Trillingmamma och sjubarnsmor

Alla inlägg den 19 september 2010

Av Trillingmamman - 19 september 2010 09:00

När man har tre så är det lättare att jämföra dem med varandra även fast man egentligen inte borde. De är ju trots allt olika individer och utvecklas olika. Talet är det enda som är jämlikt på dem och verkar komma samtidigt något. Även om det är till en viss del olika hos dem alla tre, eller uttrycks på olika sätt. Lucas är mer för ord och pekar på olika saker och härmar där efter. Isac pratar, pratar och pratar fast på sitt eget lilla vis även han kan sina ord på vissa saker. Alexander pratar han också men minst av dem alla och kan ord han med. Det som sägs är olika för dem alla tre, ganska fantastiskt egentligen hur det kan bli så. Förståelseförmågan är väldigt bra och man kan be dem hämta saker och de gör det också. Häftigt att man har den kommunikationen med dem också. Isac är den som har "dåligast" humör och blir frustrerad när man inte förstår riktigt vad det är han vill, även om de gångerna är få. De visar vad de vill ha och jag antar att jag som mamma "vet" så de få gångerna man inte förstår så får man pröva sig fram. Hur som helst så är det riktigt kul att de börjar prata mer och mer. Gabriel var ju ganska tidig han med eller om det var runt 1½ år som trillingarna är nu. Nu har de sagt ord ett tag och det börjar komma ordentligt nu. Jag vet att Linn hade talet ganska tidigt när hon var liten.


På tisdag är det dags för deras 18 månaders kontroll och då får vi se hur det går. Får hjälp av min pappa också då det behövs fler armar än mina. Sprutor ska ju tas också. Det besöket är den sista här i Vendelsö, sen blir det i Skövde vi går.


När det gäller motoriken så tror jag att Isac leder med hästlängder. Han springer den mannen. Sparkar boll med och är otroligt duktig på det. Lucas är mest intresserad av att bygga med duplo-lego. Han bygger, sätter ihop och raserar om och om igen. Alexander kör finliret och pysslar mest med olika saker, undersöker och sen gör något av det hela. Han är också den som är mest intresserad av musik. Sätter man på radion eller skiva så skiner han upp, ställer sig vid högtalarna och dansar.

Ska bli väldigt roligt och se hur det utvecklar sig. Så många barn, så olika intressen kan inte bli annat än intressant.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Skapa flashcards