Trillingmamma och sjubarnsmor

Direktlänk till inlägg 21 februari 2012

Toppenhumör... eller inte.

Av Trillingmamman - 21 februari 2012 14:00

Vad hände med min lugna, goa och glada lilla tjej. Under en tid här har hon förvandlats till en riktig surbulle.




Mindre glad jämt och ständigt. Mycket gnäll och för ingenting i stort sett. Allt hon gör går emot henne så det blir mycket slängandes på golvet, skrik och uttrycket "näääe mamma". Underbart!

Älskar henne ändå och känner så väl igen det från Linn när hon var liten. Humör med lite trots inbakat. Vet att det går över så det är bara att rida ut stormen. Nu kan jag inte skylla på sprutorna längre. Och hon är tjej också. Det är skillnad på humör fast man nu inte ska skylla på vilket kön barnen har. Men skillnad är det, så nu har jag sagt det. Duckar för eventuella påhopp.




Och sen har vi trion busungar med som har hamnat i en rolig trotsålder också. Inte lika mycket gnäll men mera bus helt klart. De avlöser varandra i skiftarbetet. Förstår precis hur min mamma hade det när vi var små, eller hur mamma!?


Är trots allt på underbart humör ändå, för barn ska vara trotsiga och busiga. Annars är de inte barn. Och jag är ju bara människa jag med och tycker att vissa dagar är mindre roliga helt enkelt. Och det oavsett antalet barn man har. En kan vara lika påfrestande som sju har jag märkt.


Har lite kommande events här under våren som jag ska gå på, så en del egentid kommer jag att få. Ett som jag ser fram mot är Bloggmingelgalan 2012.




Kika in HÄR och boka era biljetter.


Tycker mig höra fåglarna sjunga vårsånger och marken har tittat fram under snön. Solen skiner och det är riktigt skönt ute. Man kanske ska ta sig en lång promenad. Måste invänta maken först bara.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


 
 
madelein - mamma till sex

madelein - mamma till sex

21 februari 2012 18:49

Vi kommer nog synas där då :-)
Mirka skall plocka upp mig vid centralen på lördagen och det är väl du som som skall komma till henne redan på fredagen?

http://madelein.se

Trillingmamman

21 februari 2012 20:44

Men vad härligt :-). Då ses vi innan, vad trevligt.

Ja det är jag som skall åka dit redan på fredagen :-). Stämmer bra det. Ha en underbar kväll!

Kramar Eva

 
Ingen bild

Eva N

21 februari 2012 19:56

Ja, det är underbart när man hör lite fågelkvitter nu :-)
Hoppas humöret till lilla damen blir bättre snart.
Ha det bäst!
Kram

Trillingmamman

22 februari 2012 12:17

Ja vår vill vi ha nu. Solen ger energi och värmen är helt enkelt underbar. Ett par månader till så...

Ja lilla Julie blir nog en gosig tjej snart. Hoppas jag ;-).

Ha en underbar kväll!

Kramar Eva

 
Ingen bild

sussan

21 februari 2012 21:51

Jag får väl ducka för påhopp jag me då, men det är skillnad på tjej o kille ;) min tjej har o är väldigt gnällig för småsaker, grabbarna har aldrig varit såna ;)

Hoppas allt är bra annars =)

Kram

Trillingmamman

22 februari 2012 12:17

HAHA.. ja ducka på ;-). Tror att det är så för många. Inte alla för det finns som sagt undantag från regeln också.

Men mina två tjejer kan vara riktigt gnälliga, medan killarna dom röjer i stället. Eller slåss. Men sen är det bra.

Annars är allt bara fint här tack och jag hoppas ni mår bra också. Ett blåsigt Skövde men plusgrader. Ha en underbar dag!!

Kramar Eva

 
Ingen bild

malin.broman

22 februari 2012 07:53

hej,du har rätt tjejer har humör.har en på 17 år och en som blir 8 år i augusti,och dom har humör och dom 2 i bilen är inte roligt.har även 2 pojkar som är 12 år och 16 år i sommar,dom är bara lata men är lungna.har även en bebis tjej på 8 månader och det märks redan att hon vet vad hon vill.hon är prematur så hon är lite sen i utvecklingen så,hon kan sitta själv men helst skulle hon nog gå om hon kunne:(och är leksakerna långt bort då låter hon.och tar nått annat barn leksaker av henne då börjar hon skrika.

Trillingmamman

22 februari 2012 12:19

Ja både på gott och ont :-). Tjejer är helt enkelt lite gnälligare, de flesta av dom. Jag upplever det så och behöver bara titta på mig själv. Uppvuxen i en familj med fyra tjejer och två killar. Så det är nog bara så.... Men absolut inget ont i det.

Mina killar är också ganska lata hahaha. Men lugna. Röjer mest och busar.

Ha en underbar dag!!

Kramar Eva

 
Ingen bild

helena

23 februari 2012 01:37

jag tänker på att lilla snuttan (hon är ju faktiskt liten) just fått en lillebror och att det brukar vara skört innan alla i familjen vant sig..så har det varit när vi fått bara iallafall, storebror ställde till en scen på BB så jag trodde sköterskorna skulle svimma..sen höll det på ett tag, han fick lite egentid med mamma och sade mer o mer sällan att vi skulle sälja lillasyster...!

Trillingmamman

23 februari 2012 16:22

Ingen av mina har varit svartsjuk. De får mycket egentid var och en så jag tror inte att det är problemet. Hon ger sig aldrig på lillebror utan kramar och klappar honom mer än gärna. Och de äldre uppmärksammar henne med och hon deltar i lekar och bus.

Där emot kan det vara en fas hon har bara i åldern. Hon har inte riktigt talet än. Och de har precis som oss bra och dåliga dagar. Vet att när tänderna kommer så kan det spöka en hel del.

Min dotter var likadan när hon var liten så jag tror inte att det spelar någon roll om man är ensam med dom eller om de har syskon. Julie är lite av en dramaqueen till sättet. Alla barn trotsar ju oavsett om man ger dem egentid 200% eller mindre av den varan.

Ha en underbar kväll!

Kramar Eva

 
Ingen bild

Gunilla

23 februari 2012 18:43

Hej!
Du har så rätt! Det är skillnad på tjejer och killar vad gäller tjurighet och ilska! Jag har två tjejer (vuxna nu), men fy för den lede när de trilskades. Då var det inte roligt. Men jisses så goa de blivit som vuxna :)
Ha det bra!
Kram Gunilla

Trillingmamman

24 februari 2012 08:59

Hej Gunilla!

Jag får faktiskt den känslan också. Har "bara" två tjejer men fler killar. Och de är inte alls lika. Men tjejerna går i samma spår. Absolut inget ont i det ;-).

Min nioåriga tjej är ju mer go nu.

Ha en underbar dag!! Kramar i massor från hela klanen här.

 
Ingen bild

helena

25 februari 2012 02:20

nej jag menade inte svartsjuka utan snarare en ny roll i familjen - varje grupp reagerar om det kommer in en ny person oavsett om det är en familjemedlem eller i annan grupp för positionerna förändras. Egentid är verkligen inte allt som du säger..och jag som har två av varje sort kan bara hålla med...tjejer är ingen lek....

Trillingmamman

25 februari 2012 17:32

Ah, så sant så :-). Har inte tänkt i dom banorna alls men det kan absolut stämma. Vet ju hur det fungerar på en arbetsplats. Vuxnas beteende ändras ju också och alla i flocken skall hitta sin plats ;-).

Ha en underbar lördag!!

Kramar Eva

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Trillingmamman - 29 augusti 2016 08:29


Sitter och njuter på balkongen. Det är över 20 grader. Ska verkligen njuta nu av sista dagen. Sola lite till, handla lite och bara vara. Det är så fridfullt. Saknar de små barnen och på ett sätt ska det bli skönt och komma hem till det normala ...

Av Trillingmamman - 26 augusti 2016 19:32

Ja det blev semester i år, kanske inte flera veckor men ack så skönt. Det bar i alla fall mot varmare breddgrader. Hej igen Zakynthos. Tredje gången jag är här. Älskar detta ställe, så fridfullt. Tog med mig min äldsta dotter denna gång. Har bestämt...

Av Trillingmamman - 22 augusti 2016 15:54


Så kom den här dagen man sett fram mot på mycket länge. En liten minisemester med min äldsta dotter. Nu sitter vi och tar en gofika på stationen. Vi ska snart bege oss till Göteborg och Landvetter. I morgon bitti tidigt bär det av mot varmare br...

Av Trillingmamman - 12 augusti 2016 20:34

Det är nästan så jag har glömt hur det är att blogga, har inte haft tid eller lust. Det har varit många nya intryck. Kan tala om att jag klarade mig. Fick mitt legitimation och är nu sjuksköterska. Är också anställd på kliniskt basår som man nu m...

Av Trillingmamman - 22 januari 2016 21:34

Hoppsan, nu har det gått ett tag igen sen jag skrev. Inte meningen, har haft fullt upp bara. Allt flyter på kan man säga. Känner mig stark. Och glad. Det var länge sen jag kände så här faktiskt. Nu finns det många orsaker till varför men en stor a...

Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Ovido - Quiz & Flashcards