Trillingmamma och sjubarnsmor

Alla inlägg under maj 2011

Av Trillingmamman - 1 maj 2011 08:27

Ibland undrar jag hur folk kan häva ur sig saker utan att tänka sig för eller ha belägg för det dom säger. Idag fick jag höra av min make när han hade parkerat våran stora bil på gästparkeringen att "någon" i närheten beklagade sig högt över det -Jaså, ska han parkera här också. Bara där brann det till i humöret på mig. För det första så avskyr jag när människor inte kan komma direkt och säga saker utan måste "beklaga" sig för någon annan som i det här fallet, och gärna högt så att man hör. Varför kan inte folk stå för sina åsikter och säga det direkt? Ryggradslöst och fegt.


Bilen står på gästparkeringen, den står inte i vägen för fem öre. Och det finns en anledning till att den måste stå där över dagen. Och den ställdes där i förrigår. Och innan vi kollade upp så var inte gästparkeringen full direkt eftersom de flesta i detta område är bortresta över Valborg. Så den är inte i vägen eller ockuperar på något sätt för tillfället. Och det är ingen permanent parkering för oss, vi behöver bara tillgång till garaget i två dagar.


Det jag VET och som så många stör sig på är att det är ingen skönhet direkt vår bil. Faktum är att den är både gammal och ful. Och självaste anblicken av den kan få folk att ha förutfattade meningar om både bilen och oss ( jo vi lever i ett dömande samhälle, för avviker man från mängden så hängs man direkt ). Och detta gör mig så jävla arg, förlåt rent ut sagt. Människors fördomar och förutfattade meningar.


Vi har inte så mycket val när det gäller bilar eftersom vi är så många i familjen. Vi har gått på kvalitet, pris, storlek och utrymme när det gäller bilen. Och nu pratar jag om den stora bilen, vår Chevrolet van. Inte de andra.

Visst vi kan belåna en splittans ny bil och betala flera tusen i månaden. Men till vilken nytta då? Vi VILL inte det, vi lägger hellre pengarna på barnen och att göra saker med dom. För just denna bil och detta märke håller länge, ganska så bevisat. Ja bilen är fortfarande ful, skitful rent ut sagt, och årsmodellen är från -88. Men den är betald kontant, inga lån. Den har i stort sett fungerat felfritt för oss. Den rymmer både trillingvagnen och Julies barnvagn samt ALLA barnen när vi ska iväg. Det är av stor betydelse för oss. Men det stör andra. Och speciellt i ett område som är "finare" och där folk har nyare bilar att skylta med inför allt och alla, statusjagande samhälle. Och jag kan nog säga att de flesta nya bilar är belånade och ägs av banken i detta område, för hur många har 300 000 kr och uppåt att slänga ut kontant egentligen med vanliga knegarjobb?


Oavsett om bilen är ful eller inte så gör det inte oss till sunkiga människor. Vi har båda stadig inkomst, jobb och pengar. Bara att vår prioritering ligger inte i att köpa en ny bil för att skylta med grannarna över status på att vi har pengar. Bilen är till för att frakta oss, familjen. Visst bilen löper större risk att gå sönder och att man måste få in den på verkstad, MEN det många glömmer är att om man slår ut kostnaden på ett år och vad en bil kostar så har vi låg månadskostnad på stora bilen, jämfört med många nybilsägare. Vi har inga lån på den. Och vi servar oftast den själva för att bespara dyra verkstadskostnader.


Det sticker i ögonen på folk och det störde tydligen en av våra grannar på andra sidan. Thomas vet att jag är skitarg och om jag stöter på denna granne så kommer jag att säga ett och annat, på ett fint sätt förstås. Men hålla tyst gör jag inte över människor som inte kan stå för sina åsikter och komma direkt till oss och säga det. Sådant får mig verkligen att se rött.


Det är få gånger jag blir arg eller på dåligt humör. Oftast har jag en stor portion tålamod, empati, förståelse och ödmjukhet. Men idag och över denna situation som hänt, har jag det inte. I mångas ögon kan det tyckas en löjlig bagatell och säkert inget att bry sig om. Men det ligger lite mer bakom än så. Idag blev jag verkligen arg, även om jag vet att det också går över så småningom.




Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva  


Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17 18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Skapa flashcards