Trillingmamma och sjubarnsmor

Alla inlägg den 10 januari 2012

Av Trillingmamman - 10 januari 2012 08:51

Jag tror det är dags att röra om i grytan lite med risk för påhopp, för den kokar. Och jag kan inte låta bli efter gårdagens kommentar heller. Det är få saker som upprör mig men det finns, och det är när människor inte tänker efter före innan de häver ur sig saker. Oavsett vilken position, relation eller samhällsklass de befinner sig i (för mig är alla människor med brister samt kvalifikationer, ingen är bättre än någon annan).


Meningen med min blogg är inte att tala illa om någon, hänga ut folk eller göra dom till allmänt åtlöje på något sätt. Jag skriver om familjen, vad vi gör och allmänt om andra saker så att de närmsta kan läsa om det, vilket har varit målet från början. Sen har det blivit stor respons på många andra läsare vilket jag tycker är fantastiskt roligt på alla sätt och vis.

Sen finns det en grupp människor som lever på att kasta skit på andra, leta fel och mer än gärna påpeka det också. Jag kan ta kritik, absolut! Men grunda det på fakta eller ha konkreta bevis för det ni häver ur er tack. Innan ni klottrar spyor på min blogg. Och framför allt, ta det privat!


Jag fick höra det sist med hot om polisanmälan vilket gjorde att jag tog bort ett redigerat foto samt inte benämnde personen alls, och gör fortfarande inte det. Det var inget elakt skrivet om någon, bara upphov till ett ramaskri över ett foto som dessutom var redigerat. Jag lärde mig den läxan i alla fall och har efter det undvikit fotografier eller benämningar över huvudtaget i bloggen om dessa personer i respekt till deras nära och kära. Men ändå kommer påhopp, nu då från annat håll i och för sig. Favorit i repris, ja. Men på vilka grunder undrar jag bara? Skriver jag illa om någon så länka gärna, det går att korrigera.


Låt mig klargöra lite fakta. Min text på bloggen som heter Trillingmamma, gravid, sexbarnsmor och bonusförälder är en benämning. Jag har trillingar, är gravid, har sex egna barn och min man har två barn sen tidigare (dvs jag benämner mig som bonusmamma). Ordet bonusmamma är en uttryck vilket man säger idag när den andre partnern har barn sen tidigare. Inget annat! Min man blir då bonuspappa till min dotter sen tidigare. Jag har aldrig någonsin påstått eller skrivit något annat om det hela. Vare sig elaka ord, jag är bättre eller hängt ut någon. Bonus betyder i mina ögon en extra person i någon annans liv (rätta mig om jag har fel). För mig egentligen något positivt. Men som de flesta vill vända till onda häxan Surtant. Låter bättre, känns bättre, du ska inte tro att du är någon....


Att dessa personer står med som namn i headern gör jag för att jag vill att de ska känna sig delaktiga i familjen. I all välmening anser jag, eller är jag elak då? Är det bättre att låta de känna sig mindre delaktiga? Behandla dem som luft?  


Men bonusmamma idag har fått en helt ny innebörd tyvärr. Du ska inte tro att du är något, du är inte delaktig, håll dig i bakgrunden, lägg dig inte i, säg ingenting osv.....

Och nej, jag gör ju inte det heller. Man får stå tillbaka mycket kan jag säga för att behaga andra. Och det är en roll som jag fått lära mig leva i helt enkelt, inte för att jag vill att det ska vara så. Jag vill finnas rättvist för alla utan att ta över, det är min önskan. Jag vill inte ta över någons mammaroll, det är inte syftet med att vara bonusmamma över huvud taget eller betydelsen för den delen heller. Men jag tror på att behandla alla rättvist oavsett hel, halv, bonus, bio... ja kärt barn har många namn. Men nu får man vakta sin tunga för vissa ord.

Önskar att en del kunde vakna upp och sluta vara så bittra över småsaker. Men samhället och människan fungerar uppenbarligen inte så, för många. Mina erfarenheter säger det tydligt.


Jag vill också poängtera att min make ser bloggen. Han är inte ovetande om det jag skriver eller hur bloggen ser ut. Vi pratar också om saker och han har också en talan i det hela, han är biologisk pappa oavsett om man vill det eller inte! Om ni nu har något ouppklarat i erat tidigare liv så håll det utanför min blogg så är ni snälla för det hör faktiskt inte hit. Den respekten kräver jag av er. Sen är IP-adresser spårbara också.

Känner att det blivit för mycket privat som flikar in på min blogg och kommer i fortsättningen godkänna kommentarerna innan publicering för att en del inte kan sköta inläggen på korrekt sätt. Vill ni kommentera min elaka roll så maila på eva.silverlantz@gmail.com och stå för era åsikter grundat på fakta. Jag kan diskutera det privat men inte öppet.


Sen vill jag ge en stor eloge till Linns pappa. Dels för att han tar sin roll som förälder på allvar, engagerar sig och ser till hennes bästa istället för att vara bitter. Hon mår så mycket bättre av det också, att se oss sams.




Här sitter Tomas i diskussion med Gabriel, Linns lillebror. Jag menar halvbror, för han är faktiskt halv. Eller?!




Linn fick öppna sina julklappar igår och jag tror att hon belv nöjd. Här fick hon en skiva av sin bonuspappa Thomas (och ja, Linns pappa är okej med den benämningen på min make). En skiva med Eric Saade eller vad han nu heter. Lycklig tjej med andra ord.   


Förlåt för mitt ironiska avslut i vissa meningar, men jag kunde inte låta bli att komma ner på dagisstadiet. För det är precis vad jag anser att den här nivån handlar om. Jag kan också vara bitter, tro mig.




Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Skapa flashcards