Trillingmamma och sjubarnsmor

Alla inlägg den 15 september 2011

Av Trillingmamman - 15 september 2011 20:07

Min äppeldryck blev klar idag men den fick inte riktigt den gröna och fina färgen. Har ju röda äpplen i trädet så vad hade jag att vänta mig. Men faktiskt så var den god och lättdrucken. Som en måltidsdryck fast mindre söt. Helt klart något jag tänker göra igen. Har man så mycket äpplen som vi har så kan man göra lite mer dryck än bara tre liter som det blev idag.


Idag sken solen fast det var lite blåst i luften, men ändå en skön höstdag. Tillbringade eftermiddagen i parken med Cilla och barnen. En stående fika blev det också så de små fick röja av sig lite mellan kakor och dricka. Barnen fick dessutom leka i en ny park vilket alltid är skoj. Det var mest bara en situation som störde mig och det var två andra barn som gång på gång var på Julie. Och till slut så stod de och hällde sand över henne vilket fick mig att säga till dem. För föräldrarna engagerade sig inte i det direkt utan lät sina barn hålla på med henne, två mot en. Nej populär blev man inte direkt utan de sa till barnen att nu går vi hem.

Sånt kan störa mig oerhört mycket. Barn är inte alltid snälla, inte mina heller. Men står de och häller sand i någons hår och överallt så borde man väl ändå någonstans inse att det är fel att göra så. Specíellt när barnen är två mot en och mycket äldre än Julie.


Kan ju bara gissa mig till hur det hade låtit om mina barn hade gjort samma sak på deras barn. Tragiskt att man inte kan uppfostra barnen till att tala om för dem att vissa saker är fel som tex att gå på någon som två mot en och hälla sand över en, det är inte ett okej beteende. I mina ögon är det taskigt.

Är det så skamligt att säga till sina barn idag eller vad? Är det bättre att skydda dem och låta situationen gå förbi och visa att det var "jag" som var den elaka och råkade säga till barnen? När de var dom som gjorde fel och konsekvensen var att de slapp en tillsägelse, fast de var mindre snälla? Tråkigt när det händer och inget jag tänker uppfostra mina barn till och visa att det är okej beteende. Barn gör saker även mot andra som kanske inte alltid är det roligaste, snällaste eller det bästa, men för guds skull så måste man väl ändå uppfostra dem och säga till dem när sådana situationer uppstår. När de gör fel helt enkelt. Nog om det.....


För övrigt så har vi ändå haft det riktigt mysigt idag och barnen sover gott redan, somnade ovaggade. Själv är jag också ganska så trött och kommer nog att somna tidigt. För i morgon är en ny dag.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 15 september 2011 08:03

Hur man gör av med ca 1 kg köttfärs i vårt hem? Inga problem, man gör spaghetti och köttfärssås helt enkelt. Tänkte dela med mig av mitt recept och det passar mer storkok än småportioner.


olivolja eller rapsolja

1 stor lök

800-1000 g köttfärs

tomatpuré

400 g krossade tomater (2 burkar)

1-2 rivna morötter

1 burk champinjoner

1-3 vitlök

vitpeppar, salt, paprika, cayennepeppar, chilipulver och oregano efter smak



Se först till att ha en stor och redig gryta (gärna gjutgärn eller traktörpanna).

Fräs först löken och bryn sedan köttfärs i oljan. Häll i tomatpurén, mängden kan variera beroende på hur mycket man vill ha men räkna minst två matskedar. Gärna så köttfärssen får mer röd färg.


Häll i krossade tomater. hacka champinjonerna fint så det blir smått (mest för barn som gärna petar bort det). Spara lite av spadet också och häll med i grytan.


Riv morötterna fint så det blir smått (inte rårivet). Och häll i det i grytan.


Hacka vitlöken och kör dem genom vitlökspressen (en smaksak hur många man vill ha i).


Krydda med salt, vitpeppar, cayennepeppar, chilipulver, paprikakrydda och oregano (oreganon smulas ner för att ge mer smak).


Man kan också ha i lite grädde om man vill få mer krämig köttfärssås. Ha inte lika mycket krossade tomater i eller mer köttfärs så det inte blir så rinnigt.

Servera med pasta och sen klart!



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva




Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22
23
24 25
26
27
28 29
30
<<< September 2011 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Ovido - Quiz & Flashcards