Trillingmamma och sjubarnsmor

Direktlänk till inlägg 20 september 2011

Var sak tar sin tid

Av Trillingmamman - 20 september 2011 19:06

Tänk när barn får göra saker i sin egen takt, vad bra det blir då. Och stolta när dom väl klarar av det med.

Nu kommer jag säkert få skit för det här men jag har svårt för att "träna" barnen till saker som tex sluta med blöjor, sitta, lära sig gå eller annat liknande. Allt kommer ganska naturligt ändå utan att man gör någonting. När barnen själva känner sig redo. Jag känner ingen nödvändighet till att göra det helt enkelt.


 

Som Julie tex, här står hon upp mot möblerna och har inte gjort så länge heller. Hon är ganska exakt 14 månader i dag. Men varför så bråttom? Tids nog så kommer hon gå och springa hon också.

Alexander var nästan 18 månader, inget fel på honom. Bara lite bekväm. Han hade inte tid helt enkelt. Blir nog människor av dom båda med utan att jag tränar dom till saker.

Har ju Gabriel som gick vid tio månader och jag vet inte i ärlighetens namn om det är så mycket bättre. Nu gjorde han det ändå eftersom han är lite av en duracell-kanin han med. Tränade sig själv, för jag var inte där och lade mig i heller.


Gabriel valde också själv att sluta med blöjor, bara så där. Inget jag tyckte var dags att han skulle göra. Det var han som upptäckte hur omysigt det egentligen är med blöja, när den är full, i baken. Dvs han var redo för det. Sen kunde den upptäckten likväl kommit senare utan för den skull vara onormal. Jag kan bara inte träna barnen till såna saker, det kommer ändå naturligt. Men jag kan uppmuntra. Men för mig är det en stor skillnad. Vill dom inte så vill dom inte, no big deal. Det kommer, men vem fan har bråttom bara för att ligga i någon kurva hos bvc eller jämföra barnen med alla andra vem som är först med allt. Nej, här gör vi saker i vår egen takt. Har upptäckt att det är bäst så. Med all respekt till hur andra gör givetvis....


Idag har det varit ganska så lugnt i huset, hade små sjuka hemma och jag trodde nästan att alla skulle sjukna in ett tag.


 

En ganska så trött Gabriel vilar på golvet.


 

Och Lucas hittade en något bekvämare plats att vila på. Vet nu vad min mamma tänker när hon ser detta för det finns en bild på mig i ungefär samma position och i samma ålder också. Där jag också ligger på en kudde och sover. Fast jag var inte blond när jag var liten. Men likt är det, eller vad säger du mamma? En liten "dyde" att vila på.


Men de piggnade på sig allihopa så sjukstugan förklarar jag friskare i alla fall. Inte alla....


 

Men Isac i alla fall. Han sprang och lekte polis eller vad det nu var. Och trotsade gjorde han också så han är definitivt frisk.


Nu ligger nästan alla i sängen och sover, bara två kvar. Thomas är på möte på jobbet så jag är själv. Ska passa på och njuta lite.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


 
 
Ingen bild

Eva N

20 september 2011 20:54

Åh vilken lycka att kunna stå upp och hålla sig i nåt!! Hon ser bra nöjd ut, Julie :-)
Jag håller med dig i ditt resonemang, det får ta den tid det tar. Mycket bättre att barnen själva är redo för att sluta med blöja, annars blir det mycket "av & på" och så många misslyckanden.
Uppmuntran i det barnen (och andra med för den delen) gör är väldigt viktigt tror jag!
Hoppas att alla piggar på sig snabbt!
Skicker krya-på-er-kramar :-)

Trillingmamman

21 september 2011 08:10

Ja hon är helt salig varje gång hon står upp. Och nu gör hon det ofta då hon upptäckt att det inte är så farligt :-). Roligt är det..

Ja, jag tror inte på att tvinga barnen till något de inte vill eller känner sig redo för. Tids nog så kommer dom i alla fall få krav på sig. Varför börja livet med att de ska prestera med tvång. Nej.. inte i det här huset.

Uppmuntran är som sagt mycket bättre och det får dem att växa i stället. Försöker lära mina barn att om en tex cyklar när den är 3 år eller om den andra vid 6 år så är det ingen som är "bättre" än den andre för det. Vi alla är bra på olika saker och lär oss olika fort.

Ha en underbar onsdag!!

Kramar Eva

 
camilla 31 år & 8 barnsmamma

camilla 31 år & 8 barnsmamma

20 september 2011 23:15

Hej hej
Jag är precis så.:-D
Jag låter dom göra saker i sin egen takt.
Har dom blöja tills dom är 3 år eller mer så har dom det,jag har svårt för dom föräldrar som pott tränar sina barn som inte ens är 1 år,varför lixom..

Min 3 åring har precis slutat med blöjor på dagtid o det var hon själv som började ta av den.hon dricker även välling fortfarande på kväll och morgon FAST hon är 3..:-D
Det får hon oxå göra tills hon inte vill ha det längre.


Kul att fler gör som vi..
Ha en jättebra kväll

Mvh Camilla

http://minstorafamilj.se

Trillingmamman

21 september 2011 08:15

Gud vad skönt och höra att det finns fler :-). Jag tror inte på att tvinga barnen till saker, tids nog så får dom krav på sig i alla fall. Men att börja med att de ska få prestationsångest, nej det går bort i min värld.
Om barnen visar stort intresse för pottan så.. javisst. Men nu har mina dykt direkt på toaletten ändå ;-).

Min äldsta tjej drack välling rätt länge också. Om jag minns rätt så var hon över fyra innan hon slutade och tummen i munnen hade hon längre än så. Men se... hon har slutat med båda två ändå. Tycker du gör helt rätt!

Ha en riktigt fin onsdag på er alla!

Kramar Eva

 
Ingen bild

Helena

21 september 2011 01:48

Håller helt med er alla, låt barnen klara allt i sin takt med mycket uppmuntran så blir livet så mycket enklare. :)
Min flicka som nu är 14 år, drack välling ända till hon var 5 år, i nappflaska... Jag ville att hon skulle få i sig alla nyttigheter som finns däri eftersom hon var mjölkallergiker och hon fick kväljningar när hon försökte dricka välling i mugg. Men inte verkar hon ha tagit skada av det fast hon hade nappflaska fast hon var "för stor". :)
Fortsätt du att låta din härliga barn utvecklas i sin takt så kommer de fortsätta vara så lyckliga som de ser ut att vara.
Kram från Söderhamn

Trillingmamman

21 september 2011 08:18

Hej Helena!

Håller med dig till fullo och det är skönt att höra att andra också har en mer avslappnad roll som förälder.
Min äldsta tjej drack också välling i flaska och hon var en bra bit över fyra innan hon självmant slutade. Hon sög på tummen tills hon var sex eller sju år. Lärde sig cykla vid sju års ålder. Inget fel på henne då hon klarar sig utan både välling och tummen idag samt att hon kan cykla :-). Så helt rätt att din tjej fick dricka så länge hon ville i nappflaska :-).

Ha en riktigt underbar onsdag på er!

Kramar Eva

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Trillingmamman - 29 augusti 2016 08:29


Sitter och njuter på balkongen. Det är över 20 grader. Ska verkligen njuta nu av sista dagen. Sola lite till, handla lite och bara vara. Det är så fridfullt. Saknar de små barnen och på ett sätt ska det bli skönt och komma hem till det normala ...

Av Trillingmamman - 26 augusti 2016 19:32

Ja det blev semester i år, kanske inte flera veckor men ack så skönt. Det bar i alla fall mot varmare breddgrader. Hej igen Zakynthos. Tredje gången jag är här. Älskar detta ställe, så fridfullt. Tog med mig min äldsta dotter denna gång. Har bestämt...

Av Trillingmamman - 22 augusti 2016 15:54


Så kom den här dagen man sett fram mot på mycket länge. En liten minisemester med min äldsta dotter. Nu sitter vi och tar en gofika på stationen. Vi ska snart bege oss till Göteborg och Landvetter. I morgon bitti tidigt bär det av mot varmare br...

Av Trillingmamman - 12 augusti 2016 20:34

Det är nästan så jag har glömt hur det är att blogga, har inte haft tid eller lust. Det har varit många nya intryck. Kan tala om att jag klarade mig. Fick mitt legitimation och är nu sjuksköterska. Är också anställd på kliniskt basår som man nu m...

Av Trillingmamman - 22 januari 2016 21:34

Hoppsan, nu har det gått ett tag igen sen jag skrev. Inte meningen, har haft fullt upp bara. Allt flyter på kan man säga. Känner mig stark. Och glad. Det var länge sen jag kände så här faktiskt. Nu finns det många orsaker till varför men en stor a...

Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22
23
24 25
26
27
28 29
30
<<< September 2011 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Ovido - Quiz & Flashcards