Trillingmamma och sjubarnsmor

Alla inlägg under september 2010

Av Trillingmamman - 17 september 2010 14:00

Ja nu är det öppet för alla för att veta att vi styr våra liv söderut. Vi kommer att flytta ett antal mil bort från där vi bor nu, närmare bestämt till Skövde. För oss så blev det bestämt i samband med att min man fick jobb där nere. Vi såg en öppning till att börja om på nytt i en ny stad. Och varför inte ta den chansen. Vi har barnen att tänka på också. Här uppe står man i kö till en större lägenhet och det är mer än hundra sökande på varje, chansen är minimal. Flera års väntetid dessutom. Inte ett erbjudande har man fått på tre år. Och vill man ha större så får man betala sjukt mycket för att bara bo. Hus är inte att tala om i Stockholm, fantasipriser.

Vi lägger inte ut så mycket pengar i månaden för att bara bo. Vi vill ju göra saker med barnen med pengarna i stället för att sitta och betala skyhöga lån varje månad. Det blir inte barnen lyckligare av, ett dyrt hem.


Vi fick den chansen, och vi tog den. Vi tar steget och flyttar. Vi provar. Två månader i kö sen ett erbjudande om ett hyreshus. Ska man sumpa den chansen? Inte vi. Och för ungefärligt samma månadskostnad, lite mer. Då får vi en tomt, en fram och baksida. Tre våningar och fler rum. En avsevärt mycket bättre miljö för både barnen och oss. Ett nytt liv.


Det stora flyttlasset går snart. Från och med oktober så är vi inte Stockholmsbor längre. Det ska bli spännande att byta miljö helt. Samtidigt som det känns ändå att lämna allt. Av egen erfarenhet så vet jag att man besöker inte vänner oftare för att de bor nära. Vi kommer ändå ha anknytning hit upp då både jag och Thomas har barn från tidigare förhållande som bor här. Och dörrarna till oss står öppna dit ner. Sanna vänner har man ändå kvar trots avståndet.


Detta är en möjlighet för oss, inget hinder. Det öppnar många dörrar på alla sätt. Och vi vill som sagt prova och ta den chansen. Vi är inga stadsmänniskor. Miljön är alldeles för stressig och det runt omkring oss de senaste åren har också gjort sitt. Det gör att man längtar bort. Mentaliteten är helt annorlunda på mindre orter. Jag tror och jag hoppas det kommer att gå bra. Vi unnar oss den chansen att pröva på lyckan på annat håll. Bloggen är kvar och även vi.


Huset har vi besökt och givetvis så fotade jag lite. Inomhusbilder kommer då vi flyttat in, ville inte besvära den nuvarande hyresgästen med att ta kort inne. Men bilder kommer, tills dess får ni se hur det ser ut utanpå.


 

Gatan upp med en liten vändplan.


 

Gatan ner.


 


Huset från sidan.


 

Huset framifrån.


Mer bilder kommer naturligtvis då vi bor där. Nu är det fortfarande packning som gäller den sista tiden. Men jag ser ett slut och en ny början bortom alla kartonger. Tills dess får vi härda ut ett tag till.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 16 september 2010 08:55

Trots att jag är själv med barnen så har jag gjort lite saker här hemma med dom små liven. I tisdags så var vi och hälsade på Thomas släkt för att äta en god lunch och bara umgås. Det var jättetrevligt och barnen röjde omkring och hade kul. Tack Annika för en trevlig dag! Både barnen och jag hade det mysigt med dig. Och tack för allt jag fick med mig hem också.


            


Jag har också fått mycket nytta gjort den här veckan då det är en hel del som händer just nu. Många måsten som måste prickas av. Men ingen panik än som tur är då jag är ute i god tid.

Barnen är ju vakna på dagen så de måste få göra saker med. Så det mesta får skötas när de sover middag eller på kvällen. Tyvärr så hände det saker med bilen som gör att jag måste få tag på en verkstad och det är inte det lättaste. Inget svar eller de har ingen lift som kan lyfta den bilen ( den väger mer än en personbil ). Men jag har skickat en fråga till min systers son och hoppas att där kunna få hjälp, väntar dock på svar. Kan han inte så är inte det hela världen och då får jag helt enkelt fortsätta med min telefonterror till verkstäderna igen.


Igår var vi på middag hos en annan Annica som vi inte träffat på länge. Ett kärt återseende och det var mycket trevligt. Tack du också Annica! Hoppas inredningen är på sin plats efter vi varit där ;-).


Nu är det redan torsdag och det närmar sig slutet på veckan. Thomas kommer i morgon och det är mycket som skall göras denna helg. Fullt upp.

Min mamma kommer snart och skall hjälpa mig med fönstren och köket. Vet inte vad jag skulle göra utan hennes hjälp, oändligt tacksam är jag. TACK MAMMA!


Dags att sätta på kaffebryggaren och ta dagens första kopp med ett gott sällskap. Det finns inget bättre. Sen är det dags att fortsätta och pricka av måste-listan igen.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva




Av Trillingmamman - 15 september 2010 08:53

... lite spaghetti, bitsocker, flingor, knäckebröd och annat smått och gott som man hittar i skåpet? Jo, Gabrielbus!


  


Här tar Isac för sig av det som Gabriel så snällt delar med sig av.


  


Det dröjer inte länge förrän resten av bröderna är på plats och tar för sig av buffén av godsaker. Från vänster Alexander, Isac och sen Lucas. De var fullt upptagna med att plocka så det blev ryggtavlor som blev fotograferade.


  


Mmmmmm, kalas tyckte Alexander och Lucas.


  


Jag är helt oskyldig mamma. Blicken säger allt och han har hela munnen full med... sockerbitar. Men den bästa kommentaren fick jag ändå av Gabriel när han såg att jag upptäckte buset:

- Smarrigt va, mamma.


Kan man bli arg. Nej. Bara fylla ännu en soppåse med Gabriels bus och hyss. Men det är en god morgon trots allt.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 14 september 2010 09:30

Jag har denna gång fått denna Award av Mirka . Tack så hjärtligt underbara du!!   


 


Instruktioner:
* Ge denna awards till någon eller några mammor du tycker förtjänar denna.
* Skriv varför dessa just förtjänar blogg awards
* Be dina vänner som fått awarden ta bilden och instruktionerna och ge vidare.
* Länka till den som gav dig Awarden.


Jag väljer att skicka denna Award till:


Mia - För den underbara person hon är som vän och mamma. Som hon kämpar med sitt liv och för sina barn. Besök hennes blogg och se själva, kan inte beskriva det med egna ord. Det finns ingen som hon. Den här Awarden är hon värd tio gånger om!


Mirka - Jag vet att du fått en ( och du behöver inte lägga upp ytterligare en ), men i mina ögon så är du värd den tio gånger om du med. Så rak och genomärlig du är som person, samtidigt varm och hur go som helst. Så roligt att få lära känna en jämnlike :-).

Och för att inte tala om det hästjobb du utför varje dag. Dina/era barn är ett levande bevis på detta. Barn gör inte som föräldrar säger utan de gör som föräldrar gör. Och barnen dina är hur goa och underbara som helst, mot alla. Peter får också vara med på denna Award för han är ju trots allt med och uppfostrar och "tillverkar" dem ;-).


Victoria - Jag känner henne inte personligen mer än det jag läser i hennes blogg, och jag fullkomligt älskar den. Och det jag läser gör att jag utan tvekan tycker att hon varmt förtjänar en Award :-). Och det är roligt att få följa hennes graviditet med.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 13 september 2010 16:39

Vädret har varit uruselt idag. Regnet har bokstavligen öst ner här. Så dagen bjöd på inomhusaktiviteter. Passade på att fota lite på mina busungar som har ritat, lekt, byggt koja och dansat. Trots buset i morse med Gabriel så har dagen varit lugn och barnen skötsamma.


Linn busar med Isac.

Här kopplar hon av en stund eller rättare sagt fastnar mitt i filmens handling. Alexander med bus i blicken var på ovanligt strålande humör och har varit hela dagen.

Gabriel och Lucas leker med garaget. Bilarna är populära bland dom två.

 

Lucas gillar också att busa precis som storebror Gabriel.


Hittade ett kort på Gabriel när han var liten. Han hade samma kalufs som Julie fast lite ljusare. Har sagt och visat det förr, de påminner oerhört om varandra.


Gabriel två månader. Han var så otroligt glad när han var liten. Och är fortfarande. En riktig solskenskille.

Julie ca två månader. Hon har börjat le mot alla och vill så gärna vara med. Lika social som sina syskon.


Snart är det min tid. Dags att ta hand om de små inför kvällen nu.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 13 september 2010 09:34

Gabriel är verkligen ett litet busfrö. Idag hade han tagit sig in i kylskåpet, tagit ut lite ost och en äggkartong. Han hade fått för sig att han skulle äta ägg och ost. Två stora tuggor på kanten och ett gäng knäckta ägg på golvet. Där sitter hans bröder och badar i råa ägg på köksgolvet. Han är ju snäll som delar med sig i alla fall. Bara att ta rätt på geggan bokstavligt talat. För med så många kraschade ägg på golvet så kan ni gissa hur det såg ut. Allt detta hände medan jag matade Julie. Man hör inget så får man jordens överraskning när man kommer ut i köket.

Finns det hänglås att sätta på kylskåpet? Handtagen är borttagna för länge sedan. Nu hjälper inte det ens. Gabriel, Gabriel... älskade busunge. Du sätter mamma i arbete minsann. Tänk om det blir tre till som gör likadant!! Får hoppas att det inte blir så.


Har tagit rätt på äggskal, äggröra och ostsmulor. Ska ta mig en kopp kaffe, låta trillingarna sova en stund och sen röja igen. Tvätten kallar. Rensning bland alla saker lika så. Sen har jag min efterlängtade egentid ikväll och skall då träna igen. Då åker gummibanden fram.


Tack för tipsen om bakmaskiner förresten. Ska titta noga innan jag helt bestämmer mig. Fler tips mottages tacksamt.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 11 september 2010 13:39

Det låter under bilen när man kör. Och jag hoppas det inte är något allvarligt fel. Bilen är ju vårt färdmedel och ett måste för att vi ska kunna ta oss någonstans med allihopa. Skit också säger jag bara ( ursäkta mitt ovårdade språk ).

Thomas ligger under bilen nu för att se vad som strular. Det här är inte vad vi behöver just nu. Så det är bara att ha is i magen och hoppas att det är något lätt att åtgärda. Hoppas på en glad min när han kommer från garaget.


Pojkarna verkar bli åt det bättre hållet. Mindre kinkiga och mindre klängiga. Äter som hästar också. Fast nu låter Julie lite täppt i näsan, men hon gnäller dock inte över det. Jag har lite ont halsen också men har druckit varmt i stort sett hela morgonen så nu känns det inte så mycket, peppar peppar.


Skrev lite om bakmaskin i mitt förra inlägg då jag är på jakt efter en sådan. Fick två inlägg med länk till en bra sida och sen en som var mindre nöjd ( absolut inget fel i det, både bra och dåliga recensioner efterlyses ). Hon sist skrev något bra faktiskt. Att jag skall lägga ut en fråga. Finns det någon som är nöjd med sin bakmaskin? Kan ni rekommendera något märke?

Min vän Mia gav mig en länk till en bra sida där jag var inne och kikade. Den dyrare varianten fick så otroligt dålig kritik. Och den var dyr dessutom bara för att den bakar över natten. Kanske jag ska trycka på knappen själv.Men den billigare lät helt okej, men det fanns inga recensioner. Fler recensioner och erfarenheter önskas.


Maskinen får gärna blanda degen och jäsa den. När det gäller åtgång på brödet så kan jag säga att det kommer att gå snabbt, i stort sett samma dag. I vår familj är det många munnar att mätta och hellre bakar jag och ger till barnen för det är trots allt mycket billigare än att köpa bröd. Så fler tips, både bra och dåliga mottages. Erfarenheter.. skriv ett inlägg. Är idel öra.


Nu vankas det eftermiddag och idag tänkte jag ligga steget före när det gäller allt.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 10 september 2010 08:25

Idag är jag sjukt trött. Hade så svårt att sova igår. Det händer ibland när jag har för mycket runt omkring mig, kan inte riktigt varva ner ordentligt. Allt har gått i ett. Sjuka barn, tonvis med tvätt som släpat efter, rensning av allt, telefonsamtal till olika myndigheter och så vidare. Hela veckan har jag varit en speedad duracellkanin känns det som. Har dock fått otroligt mycket hjälp av mamma och min syster Elin, TACK! Och det känns skönt att ha fått saker gjorda för mycket har varit "måsten".


Fick gå ifrån en stund igår och besöka frisören vilket var väl behövligt. Ingen radikal förändring, bara toppa av det som vuxit med månaderna. Så lite känns ändå så mycket. Skall se framöver om jag kan ta ett nytt besök och lägga in lite slingor i min kalufs. Har så otroligt mycket hår. Tappade inget under graviditeten eller efteråt och har aldrig gjort. Är nog lyckligt lottad som frisören sa till mig.

Ibland behöver man dock en liten stund för sig själv även om det bara är ett besök till frissan. Mamma var här och hjälpte mig med att passa de små. Tog med mig Linn så hon och jag fick vara själva.


Tvättade av trillingvagnen igår som jag har haft på annons. Har en köpare idag som kommer lång väg för att titta på den. Behöver få in pengar till kommande dyra utgifter så det passade bra att sälja den. Så det blir en tur till huvudstaden i eftermiddag.

Använder den andra vagnen mest när jag är ensam med barnen i veckorna. Det är ett måste att kunna ta sig till den närmaste affären även om den är liten och skitdyr. Mjölk, smör och bröd behövs ofta i det här hemmet som ni kanske förstår. Ska nog införskaffa en bakmaskin och börja baka i stället ( och en ko samt 4875943 hönor som värper ägg ). Känns surt att slänga ut över 20 kr för ett par futtiga torra mackor som försvinner på en gång. Nu äter ju inte jag dem eftersom jag är intolerant, men barnen gör och dom är ett par stycken. Tror i långa loppet att en bakmaskin och gör-det-själv är bättre, billigare och godare. En sådan maskin jäser, knådar och bakar i ett. Så slipper man stå där själv och veva ( hör ni hur tråkigt jag tycker det är att baka ). Och det kanske finns maskiner med timer som man kan ställa in när man vill att det ska vara klart. Ska kika runt lite efter en sådan. Vet ni någon maskin som är super eller kan rekommendera något så skriv gärna.


Helgen är här men är alldeles för kort. Thomas kommer hem idag också och han är efterlängtad. Barnen kommer att bli så glada, och jag med givetvis. Behöver hans armar för att kunna utföra en hel del måsten som står högt upp på listan just nu.


Trillingarna sover och jag tänkte ta mitt träningspass nu. Och en välbehövlig dusch. Här får man ta de tider som fungerar med resten av familjen. Men det gör inget. Suget efter att träna finns så det är bara att ta tjuren vid hornen och sätta igång.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Ovido - Quiz & Flashcards