Trillingmamma och sjubarnsmor

Alla inlägg den 22 september 2010

Av Trillingmamman - 22 september 2010 18:57

Trodde att en tur till parken skulle göra susen efter det att ha haft syster Anna och en av hennes söner på besök. Men pojkarna ville inte alls efter en stund. En ramlar, en grinar, en smiter och en slåss. Så det blev ingen lång stund ute. Bättre lite än inte alls då vädret var helt underbart. Det märks dock att de fortfarande är lite sjuka, annars hade de orkat längre.


Humöret blev inte bättre inne så det blev mutor med Billy´s panpizza till middag. Från ljudnivå HÖG till fridfullhet på 3 sekunder efter det att jag serverade maten. Och för en stund så var barnen nöjda. Så här fina var dom.


   

Det fanns dock en liten tjej som var på sitt bästa humör, Julie. Två månader är hon nu och kan ge sitt bästa leende.


 

Pojkarna somnade gott efter badet. Var ju tvungen att skölja bort maten från alla tänkbara kroppsdelar. För det var pizza överallt på dom små. Julie är fortfarande vaken ett tag till och har fått bada hon med. Men som vanligt så kommer hon att somna snart eftersom det är kväll. Och då får jag och min stora tjej Linn lite egen tid. Det blir titta på Idol och äta popcorn som står på schemat. Inte fel med lite onsdagsmys.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 22 september 2010 08:18

Först och främst så vill jag säga TACK för era varma inlägg angående det som hände Alexander. Det berör väldigt mycket.

Allt har gått tillbaka till sin vardag även om bilden finns på min näthinna fortfarande. Så igår var det trillingarnas 18-månaders kontroll på BVC. Till min hjälp hade jag pappa med mig. Han fick den stora äran att passa barnen medan jag tog en och en in till sköterskan. Hade även Gabriel och Julie med mig och det blev fullt ös i lekrummet medan det pågick.


Ni kanske redan vet hur det går till, men hur gör man egentligen med tre på en gång!? I mitt fall så fick jag ta en och en medan jag gick in. Först en intervju ute i lekrummet av sköterskan. Hon frågade lite hur det låg till med ordförrådet, fysiken, ätandet och så vidare. Hon tyckte det var så fascinerande att de var så himla olika och att jag hade stenkoll på vem som kunde vad. Finns ingen förklaring till det mer än att jag bara vet, det är ju mina barn och jag är en sådan person som lägger saker på minnet helt enkelt.


Isac är den som är mest framåt. Han gjorde det man skulle göra på kontrollen. Hans svaga sida var ritandet, han utförde det med blicken -Jag gör det då för att du säger det. Men absolut inga problem, intresset fanns inte bara. Isac är ju den som är mest fysisk. Viktmässigt så följer han sin kurva som han ska. Han kan också hantera många ord och är den som pratar mest av trillingarna.


Lucas gjorde också det man skulle kunna göra. Hans kurva var också helt som den skulle. Han är dock den som är "minst" av dem alla tre medan Isac och Alexander är jämnare. Men inte mycket som skiljer. Lucas kan också hantera klossar, ritandet och ord... men när han själv har lust. Han gjorde dock det igår på kontrollen utan anmärkning.


Sen har vi Alexander. Hade ingen lust alls. Kan minst ord, ville inte bygga med klossar ( men han kan bygga med lego ), pekade inte ut några kroppsdelar och rita var inte alls kul. Han satt med sin krita och undersökte den noga, DET var intressant. Inget egentligen att oroa sig för men han skall kollas upp vid två års ålder. De hade överseende med att de var många och tre och helt enkelt olika. För de är de ju. Så länge de gör framsteg så måste de få göra det i sin egen takt helt enkelt. Tyckte det gick bra för alla tre ändå. Och med kontroll, vägning, mätning och ta spruta så var vi klara och utanför dörren på en timme och tio minuter.


Och summerar man så är det samarbetet mellan sköterskan, pappa och mig som gjorde att det flöt på snabbt. Intervjun i lekrummet, hon antecknade. Sen att jag fick hjälp med att passa barnen så att jag kunde ta en och en in och koncentrera mig på det, och pappa hjälpte. Det gjorde det hela mycket smidigt.

På torsdag är det bara Julie som ska på 2-månaders kontroll och till det så har jag mammas hjälp som passar de andra barnen hemma tills jag är klar.


Hade min syster Elin på besök igår också som hjälpte mig med badrummet inför flytten. Det blev jättefint och jag är otroligt tacksam för den hjälp jag får av mina nära och kära inför flytten. TACK!

Bara en vecka kvar nästan. Och fortfarande i fas med packning och allt. Den mest organiserade flytten jag varit med om. Och det mycket tack vare den hjälp jag har fått och får skulle jag vilja säga.


Nu ska jag ta en kopp kaffe, njuta lite och umgås med barnen.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Skapa flashcards