Trillingmamma och sjubarnsmor

Alla inlägg den 4 februari 2011

Av Trillingmamman - 4 februari 2011 19:13

Idag passade jag på att ta lite "egentid" med alla barnen. Tog med mina sex barn och bestämde mig för att äta middag ute. Bestämde det redan igår egentligen.

Tyckte vi förtjänade det alla att äta ute idag. Och barnen var fantastiska. Nu är detta något som vi gjort tidigare för jag tycker att trots den mängden barn vi har och tätt så skall de lära sig att föra sig ute bland folk och på matställen. Nu blev det inte en glamorös restaurang utan Max hamburgerbar. Tycker dom är för små för "riktig" restaurang än då de inte äter riktigt allt heller. Samt att jag har trillingarna i barnstol fortfarande, dels av praktiska skäl och dels för att vanliga stolar är för låga för dom. Och givetvis så vill jag inte att de får för sig och smita, springa runt i restaurangen som vildar eller kasta maten omkring sig ( skyller på åldern gånger tre stycken ). Inom ett år så kommer detta att fungera bättre.


Och under tiden så kan det enklaste som McDonalds eller annan kedja fungera som "läromedel" i att föra sig när man är på restaurang. Och det fungerar faktiskt. De lär sig ju mer vi gör det...


Tycker inte om att gömma mig heller och jag måste möta folks blickar, kommentarer och allt som hör till just när man har trillingar och många barn. Här i Skövde så är det mindre av varan "skitsnack", vilket är jätteskönt. Jag förstår folks nyfikenhet och visst tittar dom. Men jag upplever inte de här smygande viskningarna bakom ryggen eller negativa kommentarerna som var betydligt mer påtagligt när vi bodde i Haninge. Det är så skönt för alla parter, även barnen.


Det kom fram en jättetrevlig mamma med en dotter i samma ålder som Gabriel och hon var hur gullig som helst. Dottern var så nyfiken på Julie och ville se på henne vilket jag tillät. Vänlighet bemöts med vänlighet. Hon nämnde bara att vi hade trillingar och vilka fina barn som skötte sig. Alltid trevligt att höra. Då har man trots allt gjort ett bra jobb med att uppfostra dem.

Tack mamma och pappa för det ni har lärt mig som jag nu för vidare till mina barn! Vet att ni läser...


Tog lite kort med min mobilkamera givetvis....


  


Linn mumsade i sig allt det hon hade beställt. Tror nog den lilla damen var hungrig idag.


  


Isac och Alexander har god aptit dom med.


  


Gabriel och Lucas äter också. Lucas äter väldigt mycket nu och man ser att storleksmässigt så kommer han ikapp de andra med både vikt och längd.

Gabriel äter väldigt dåligt till och från och idag var inte hans dag. Jag gör inte så stor affär av det för jag vet att han äter när han är hungrig. Och han är väl medveten om att det inte blir något annat förrän till nästa måltid. Den lilla goa är väldigt artig och tackar alltid för maten ändå, sen lockade lekhörnan. Att vi sen skulle gå var inte heller något problem. De klädde på sig själva medan jag hjälpte trillingarna. Ingen blev ledsen eller protesterade högt. De skötte sig utmärkt!


  


Även Julie. Såg till att hon var mätt innan vi åkte och hade en burk med mig för säkerhets skull. Den behövdes aldrig dock.


Ja det var jättemysigt idag att få vara med barnen och äta ute. Det gav en frisk fläkt och extra laddning till mina batterier. Även hemma sen så var det inget tjafs om städningen eller nattning. Alla var som tända ljus! Älskar dessa dagar och känner mig stolt att vara mamma till dom alla.


Jag uppskattar även min egentid på kvällen som behövs för att ladda om. Idag är jag själv då maken hämtar sin son i Stockholm. Ska bli kul och samlas nästan alla igen.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Ovido - Quiz & Flashcards