Trillingmamma och sjubarnsmor

Alla inlägg den 7 april 2013

Av Trillingmamman - 7 april 2013 09:36

Lilla Leon har bestämt sig för att upptäcka allt just nu, och jisses säger jag bara. Han påminner starkt om Gabriel. Öppnar, tittar, klättrar, river, springer och undersöker det mesta som kommer i hans väg. Både roligt och en massa arbete. Han är mer nöjd om inte annat! Anade det eftersom han gick tidigt och vill så mycket på en gång.


Appropå tidigt eller sent så har jag fått frågan om trillingarna fortfarande använder blöjor och svaret är ja. Många kan tycka att det är av ren lathet att jag inte pottränar men så är inte fallet, träningen kommer när barnen visar intresse. Det är så vi gör hos oss och andra gör säkerligen på sitt sätt, inget av det är fel. En del barn går tidigt och en del sent. En del pratar tidigt och en del sent, och så är det med blöjor också. Alla är inte redo när de är två år och jag kan inte se felet med det. Jag vill ta det när barnet/barnen är moget för det, spannet är stort även där och slutar man tidigare så visst är det bra. Men inte är man bättre för det. Barn är olika och de måste få vara det, ska jag börja "tvinga" till potträning så kommer toabesöken bli en jobbig situation för dem. Har barn sen tidigare och det har varit olika när de har slutat, både tidigt och sent. Men alla har i princip slutat innan fem års ålder så jag är inte orolig alls.


Sen får man inte glömma att trillingarna är födda för tidigt vilket också kan vara en orsak att de är lite "senare" med allt. Nu vill jag egentligen inte ha det som ursäkt utan huvudsaken till att bli fri från blöjor är att vi låter barnen visa själva när de är redo, och de gör dom. Tro mig! Så vida det inte ligger annan problematik bakom som psykisk störning eller medicinska orsaker. Det gör det inte i deras fall och varken BVC eller förskolan bryr sig eller har ifrågasatt då det faktiskt finns barn som har blöja vid fyra års ålder.


Anledningen till att jag skriver om det är att jag många gånger fått frågan ställd till mig, inte bara här på bloggen (så ta det inte personligt om jag låter bitter). Finns det föräldrar som vill träna sina barn, jag lägger mig inte i. Det är upp till var och en hur de vill göra. Och vi har valt vårt sätt. Jag lovar att om de vid fem års ålder fortfarande inte har visat intresse, då ska jag "reagera". Men jag är helt övertygad om att det kommer att komma naturligt som de gjort på de andra barnen. Jag tycker inte om det nya sättet av elittänkande mitt-barn-är-mycket-bättre-för-att-han/hon-gjorde-det-före-ditt. Det går inte hem här så nu vet ni varför! Här är barnen individer och måste få vara det och utvecklas i sin egen takt. Jag har aldrig tjatat på de barn som pratat eller gått sent och tänker inte tjata på de barn som slutar med blöja sent heller. De sena barnen både går på toaletten, går och pratar som aldrig förr, men har fått gjort det i sin egen takt.


Förlåt mina upprörande ord men detta är en fråga som upprör mig, likväl flaskmatning vs amning. Nu skriver jag offentligt och får väl "ta" en viss del också men jag väljer också att bita ifrån när det räcker. Nu lämnar vi blöjfrågorna och fortsätter blicka framåt. Ni som undrar har alla gånger fått ert svar.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23 24
25
26 27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Skapa flashcards