Trillingmamma och sjubarnsmor

Alla inlägg den 4 augusti 2010

Av Trillingmamman - 4 augusti 2010 17:56

.. finns kvar när man öppnar ögonen igen.

Och i det här fallet så har jag inte brytt mig nämnvärt om att städa eller plocka undan under två dagar. Bara tagit det nödvändigaste som disk och tvätt. Och på två dagar så ser det mer eller mindre ut som ett bombat skithus. Inte ens jag kunde blunda längre så jag hade i sikte denna eftermiddag på att städa. Och fy vad trist det är. Men ett måste eftersom det fort blir så smutsigt med så många barn samt huset fylls med leksaker som används som projektiler av barnen själva eller hamnar under våra fötter. Mindre skönt. Och barnen ska lära sig och städa så därför har vi en timme som avsätts för städning av alla leksaker. I regel så går det mycket fortare. Och jag hjälper dem också så det blir lite lek med det hela. En tråkig städning blir mindre tråkig om man hjälps åt. Och den går fortare också.


Idag var inte barnen på topp eftersom de saknade hela vilan som de har under dagen. De sov endast en halvtimme i bilen vilket är på tok för lite. Gabriel sov inte alls då han var speedad under bilfärden. Så mycket av städningen fick jag göra själv idag med ett tåg av mycket ledsna barn som bara grinade efter mig. Allt gick emot dem så nu när klockan blev kvart i sex så gav jag upp, de fick lägga sig. Trillingarna somnade på mindre än tio minuter. Gabriel somnade på soffan då jag satte på Nicke Nyfiken för honom att titta på. Så jag kunde göra rent hus alldeles för mig själv.

Linn är förstås vaken och säkert en stund till. Ska passa på att ha liten mysstund med henne.


Faktiskt så känner jag mig helt slut efter denna dag då den har varit intensiv. Barnen har varit rastlösa och det dåliga vädret har inte gjort saken bättre. Det har regnat kopiöst i tre dagar nu. Men en sväng ut för lite ärenden blev det i alla fall och vi tog en tur till Coop Forum också och mötte min farmor, mamma och pappa som var och handlade. Kul att gå och fönstershoppa lite och bara vara. Barnen tyckte det var spännande i alla fall med alla saker och tittade storögt runt om på allt och alla. Gabriel sprang, hoppade och ålade efter morfar hela tiden. Och han har ett sådant tålamod min pappa med honom för han var verkligen energisk idag min lilla son.

Sen fick vi ju ett antal blickar på oss också eftersom de tyckte nog inte att jag var riktigt klok som gick in i affären med sex ungar under 8 år. Mina barn skötte sig ändå trots energin i kroppen. Men energin tar ju någon gång slut så man får avlägsna sig innan det värsta scenariot utspelar sig helt enkelt. Så slipper man det i affären och tar det hemma i stället. Det berömda eftermiddagsgnället.


I morgon väntas utflykt till min syster så då får vi en tripp ut i alla fall. Vilket behövs. Ska ta med extra kläder så de får röja ute ordentligt även om det regnar.


Lägger dessutom upp lite bilder på mina rastlösa barn, vilket syns på deras miner.


  


Alexander han pekar på allt och frågar vad det är. Lampa är det första ord han säger på morgonen och pekar på den också. Och så håller han på hela dagen.


  


Lucas leker Frankenstein och är en liten sådan också.


  


Isac med sitt dåliga temperament gillar inte motgångar eller om någon tar hans bollar. Och det är det enda ord han säger.. boll, boll, boll.


  


Linn min lilla prinsessa får stå ut med mycket från sina bröder men klarar det galant genom att räcka ut tungan ibland.


Ni som undrar hur jag tar mig ut så kan jag säga att jag tar skrindan till hjälp och tar trillingarna i den. Gabriel går ju av sig självt och har gjort länge. Eller så har han sin berömda sparkcykel till hjälp. Han klagar inte i alla fall. Sen har jag en nyinköpt bärsele som jag tar Julie i ( se bild ). Linn går definitivt helt själv eller hjälper mig ibland när hon är hemma hos mig.


  


Nu ska jag vila lite, ta en välförtjänt kopp kaffe och njuta av lugnet. Och att det är rent och fint hemma. Duktiga jag idag!



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Ovido - Quiz & Flashcards