat in till rätt instans, tryckt in sitt personnummer och väntat snällt i kö en viss tid så kommer man i regel fram till en person som säger att handläggningstiden är 30 dagar. Ja, jag vet och det var inte det jag skulle fråga om. Säger man inte hej först och sen namnet... eller har jag missat något?
Appropå handläggningstider hos dem så går man in på sitt konto under de 30 dagarna för att se om det kommit in pengar. Och har de inte det så ringer man ju upp dem och undrar vad som har hänt. Och får till svar att -DU HAR GJORT FEL. Men vad bra att ni säger det, får man 30 nya dagar handläggningstid nu?
Vård av barn har alltid strulat för mig. Dessa lappar som skall fyllas i har för tredje gången blivit fel, varje gång har jag pratat med olika som dessutom sagt olika om hur jag skall fylla i och det är samma visa hela tiden. Nej, barnen går inte på dagis. Ja, pappan är hemma och är föräldraledig samtidigt. Ja, vi har trillingar och en 2-åring hemma. Jag vet att jag har rätt att ta ut vård av barn även om han är hemma. Ja, jag jobbar halvtid. Nej, dagis kommer inte att fylla i frånvarolappen. Snälla, snälla försäkringskassan, se till att personalen går samma kurs allihopa och säger samma saker så kanske kunderna till slut gör rätt. Och ha någon form av service som gör att kunden får veta i god tid om de gjort fel. Inte efter 40 dagar och dessutom via mail. För mig är det som sagt tredje gången. Och ni undrar varför folk är sura när dom ringer er. Nu vet jag eftersom jag själv jobbar i en servicefunktion att det inte lönar sig att vara otrevlig eftersom man faktiskt får lite sämre service då. Men lik förbannat så är NI otrevliga. Pinsamt. Och ha ett system som gör det enkelt för kunderna att följa, inte det krångligaste ni hittar.
Ville bara skriva av mig då jag tycker att ett leende eller en vänlig ton i en servicefunktion är något man har betalt för. Annars finns det andra jobb som passar en.
Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva
Hoppsan, nu har det gått ett tag igen sen jag skrev. Inte meningen, har haft fullt upp bara. Allt flyter på kan man säga. Känner mig stark. Och glad. Det var länge sen jag kände så här faktiskt. Nu finns det många orsaker till varför men en stor a...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 |
|||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | |||
28 | 29 | 30 | |||||||
|