Trillingmamma och sjubarnsmor

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2010

Innan allt faller på plats

Av Trillingmamman - 6 oktober 2010 11:17

Nu när man har kommit till ett nytt ställe så behöver man utforska lite nya vägar och ta tid på hur lång tid det tar att gå till de olika platserna. Ett som är prioriterat högt är vägen till skolan. Man vet ungefär avståndet men självaste tiden är svår att beräkna när man ska gå med alla barnen. Och just idag när vi skulle gå så bestämde sig alla barnen för att ta sovmorgon, de vaknade vid sju. Vi låg i fas med tiden ändå med frukost, blöjbyten och annat ända fram tills vi skulle gå ut. Påklädningen tog längre tid än beräknat med alla overaller, mössor och skor ( mitt fel då jag vet att man måste börja en halvtimme innan ). Så tio över åtta så var vi utanför dörren och på väg. Linn börjar halv nio så jag visste att tjugo minuter inte skulle räcka. Hittade dessutom inte den snabba vägen så vi gick bilvägen som leder till skolan. Vi kom en kvart för sent och jag fick skamset ursäkta mig inför fröken då det bokstavligen var jag som hade missat planeringen på morgonen. Ingen fara skedd dock och fröken var förstående, det kommer inte att hända igen. I morgon får barnen kliva upp lite tidigare helt enkelt.


På vägen hem så letade jag och Elin efter genvägen och hittade den faktiskt efter många om och men. Så det ska bli intressant och se hur lång tid den tar nu när vi ska hämta Linn från skolan vid halv två. Bilvägen tog 35 minuter och då gick vi hyfsat i lagom takt. Genvägen är mer rakt ner och rätt på skolan. Tänkte nu ta med kameran denna gång och fota lite på omgivningen runt om.

Kan tillägga att vägen till skolan är betydligt lättare att gå än hemåt. Det är en backe nerför i stort sett hela vägen. Och som sagt, på vägen tillbaka.. bara uppför. Därför tar den lite längre tid att gå. Idag var Elin och jag tillbaka till tio vilket är lite på tok för sent för deras morgonvila, men ingen katastrof. Plus att vi letade lite efter vägarna att gå. Sådant  får man räkna med när allt är så nytt. Det positiva är att jag får en ordentlig träning med allt gående. Och att samtidigt dra en vagn med tre lätta grabbar på, ja det är inte lätt. Men kul ändå. Älskar ju att promenera. Gabriel går hela vägen utan att gnälla, men det blir lite stopp på vägen med frågor och saker att utforska. Så två gånger om dagen blir dessa promenader.


Man måste hela tiden ligga steget före nu då promenaderna till skolan är något som kommit till. Linn gick ju tidigare själv i Vendelsö. Här är det lite längre och nytt än så länge. Och jag måste helt enkelt följa med vilket jag gör med glädje. Frisk luft och en mysig promenad på morgonen är aldrig fel.


Klockan är redan halv tolv, steget före var det ja. Och det innebär att jag måste förbereda lunchen nu innan grabbarna vaknar. Gårdagens lammgryta med ris tror jag passar utmärkt för en skock pirayor. Återkommer med bilder vid senare tillfälle.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


 
 
trollmor till 5

trollmor till 5

6 oktober 2010 11:58

ja man måste verkligen ligga ett steg före på morgonen tycker jag för att man ska hinna allt i tid, stress e inte kul, men men så e det med många barn, hihi
hoppas ni får en fin dag
kram

http://trollmorsbusungar.blogg.se

 
mångmamma

mångmamma

6 oktober 2010 21:04

Tycker du är duktig som harvar iväg i ur och skur för att frakta dina telningar till skolan.
Själv idkar jag taxirörelse med mina men med nästan en mil till närmsta samhälle på krokiga småländska vägar är promenader inget alternativ!
Välkommen till ert nya hem, också! Hoppas ni "boar" in er snabbt!

http://hemsktmycketbarn.blogspot.com

Trillingmamman

7 oktober 2010 10:12

Förstår att du har taxi för inte ens jag skulle gå en mil med alla barnen ;-). Här pratar vi fåtal kilometer, men för en tvååring så är det ganska långt. Men han klagar inte på en tur om dagen, och då kan jag ta bilen den andra turen i stället eller så får Linn när hon lär sig vägen gå själv eller åka skolbuss.

Här packas det upp mellan alla blöjbyten, hämtning och lämning, lunch och middag och tröstande. Även om det går sakta så går det framåt ;-). trivs redan som sagt då det är ett underbart område och grannarna verkar snälla och välkomnar oss.

Ha en underbar dag!!

Kram Eva

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Trillingmamman - 29 augusti 2016 08:29


Sitter och njuter på balkongen. Det är över 20 grader. Ska verkligen njuta nu av sista dagen. Sola lite till, handla lite och bara vara. Det är så fridfullt. Saknar de små barnen och på ett sätt ska det bli skönt och komma hem till det normala ...

Av Trillingmamman - 26 augusti 2016 19:32

Ja det blev semester i år, kanske inte flera veckor men ack så skönt. Det bar i alla fall mot varmare breddgrader. Hej igen Zakynthos. Tredje gången jag är här. Älskar detta ställe, så fridfullt. Tog med mig min äldsta dotter denna gång. Har bestämt...

Av Trillingmamman - 22 augusti 2016 15:54


Så kom den här dagen man sett fram mot på mycket länge. En liten minisemester med min äldsta dotter. Nu sitter vi och tar en gofika på stationen. Vi ska snart bege oss till Göteborg och Landvetter. I morgon bitti tidigt bär det av mot varmare br...

Av Trillingmamman - 12 augusti 2016 20:34

Det är nästan så jag har glömt hur det är att blogga, har inte haft tid eller lust. Det har varit många nya intryck. Kan tala om att jag klarade mig. Fick mitt legitimation och är nu sjuksköterska. Är också anställd på kliniskt basår som man nu m...

Av Trillingmamman - 22 januari 2016 21:34

Hoppsan, nu har det gått ett tag igen sen jag skrev. Inte meningen, har haft fullt upp bara. Allt flyter på kan man säga. Känner mig stark. Och glad. Det var länge sen jag kände så här faktiskt. Nu finns det många orsaker till varför men en stor a...

Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Ovido - Quiz & Flashcards