Trillingmamma och sjubarnsmor

Alla inlägg den 20 februari 2011

Av Trillingmamman - 20 februari 2011 20:29

Finns det någonting som jag verkligen avskyr så är det just magsjuka. Och det känns som ett uttjatat ämne också då det pågått här hela helgen mer eller mindre. När man tror att det är över så insjuknar nästa. Idag hade jag tre som gjorde sitt. En började och två kom efter. Jobbigast var nog att se Julie må så illa, hon är ju trots allt bara 7 månader. De andra kan man hålla i schack vad det gäller dricka men en sådan liten blir snabbt uttorkad. Där får man fylla på med jämna mellanrum.

Nu verkar denna hemska smitthärda vara rätt så kort och intensiv. Alexander var den som sist mådde dåligt. Julie har jag fått i en halv burk mat utan att det har kommit upp igen. Henne räknar jag dock med att få väcka för att fylla på med lite vätska. Och sova på soffan blir det nog också för precis som jag nämnde så kommer alltid någon efter och insjuknar. Den här gången Thomas.


Linn fick vara kvar hos sin pappa. Har pratat både med honom och skolan och de förstår. Det blev ingen resa för Thomas till Stockholm heller och vi lyckades lösa det tills i morgon. Tack alla inblandade för att ni förstår! Nu hoppas vi bara att inte resten insjuknar... vi tre som är kvar.


Har pratat med min vän Mia om råd hur man undviker att bli sjuk. Det är kanske lättare att hålla större barn isolerade men har man så många små som jag har är det bra mycket annat man måste tänka på. För deras händer är på precis allt, de stoppar saker i munnen, ligger absolut inte stilla osv osv....


Nu är det förstås bara Gabriel kvar av småttingarna. Vi får också hoppas att Edvin som faktiskt varit sjuk tidigare redan har haft detta med. Och att jag som låg igår också fick min dos, för man måste nödvändigtvis inte spy. Vilket jag sällan gör. Då har vi "alla" varit sjuka förutom Gabriel och Linn.


Nu ska jag inte sitta och säga något för rätt var det är så ligger jag och kramar toalettstolen jag med. Men jag gör allt i min makt för att inte hamna där. Därför pratade jag med Mia, för hon vet! Tack för dina goda råd, kloka kvinna! Skönt och prata annat än bara spyor också ;-).


Alla sover just nu och inga misstänkta ljud hörs. Kan lugnt sätta mig framför tv:n en stund. Tror jag har gjort mitt för idag.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 20 februari 2011 09:53

Ja man skulle inte ha ropat hurra, varför kunde jag inte ha hållt tyst för. I morse började Lucas med att må dåligt och kort därefter kom Julie. Underbart... och utdraget kräkkalas.

Men jag står i alla fall på benen, det är mer än vad man kan säga att jag gjorde igår. Inte för att jag kräktes men nåt skit hade jag för jag frös och svettades om vartannat. Huvudet kändes som ett bowlingklot. Och tog jag ett steg framåt så kändes det mer som tio bakåt. Jag som aldrig brukar vila sov middag, i över en timme. Efter det vaknade jag mycket piggare och tog två alvedon för att lindra den värk som jag hade kvar. Sen var jag färdig för att dansa på borden igen.

Idag är jag pigg som en mört och tur är väl det när man har två små som är väldigt ynkliga och sjuka. Det blir att sköta om dom små så gott det går.


  


Isac sover så fint. Kortet är från i torsdags kväll. Han somnade så gott i soffan efter att ha fått duscha av sig.


  


Lucas vit som ett lakan. Nu saknar man verkligen solen, värmen och bad.


  


Lilla Julie somnade också. Hon är genomförkyld hon med. Alla verkar gå med en elva under näsan.


  


Bara Alexander och Gabriel som är pigga, men dock förkylda. Och jag tänker inte säga något mer utan förväntar mig att dom också förmodligen kommer att "drabbas" av skiten. Det är en bonus om dom inte gör det.


Ja eftersom nästan alla princip har varit sjuka mer eller mindre denna helg så har vi inte gjort några större ansträngningar eller lånväga utflykter. Thomas tog dock de större killarna så de fick vara med nere i garaget en stund och hamra, spika och måla. Själv byggde Thomas en arbetsbänk som han kan stå vid när han vill jobba där med sina projekt.


Och jag känner mig fruktansvärt lat även om jag har kommit igång med träningen. Allt annat har dock stått på paus denna helg. Bara det som behövts göras har blivit gjort.

Som det ser ut nu så blir det heller ingen öppna förskola för oss i morgon. Tänker inte riskera att smitta ner alla barn och föräldrar som går dit. Och jag tror att mina inte är helt bra heller för den delen. Siktar på torsdag igen.


Blir ensam med barnen i eftermiddag då Thomas skall åka tur och retur till Stockholm med sin son. Så jag blir ensam om att ta hand om de magsjuka. Och jag tänker inte sätta ribban så högt idag som ni förstår. Låter det lata fortsätta lite till. När barnen somnar sen ikväll så ska jag jobba lite på boken. Sakta men säkert framåt, även om det tar tid.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 20 februari 2011 08:58

Här kommer resultaten från torsdagen och fredagens träning. Eftersom Thomas lagt beslag på kameran så fick det bli med gamla mobilen, där av den dåliga kvaliteten. Min nya mobil är inne för lagning igen.


Torsdagens resultat.


  


Fredagens resultat.


  


Igår blev det inget tränande då jag var dålig. Men hade dock stegräknaren på mig för att se hur man egentligen rör på sig. Fick ihop hela 3995 steg. Och då ska ni veta att jag låg i soffan större delen av dagen eftersom jag var sjuk.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Ovido - Quiz & Flashcards