Trillingmamma och sjubarnsmor

Direktlänk till inlägg 3 januari 2012

Äntligen påfyllning

Av Trillingmamman - 3 januari 2012 14:23

Ja igår stod jag inte ut längre. Kände att jag var tvungen att göra något över mitt mående. Så jag åkte till akuten helt enkelt, förklarade situationen, och de skickade mig vidare till förlossningen. Proverna som visar att allt annat var bra förutom hb var inte direkt någon nyhet. Skillnaden var att här gjorde dom något åt det. Och det ganska så fort. Annars skulle jag ha tagit nya prover idag, väntat till nästa mödravårdsbesök och remiss till att ta första dosen på sjukhuset. Och det hade blivit i mitten på nästa vecka. Och med tanke på hur nära förlossningen jag är så hade det inte hjälpt. För jag ska ha sammanlagt nio injektioner med 2-3 dagars mellanrum. För doseringen nu passar precis in tills det är dags. Och vilken skillnad efter första dosen redan. Herregud säger jag bara! Så nu äntligen får jag den hjälp jag behöver. En natt har jag tillbringat på sjukhuset så därför blev det inget bloggande igår. Nu är jag dock hemma och piggare än på mycket länge.


På tal om förlossning så är rutinerna kring snitt helt annorlunda här än på de ställen jag har snittats på tidigare. Här kommer jag att få ha bebisen hos mig hela tiden, om allt går bra. Tidigare så har bara fått se bebis en kort stund sen har Thomas fått tagit hand om barnet. Själv har jag legat på operationsbordet ett tag och sen uppvaket innan jag fått komma tillbaka till rummet. Så denna gång kommer det vara en mycket stor skillnad på sättet de går tillväga på. Inget uppvak utan jag kommer att få ett rum på förlossningen direkt efter i stället. Jag som heller aldrig fött normalt vet ju inte hur det är riktigt att ha bebisen vid bröstet direkt efter. Så denna gång kommer att bli helt annorlunda. Och för att inte tala om personalen, helt underbara!


Detta som hänt var riktigt goda nyheter och som plåster för själen. Sen har vi mindre goda nyheter och det är att bilen har klappat ihop igen. Inte helt, men generatorn skar ordentligt. Men tur i oturen så kunde detta ha skett medan vi var i Jönköping men som tack och lov inte gjorde det. Utan bilen började låta när vi kom hem. Och när Thomas skulle vända på bilen på uppfarten så skar den helt. Snacka om tur i oturen ändå. Men så är det med bilar. Ingen vinst att äga direkt. Reservdelen är beställd och har kommit. Thomas är på väg dit nu. Och jobbet för honom tar ca en timme att fixa. Så verkstad behövs inte vilket är en fördel. Bara där kan man spara åtskilliga pengar.


Dagen börjar lida mot sitt slut snart och jag känner att man knappt har gjort någonting. Skönt att vara hemma igen och de vanliga rutinerna tar vid. Snart vankas det middag här i huset.




Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


 
 
Carolina

Carolina

3 januari 2012 16:05

Skönt att de tog tag i det på en gång! En nyfiken fråga bara: Får/Kan man göra hur många kejsarsnitt som helst?

http://mammacarolinas.blogspot.com

Trillingmamman

3 januari 2012 16:18

Hej Carolina!

Nej man får inte göra hur många som helst. Och jag tror att det är individuellt från person till person hur mycket man klarar också. I mitt fall har jag haft tur i oturen att kunna snittas så många gånger eftersom jag inte kan föda normalt. Eftersom det är mitt femte snitt så vill dom att jag rådfrågar OM det blir fler gånger.

Ha en underbar kväll!!

Kramar Eva

 
Charlotte

Charlotte

3 januari 2012 16:18

Jätteroligt att läsa din blogg. Jag har hängt här ett par månader bara, hittade hit via Mirka. Hur kommer det sig att du aldrig fött vaginalt?

http://hemmahosfyrklovern.blogg.se

Trillingmamman

3 januari 2012 16:45

Hej Charlotte!

Och välkommen hit :-)!

Jag försökte de två första gångerna att föda normalt men det slutade i akut snitt med båda två. Dåligt värkarbete gjorde att jag inte öppnade mig ordentligt, fick också feber samt att jag hade anemi som försvårade det hela. Tredje gången så fick jag trillingarna och då var det inte på tal om vaginal födsel. Efter två snitt så får man inte välja så därför blir det snitt nu också. Lite snopet så men jag har inget va. Får se det som så att jag har haft enorm tur ändå att kunna få så många barn trots allt.

Hoppas det var svar på dina frågor! Ha en underbar kväll.

Kramar Eva

 
Ingen bild

Josefin i Skövde

3 januari 2012 17:04

Vad skönt att du äntligen fick hjälp. Håller med dig fullkomligt om att allt tar alldeles för lång tid när det går genom MVC. Men som jag skrivit förut, antemottagningen o även förlossningen är suveräna i Sde. Har själv 6 barn så jag vet!! :)
Lycka till nu med allt! :)

Trillingmamman

3 januari 2012 18:01

Ja det var inte en dag för sent kan jag säga. Och hade jag väntat på MVC så hade det inte hjälpt.

Ja jag är sjukt nöjd med deras insats både på förlossningen och antemott.

Åh du har också många barn, härligt!! Lycka till själv!!


Kramar Eva

 
Ingen bild

Maria i Skövde

3 januari 2012 19:13

Hej! Skönt att du fått hjälp! Kan bara hålla med dig om att de är så toppen på förlossningen här och även bb! Skulle hört av mig till dig men en av mina döttrar har fått en kronisk sjukdom och det har tagit enormt på mina krafter. Nu känns det bättre men är fortsatt tufft. Skulle vara så kul att få träffa dig och kidsen irl liksom! Följer slaviskt din härliga blogg! Kram Maria

Trillingmamman

3 januari 2012 19:59

Hej Maria!

Åååh ingen fara, har själv haft häcken full kan man säga. Hur mår din dotter???

Absolut att vi ska träffas. Får ta det efter barnet är fött. Kommer att rusa på en helvetes massa koller, påfyllningar osv. Så tre veckor är späckade garanterat för vår del. Men efter det kan man pusta ut :-).

Hoppas ni alla har haft en god jul. Och att nya året bringar lycka!!

Massor med kramar från oss alla så hörs vi snart igen...

 
Mia

Mia

3 januari 2012 20:02

Är så oerhört glad för din skull att du fick hjälp.. Imorgon kommer jag att ge mvc en rejäl känga.. Sämre mvc tror jag inte finns i Sverige.. suck.. Gulliga.. ja visst.. och nyfikna.. absolut.. men kunniga.. NOT..!!!

Snart måste vi ses igen.. börjar krypa lite i Eva-abstinens-trådarna i kroppen.. hahahhahahha

Kram kram

http://www.vanligafamiljen.bloggplatsen.se

Trillingmamman

4 januari 2012 10:31

Åååh tack vännen

 
Ingen bild

sussan

3 januari 2012 20:27

Åh va skönt att du äntligen fått hjälp o känner dig bättre =)
nu är det inte så lång tid kvar innan bebisen är här =)

kram

Trillingmamman

4 januari 2012 10:35

Hej hej!

Ja nu är det bra nära :-). Tre veckor och lite till.

Känner mig mycket bättre nu när jag vet att jag kommer att få hjälp sista tiden med. Inte en dag försent kan man säga.

Hoppas ni alla mår bra. Ta hand om er och ha en superdag!

Kramar Eva

 
Ingen bild

Eva N

3 januari 2012 23:41

Så skönt att du fick snabb hjälp! Härligt att du mår bättre redan efter första "fyllan" ;-)
Kram

Trillingmamman

4 januari 2012 10:36

Ja, bästa fyllan hittils ;-).

Ha en underbar dag!

Kramar Eva

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Trillingmamman - 29 augusti 2016 08:29


Sitter och njuter på balkongen. Det är över 20 grader. Ska verkligen njuta nu av sista dagen. Sola lite till, handla lite och bara vara. Det är så fridfullt. Saknar de små barnen och på ett sätt ska det bli skönt och komma hem till det normala ...

Av Trillingmamman - 26 augusti 2016 19:32

Ja det blev semester i år, kanske inte flera veckor men ack så skönt. Det bar i alla fall mot varmare breddgrader. Hej igen Zakynthos. Tredje gången jag är här. Älskar detta ställe, så fridfullt. Tog med mig min äldsta dotter denna gång. Har bestämt...

Av Trillingmamman - 22 augusti 2016 15:54


Så kom den här dagen man sett fram mot på mycket länge. En liten minisemester med min äldsta dotter. Nu sitter vi och tar en gofika på stationen. Vi ska snart bege oss till Göteborg och Landvetter. I morgon bitti tidigt bär det av mot varmare br...

Av Trillingmamman - 12 augusti 2016 20:34

Det är nästan så jag har glömt hur det är att blogga, har inte haft tid eller lust. Det har varit många nya intryck. Kan tala om att jag klarade mig. Fick mitt legitimation och är nu sjuksköterska. Är också anställd på kliniskt basår som man nu m...

Av Trillingmamman - 22 januari 2016 21:34

Hoppsan, nu har det gått ett tag igen sen jag skrev. Inte meningen, har haft fullt upp bara. Allt flyter på kan man säga. Känner mig stark. Och glad. Det var länge sen jag kände så här faktiskt. Nu finns det många orsaker till varför men en stor a...

Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Ovido - Quiz & Flashcards