Trillingmamma och sjubarnsmor

Alla inlägg under november 2011

Av Trillingmamman - 14 november 2011 08:47

Det är en fröjd att gå och handla ibland. Speciellt när man har med sig sin vän. Två gravida kan inte ha tråkigt, inte vi i alla fall. Innan vi skulle hämta upp barnen igår så åkte jag och Mia till Ica Maxi en sväng. Jag skulle ha blöjor och lite annat. Och Mia, ja jag minns inte vad hon skulle ha men något kom hon hem med i alla fall. För när vi kom till blöjhyllan så var vi tvungna att gnugga ögonen lite, titta på varandra, gnugga lite till och fråga oss själva om vi verkligen såg rätt. Och det gjorde vi....




Blöjpaket ja. Men inte vilka blöjpaket som helst utan på REA. Nu kom pirayan fram i mig, och Mia också för den delen. För när det står 39,90 för valfritt paket av det märket och inget max antal så kan ni gissa vad vi gjorde. Rensade hyllan ASAP. Vi bokstavligen dammsög den. Två gravida och ett antal blöjpaket begav sig mot kassan, fnittrandes i vanlig ordning. Och nöjda var vi också över klippet kan jag säga.


Och finns erbjudandet kvar i veckan så får ni Skövdebor passa på att ta lite paket innan jag kommer igen.




Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva 


Av Trillingmamman - 13 november 2011 09:21

Det blev nästan en heldag ute igår. Förmiddagen började med att vi röjde i trädgården. Till det fick jag hjälp av trillingarna och Thomas som tömde kärran åt mig medan jag klippte, krattade och sopade upp diverse spill.

Thomas tog sedan barnen med sig in för att förbereda lunchen och jag fick jobba ifred en stund. Blev klar med både fram och baksidan sen mot eftermiddagen och fick både lunchen och eftermiddagsfikat serverat. Thomas hade bakat med barnen med. Fick också egentid med Gabriel som hjälpte mig i ett par timmar i trädgården efter lunch.




Nu kan man invänta våren med gott samvete.


Kvällen avnjöts sen i våra vänners sällskap, Mia och Thomas. Middag och sen lite lördagsmys stod på schemat och det var riktigt slappt och skönt. Hade lite ont efter dagens röj i trädgården så det passade mig utmärkt.




Gabriel med sina nya glasögon. Han hade kul med Theodor, Mias och Thomas son. Kul att ha sin kompis nära tycker han.


Idag fick vi en liten sovmorgon igen. Klockan sju vaknade alla på hyfsat strålande humör. Klockan är nu inte mer än halv tio och här har det hunnits med en hel del också kan jag tala om. Thomas fick ett ryck och "julstädade".




Det vill säga bakom kyl och frys samt spisen.




Så nu skiner köket för en tid framåt igen. En sak mindre att tänka på dessutom. Annars så står inget avancerat på schemat idag. Lite småplaner bara men inget stort. Behöver även vila höften idag också känner jag.




Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva   


Av Trillingmamman - 11 november 2011 19:06

Nu är vi tillbaka i normala spår igen. Mina föräldrar åkte hem till Stockholm på förmiddagen. Mycket trevligt har det varit men jag har känt mig helt slut idag ändå. Var tvungen att vila på eftermiddagen. Tror det beror på mitt låga Hb som sagt. Vilket har sjunkit ytterligare sen sist. Fick även svar från vårdcentralen, allt är bra i alla andra värden. MEN jag har vad dom kallade tydlig järnbrist. Och det fina är att detta utlåtande har gått till läkaren på mödravården som i sin tur får ta ställning sen om något ska göras åt det. Så jag är med andra ord tillbaka på ruta ett.

Var på mödravården här om dagen och de bekräftade provtagningar som skett för ett antal veckor sen. Och åtgärden då var att jag skulle ta nya prover. Lysande. Bra att dom kollar men det hjälper knappast. är dock glad att inget annat är fel än just "bara" järnbrist. Favorit i repris med andra ord. Och inget kommer att göras. De tar nya prover vart fjärde vecka och sa att det eventuellt höjs de sista fyra veckorna. Så hjärtklappningen, yrsel, huvudvärk och tröttheten får jag helt enkelt leva med tills barnet är ute. Vilket självklart går....


Nu ska jag åter igen lägga upp fötterna, även fast jag har vilat mycket idag. Behövs ha en riktig slappardag ibland. Linn har åkt till sin pappa i helgen och jag hoppas och vet att hon har det riktigt mysigt där med. Så nu ska jag njuta!



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 10 november 2011 19:17

En skogspromenad blev det igår med barnen, Thomas och min pappa. Mormor passade på att vila öronen lite. Passade på att ta lite bilder också under turen. Barnen var duktiga och vi gick slingan som var 2,5 kilometer.



Thomas med några barn.


Gabriel cyklade hela vägen och var bra trött efter den turen. Och med tanke på allt sick-sackande och fram och tillbaka så måste hans cykeltur varit längre än de kilometrarna vi gick.




En liten paus i promenaden är nödvändigt för små raska ben. Vila och påfyllning av energi. Här Gabriel, Linn och Alexander på rad.




Lucas och Isac på andra sidan. 




Min pappa med Julie som också åt av bullarna. Och vad är det min far har i håret?




Sjön uppe på berget var alldeles spegelblank. Lite kyligt i luften också under turen.


Idag var vädret betydligt varmare och allt har bokstavligt gått i ett för min del. Morgonen bjöd på besök på labbet eftersom min barnmorska på mödravården sa att prover skulle tas igen eftersom de var så dåliga sist (och det botar man med nya prover). Och de nya proverna var allt annat än strålande och jag antar att man botar dem i sin tur med att ta nya prover om en månad, eller något sånt. Börjar kunna det här efter femte graviditeten.

Efter det besöket så gick jag, min mamma och pappa samt tre av barnen på en lång promenad ner till centrum för att fönstershoppa lite elelr bara njuta som vi gjorde. Denna gång så gick vi faktiskt tillbaka med, hur jag nu lyckades orka det. Hade inte ont i bäckenet idag. Kanske därför. Trött är jag alltid men det avskräcker inte mig från att gå. Men däremot så kan smärtan i höften göra det. Idag gick det trots allt bra.


Väl hemma sen så var det bara att vända i dörren eftersom det stod utvecklingssamtal på schemat för Linn. Bara att bege sig till skolan med andra ord. Och det gick strålande bra det mötet. Har en duktig flicka i skolan (stolt mamma).


Men nu är jag faktiskt bra trött efter den här dagen. Har ett bad som väntar när det rummet är ledigt. Tog en kölapp och väntar snällt på min tur.




Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 9 november 2011 10:12

Fick syn på sådant superklipp i annonstidningen igår så jag åkte till Willys för att slå till. Svårt att hitta parkering bara i närheten. Det finns ett parkeringshus men då är bilen för hög för att komma in. Och de tre?! parkeringsplatserna som är utanför Willys var blockerade av de som skulle asfaltera. Så det var bara att parkera där plats fanns, det vill säga en bra bit från affären.


Men det gick ju bra ändå. Bara att ta vagn och köra allt i. Men fick gå en bra bit när jag var klar med allt. Och för att jag skulle slippa gå tillbaka igen så stoppade jag in hela kundvagnen bak i bilen. Ni kan ju gissa om folk glodde. De trodde säkert att jag skulle sno den hahaha. Men nej, jag körde tillbaka hela vagnen i stället för att gå.


På eftermiddagen så kom mina föräldrar på besök och som ska stanna här i ett par dagar. med sig kom också våningsäng och massvis med barnkläder, TACK Elin!

Så hela kvällen stod jag och sorterade ut storlekar och la i olika kassar (så nu finns kläder till nya bebisen fram till storlek 86). Sen tog vi det bara lugnt resterande tid.


Idag så har jag tid hos mödravården vid halv två. Och för en gång skull så ska Thomas följa med. Passar på medan mamma och pappa kan passa banen. Det tackar vi för också. Återkommer med mer ikväll.




Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 7 november 2011 20:57

Mycket telefonsamtal har det blivit idag. Rena terrorn från försäljare, fy fan säger jag bara. Skaffa er ett annat jobb. Räknade ihop att fjorton samtal var enbart från dom. Och till min mobil dessutom. Så nu tvingades jag byta nummer till slut, och jag sträcker ut tungan och säger blääääh. Ska bli gudomligt skönt och slippa er!


En pysseldag blev det också. Efter att ha vänt upp och ner, färglagt och klippt allt i bitar så var det en tapper kille kvar vid bordet...




... Ingen mindre än Lucas.




Julie övar på att stå.




Eller kolla lite i lådorna. Kan finnas något spännande.


Sen blev det lite möblering i köket som ändrades. Har inget riktigt skafferi så det fick bli en hylla. Skåpet som vi hade innan var ju bara tre hyllplan. En handling sen fullt. Så någon ny lösning var vi tvungna att komma med.




Nu kan man äntligen fylla på lite mer. Får se dock hur länge allt får stå på sin plats utan att de flyttas runt i huset eller hamnar på golvet. Men de andra skåpet har fått vara ifred nu ett tag så jag hoppas att även denna får det. Återstår att se om man vaknar med mjöl i sängen och havregryn på toaletten.


I morgon är också en dag vi ser fram mot då vi får efterlängtat besök, min mamma och pappa!




Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva   


   

Av Trillingmamman - 6 november 2011 20:14

Min lilla tjej kom hem idag och vad passade inte bättre än att fira henne såklart. Hon fyllde år i onsdags. Tårtor bakades i morse, två stycken. Jordgubb och choklad. Bullarna förberedde jag redan igår.




Ett stort lass kan man säga. 




Och lammsteken blev också god efter ett antal timmars arbete i köket. Den tog jag till middag idag med. Lika gott och med potatisgratäng till förstås. 




Här är Linn och Gabriel som kramas lite under tårtätandet. Gabriel har saknat sin syster. Och firandet blev lyckat tyckte jag, Linn blev glad för presenterna också.

Kvällen har flutit på utan större problem. Thomas passade på att bädda rent till alla efter bad och dusch. Så nu har jag tvätt att ta hand om. Har tagit mitt bad för ikväll också och skall nu tillsammans med Thomas bara ta det lugnt. När alla små har kissat och druckit klart.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva 


Av Trillingmamman - 5 november 2011 18:46

Tror jag har bott i köket bokstavligt talat hela eftermiddagen. Jag och spisen har lekt. Först blev det bullar, två satser. En med kanel och en med vanilj. Sen blev det rosmarinkryddad lammstek med rotgrönsaker. Efter det så toppade jag allt med en potatisgratäng. Trodde inte det skulle vara så jobbigt eftersom man inte förflyttar sig speciellt mycket eller anstränger sig. Men ärligt talat, jag är helt slut. Har nu hela kvällen på mig att vila så det gör ingenting.


I morgon kommer min stora tjej hem. Då ska vi fira henne eftersom hon har varit hemma hos sin pappa under höstlovet. Lite mera baka i morgon med andra ord. Två tårtor ska det bli. Men det hinner jag med innan hon kommer hem. Har ju fem väckarklockor som vaknar i stort sett samma tid varje morgon. Så försova sig till tolv är ingen risk.


Nu ska jag gosa ner mig i soffan med mina små hulliganer. Lägga upp fötterna högt i vanlig ordning innan det blir min och Thomas tid.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Skapa flashcards