Trillingmamma och sjubarnsmor

Alla inlägg under december 2011

Av Trillingmamman - 31 december 2011 17:10

Ja nu börjar det närma sig slutet. Dagens utflykter får bli ett inlägg nästa år helt enkelt. Och självklart så vill FamiljenXL önska alla:


 





Ha ett riktigt fint avslut på denna kväll..




Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 30 december 2011 18:23

Har njutit hela eftermiddagen och inte gjort många knop. Småplockat lite, tvättat och diskat. Det är allt. Har haft en liten tjej som har pendlat i humöret en del men efter middagen så sken hon upp ordentligt.




Och full fart var det också. Fick en bild på henne som fångade hennes bushumör.


Ska försöka få lite trötta barn i säng. Thomas och Gabriel kommer snart också och då blir det lite kvällsmys på hög nivå. Tänk i morgon är det den sista dagen på det här året. Vi ska få middagsgäster hit, Mia och Thomas, vilket vi ser fram mot. Lite utflykter blir det också, innan eftermiddagen och dess förberedelser inför kvällen. En dag jag ser fram mot på alla sätt och vis. Här ska firas in det nya året!



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 30 december 2011 09:23

Idag är det exakt fyra veckor kvar tills det är dags. Helt otroligt! Och jag vet att det kommer att gå himla fort. Finns en del roliga saker som är inplanerade nu i januari som annars brukar vara en seg och lång månad. Men inte för mig. Och nu menar jag inte alla sjukhusbesök för påfyllning av järn, provtagningar och mödravårdsbesök som jag ska göra.


Först ut så är det som sagt inte bara de fyra veckor kvar tills bf. Idag fyller även min storebror Daniel år. Grattis önskar alla vi här från Skövde!


 


Och i morgon är det självaste nyårsafton också. Längtar dit. Men ska ta mig igenom denna dag vilket nog kommer att gå bra känner jag. Är på mycket gott humör trots tröttheten. Och det beror på många olika anledningar med som gör att den där extra duracell-energin kommer fram. Men jag ska portionera ut den under dagen för att vara smart och orka. Städa lite inför morgondagen står på schemat och jag tar små steg i taget som sagt. Dagen är lång.


Något som har gett oss lite lyx här i huset är sovmorgon. Sen vi var hos Mirka och Peter där barnen bestämde sig för att sova länge så har det bara fortsatt. Mina barn som "normalt" vaknar någonstans mellan fem och sex sover då till åtta i stället. Och det är lyx när man är trött.


Det finns två saker som står högt på min lista som jag verkligen suktar efter. Det ena är en systemkamera, Nikon D7000. Vi är ju utan just nu vilket gör att jag inte kan ta bilder. Visst kan jag ta med mobilen men det blir inga bra bilder tyvärr. Rörliga foton blir suddiga och självaste kameran är inte den bästa, även om jag är nöjd med mobilen i sig.

Men sen är jag också sugen på en ny mobil, HTC sensation XL. Suktar efter prylar är vad jag gör just nu. Mobil är nog inte så nödvändigt även om jag önskar mig en android. Men kamera däremot, ohlalaaa. Det behövs en verkligen. Man missar så mycket med barnen märker jag. I normala fall så fotar jag varje dag och det känns konstigt att inte göra det. Bloggen blir lite tom och naken också. Ska spara gärnet nu tänkte jag så jag kan köpa mig den senare nästa höst. Tyvärr är den dyr, men det är en Nikon. Kvalitet! Ska drömma lite till bara...




Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 28 december 2011 17:36

Ja efter detta besök på mödravården så kan jag säga att nu händer det grejer. Det var lite som att tända på nyårsraketerna i förtid. Med ett hb på 83 samt protein i urinet så blev det fart på dom, och nu heter det inte att jag har många barn därför är jag trött längre. Och det tackar jag för, jag är inte hypokondriker som tycker att det är roligt att springa hos läkaren och andra ställen. Jag gör det för att det finns en anledning till det, att jag mår dåligt.

Hade även dåligt värde på socker i urinet (tror att det är det som de mäter). Så hela januari kommer att vara ett enda stort sjukhusbesök med prover, påfyllning av järn och en massa koller hit och dit. Med start på tisdag, så nu blev det snabba ryck helt plötsligt. Påfyllningen kommer lite tidigare än beräknat med andra ord. Halleluja!


Efter det besöket så åkte jag och Mia ner på stan för att äta en gravidlunch tillsammans, McDonalds. Sen kunde vi ta våran tur för att hitta lite på REAN. Vilket vi gjorde också, i vår egen fart. Fort gick det inte så det blev en heldag men sköna bussturer fram och tillbaka. TACK Mia för en underbar dag och som alltid trevliga sällskap!!


Köpte det sista till min älskade dotter i julklapp. Hittade också lite lyxinpackning samt duschtvål som jag ska ta och inviga ikväll. Låter som en andra dag att rå om sig själv lite, även om denna dag är mycket bättre än igår (konstigt nog). Inte för att jag studsar men jag orkade med shoppingen. Bara barnen som skall göras i ordning inför kvällen. Mat har de redan ätit så det är bara duschen kvar och lite rengöring från topp till tå som behövs. Men det brukar gå smidigt och fort. Sen är det redan kväll för oss vuxna. Den här dagen har gått ruskigt fort, vilket den brukar göra när man har trevligt.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 27 december 2011 19:13

Jag försökte idag att ta mig ut för att handla bland annat. Men det var verkligen svårt, för det var inte riktigt min dag idag. Mådde eller mår som en räv kan jag säga, på alla sätt och vis. Helt matt bara av att stå rätt upp och ner. Så turen i köpcentrat gjorde inte susen även om jag hasade mig fram mer eller mindre. Det var bara att avbryta och vända hem igen. Tänkte inte utmana ödet genom att köra slut på mig helt och hållet. Lite fick jag med mig hem men kan inte skriva exakt vad det är här. För det är till min lilla tjej i julklapp när hon återvänder från sin pappa.


Så idag har jag i stort sett inte gjort så mycket mer. Trist men sant. I morgon måste jag ta mig ut dock då jag har ett besök hos mödravården att göra. Känns motigt eftersom inget kommer att göras ändå mer än det vanliga mäta magen, kolla blodtryck, lyssna på hjärtljud och prata lite skit. Nu var det över en månad sen jag var där sist så jag måste dit, för jag är intresserad av att se vad mitt blodtryck ligger på. Sist jag var på sjukhuset så var det 100/50 vilket är lågt men normalt tydligen. Men det är inte så långt kvar nu så jag ska försöka stå ut.


Ikväll ska jag rå om mig själv. Ta ett bad, scrubba mig lite, göra en inpackning kanske och bara må gott. Jag behöver det för min själ just nu. För idag har det inte varit min dag riktigt, på alla sätt och vis.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 26 december 2011 15:24

Blev en tur till Mariestad idag med Mia, Thomas och deras två minsta. En storhandling på Willys denna gång. Hade ändå ett ärende dit till musikaffären, som dock visade sig vara stängd. Koll på läget hade man inte över vilka dagar som var röda. Men vi passade på att handla i den något större matbutiken när vi ändå var där så helt i onödan blev det inte. Willys i Skövde är grymt liten och parkeringar finns inte riktigt med den storleken på bil som vi har.

Blev inte så fasligt ruinerad heller. Det behövdes fyllas på hemma med massor då vi tömde ur det mesta innan julen för att ge plats åt det nya. Föredrar dock City Gross i långa loppet. Men handlar lite överallt när olika erbjudanden kommer från de olika butikerna.


Är trött som bara den idag och det märks nu att det är i slutet av graviditeten. Sover som en kratta, fötterna är breda som båtar, skinnet spänner överallt, bebisen sparkar duktigt mycket nu och vi ska inte prata om tröttheten. Nej jag ska egentligen inte klaga men idag har jag god lust. Nedräkningen har börjat på allvar nu när julen är över. Bara ett par dagar till nyår nu och sen så.... tick tack.


Barnen har varit snälla och har nu landat här hemma igen efter en underbar vecka hos Mirka och Peter. De vanliga sysslorna tar över och vardagen är åter igång. Tvätten bokstavligt visslar efter en. Längtar till helgen nu också av olika anledningar. Saknar min tjej som jag dock vet har det mysigt med pappa och farmor. Vill bara ge henne en stor kram just nu.


Nu ska jag förbereda middagen som jag väntat på. Potatis som jag ska fritera i nya fritösen. Köttet ligger på marinad och såsen är bara att mumsa i sig till allt detta. Det riktigt vattnas i munnen på mig.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 25 december 2011 19:17

Vi fortsatte vår resa hem i hyfsad tid eftersom vi vet att det tar ett tag för oss att göra den resan, dryga 30 mil som det är. Och runt lunchtid så är det alltid lättast att resa. Dels för att barnen sover den mesta tiden i bilen, det är dagsljus ute fortfarande men framförallt att det gör ingenting när man kommer hem för barnen blir trötta i vanlig sovtid ändå. Värre om de somnar fyra och vaknar vid nio. Då har man en ljuvlig natt framför sig. Och det är inte mina och Thomas planer för ikväll.


Som ni kanske har läst så har vi haft det ljuvligt på alla sätt och vis den här veckan. TACK Mirka och Peter med familj för er frikostighet och ert sällskap! Veckan gick tyvärr alldeles för fort och vi har haft det supermysigt. Och vi syns snart igen!


 


Tomten hittade även mig, fick en fritös som jag ska prova i morgon kväll. En god middag bestående av friterad potatis, kött och bearnaise. Fick även mer klappar så TACK Tobbe och min kära make!


Ja nu är vi hemma och barnen har lekt massor med sina saker. Och avslutet blev den nya filmen, Bilar 2. Sen kommer de att få sova för natten och min och Thomas tid tar vid. Lite söndagsmys och film väntar även för oss. I morgon väntar en ny dag för oss.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva



Av Trillingmamman - 23 december 2011 11:28

Igår gick dagen i ett, vilket ni kanske förstår. Sexton barn och tre vuxna så man var allt annat än sysslolös. Men det var helt underbart måste jag säga. Det gick hur bra som helst och inget kaos alls.


Otroligt vilka mängder mat som går åt när man är så många vilket man har lärt sig nu. Så till middagen såg jag till att förbereda så mycket som möjligt.


Så fyra plåtar med pizzamackor och totalt 48 stycken gick åt som smör i solsken. Uppskattat var det och antagligen gott. Lunchen med tydligen. Gjorde torsk i ugn med hemmagjord potatismos som tog slut lika fort. Och det är som sagt en hel del att tänka på när man ska föda så många. Men visst gick det.


Ni ska se shoppinglistan vi gör och antalet för att tänka över hur mycket som går åt för att slippa åka tio vändor till affären. För nu är det trots allt julhelg och då vill man slippa tänka på att pendla fram och tillbaka. Och dagen gick som sagt hur fort som helst. Räknade inte med annat i och för sig. Så när kvällen kom så var jag helt slut, vilket jag är i normala fall ändå. Somnade på två röda och hann inte ens räkna till tio.


Och jag vill säga välkommen till världen lilla Älva. Du är en kämpe Mirka! Hon är så fin, precis som dina andra barn. Ett stort grattis till nya familjemedlemmen familjen Norrström.


 


Och tack alla läsare för era inlägg. Kommer att sätta mig ner i lugn och ro när jag kommer hem och svara på allt. Nu finns det ingen tid riktigt. Vill önska er alla en riktigt God Jul. Kommer förvisso att skriva mer men vill ändå inte glömma bort er.


Nu vankas det lunch här snart och vi väntar alla på att Mirka ska komma hem också så vi får se henne och den nyfödda. Även om vi sett bilder som hon har lagt upp. Inte samma sak.... Må så gott alla så länge!



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< December 2011 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Skapa flashcards