Trillingmamma och sjubarnsmor

Direktlänk till inlägg 15 september 2012

Tack mamma!

Av Trillingmamman - 15 september 2012 19:43

Så underbart väder det har varit idag och vi har njutit många timmar ute. Passade på och grilla kyckling till middag i solskenet. Man vet inte hur länge grillvädret håller i sig så det är bara att ta vara på dagarna så gott det går.


Linn fick ta lite kort med kameran idag och passade på att fota mig och Leon tillsammans. Sen tog jag också en hel del kort förstås.


 


Jag och Leon.


 


Busiga Julie är lite nyvaken men på hyfsat gott humör.


Sen tog jag en rad kort och de flesta hamnade på Leon och Linn idag. Inte ofta jag får ta kort på henne så jag passar på när jag får.


 


Linn och Leon kramas.


 


Leon på alla fyra. Störtskön bild.


 


Ett riktigt busfrö.


 


Napp och tumme, fungerar med båda.


Framåt kvällen nu så har barnen varit lite griniga och inte varit med i svängarna riktigt. Stundtals var det riktigt jobbigt så man fick ta både ett och två andetag mellan varven. Kanske för att jag själv är ganska trött som allt förstärktes och kändes mer jobbigt än vad det var. Det fick mig i alla fall i slutändan att ta ett djupare snack med barnen på deras nivå.


Varför säger man till både en och tio gånger, jo det är för att man bryr sig. Jag vill att barnen skall växa upp och bli skötsamma. Regler hemma är inget straff, det är uppfostran. Man slåss inte, sparkas inte eller säger dumma saker till varandra. I viss mån får de också hjälpa till hemma och det är heller inget straff, utan dels för att barnen ska känna sig behövda, stärka sin självkänsla och växa som personer. Och ja, också ska de lära sig saker så de kan ta med sig det den dagen de flyttar hemifrån. Man får inte alltid göra som man vill här i hemmet, tyvärr. Vi respekterar varandra. Kan man inte lära sig dessa enkla regler och saker i hemmet så tar dom med sig det ut sen. Barn gör inte skillnad på personer eller situationer till en viss mån så det är inget man vill att de ska bete sig illa och respektlöst mot andra. Det är föräldrarnas uppgift och ansvar att uppfostra barnen och ge dem rätt normer och ideal, inte överlåta det åt andra. Dessutom så tar barnen efter sina föräldrar, så är det bara. Extra viktigt och tänka på hur man beter sig, säger och gör.
Så ja, det blir en del tjat. Men åter igen så får man förklara att man säger till dom för att man vill att de ska bli bra personer. Det är när jag inte säger till dom som de ska bli oroliga.


I dessa situationer så har jag många gånger min mamma att tacka. Tjatade gjorde hon också och det var kanske inte så kul alla gånger. Men nu när jag har ett gäng barn så förstår jag varför. Fast det spelar ingen roll egentligen hur många barn man har, lik förbannat så måste man uppfostra en också. Tack i alla fall underbara mamma!



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


 
 
Ingen bild

Helena H

15 september 2012 22:26

Så bra skrivet! Tänk om alla föräldrar kunde tänka o göra så, vad mycket bättre barn och ungdomar skulle må, och vad mycket fredligare världen skulle vara. :)
Underbara bilder! :)
Ha en fortsatt bra helg.
Kram från Söderhamn

Trillingmamman

17 september 2012 07:49

Tack så jättemycket för dina fina ord

 
Ingen bild

Lilian

16 september 2012 10:23

Håller verkligen med...sååå bra skrivet..tror du skall bli barnpsykolog..tänk om alla föräldrar tänkte så...Leon reser sig nog o knallar iväg snart...ha en goer söndag..kul o få se på goa Linn ock..kram från ett varmt m mulet Lilla Paris ( 16 gr )

Trillingmamman

17 september 2012 07:52

Tack så hjärtligt för dina fina ord

 
Catarina

Catarina

16 september 2012 12:13

Jisses vilka härliga bilder :) dina kottar är underbara!
Gillar speciellt minen på ditt "busfrö" ;) störtskön!

http://keckla.bloggplatsen.se

Trillingmamman

17 september 2012 07:53

Tack så hjärtligt

 
Helena

Helena

16 september 2012 17:29

Underbara bilder! Kram på dig!

http://blogg.mama.nu/helena76

Trillingmamman

17 september 2012 07:54

Tack så hjärtligt

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Trillingmamman - 29 augusti 2016 08:29


Sitter och njuter på balkongen. Det är över 20 grader. Ska verkligen njuta nu av sista dagen. Sola lite till, handla lite och bara vara. Det är så fridfullt. Saknar de små barnen och på ett sätt ska det bli skönt och komma hem till det normala ...

Av Trillingmamman - 26 augusti 2016 19:32

Ja det blev semester i år, kanske inte flera veckor men ack så skönt. Det bar i alla fall mot varmare breddgrader. Hej igen Zakynthos. Tredje gången jag är här. Älskar detta ställe, så fridfullt. Tog med mig min äldsta dotter denna gång. Har bestämt...

Av Trillingmamman - 22 augusti 2016 15:54


Så kom den här dagen man sett fram mot på mycket länge. En liten minisemester med min äldsta dotter. Nu sitter vi och tar en gofika på stationen. Vi ska snart bege oss till Göteborg och Landvetter. I morgon bitti tidigt bär det av mot varmare br...

Av Trillingmamman - 12 augusti 2016 20:34

Det är nästan så jag har glömt hur det är att blogga, har inte haft tid eller lust. Det har varit många nya intryck. Kan tala om att jag klarade mig. Fick mitt legitimation och är nu sjuksköterska. Är också anställd på kliniskt basår som man nu m...

Av Trillingmamman - 22 januari 2016 21:34

Hoppsan, nu har det gått ett tag igen sen jag skrev. Inte meningen, har haft fullt upp bara. Allt flyter på kan man säga. Känner mig stark. Och glad. Det var länge sen jag kände så här faktiskt. Nu finns det många orsaker till varför men en stor a...

Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< September 2012 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Skapa flashcards