Trillingmamma och sjubarnsmor

Alla inlägg under november 2011

Av Trillingmamman - 30 november 2011 18:53

Ja nu är det verkligen nedräkning till ett och annat. Och det finns mycket som jag ser fram mot både i år och nästa. Helt ändrade planer kan man säga. Men kul ska det bli!


Har försökt reflektera och analysera över ett samtal jag fick av min barnmorska igår. Nu hade det kommit påtryckningar från vårdcentralen eftersom jag ville bli mer grundligt undersökt där. Sen att de inte fullföljde självaste problemet utan överlät det till mödravården gjorde inte saken bättre. I alla fall så fick jag ett samtal igår och klokare blev jag inte. För de svar jag fick gjorde mig både arg, ledsen och överkörd. Varför tror dom att jag överdriver och hittar på? Testerna vittnar ju om tydlig blodbrist, vilket barnmorskan och läkaren sa också. Mitt hb ligger på hundra. Jag är konstant trött, mer än vanligt. Det flimmrar för mina ögon och jag vågar inte överanstränga mig för mycket då jag inte vill riskera att jag tex svimmar. Mina journaler vittnar om att jag har haft komplicerade förlossningar där hb-fall förekommer och att jag fått blodtransfusion. I alla rapporter står det samma sak. Och varenda graviditet så har jag samma problem, tyvärr. Dessa kurer med tabletter de föreslår hjälper ju inte. Tar två, inte ens det hjälper.

Och det går inte att säga att jag är trött för att jag har många barn eller att jag får "skylla" mig själv som väljer att bli med barn flertal gånger. Faktum är att jag är gravid här och nu och det är den här graviditeten som räknas för tillfället (hade samma problem med första också). Och det jag får till svar är att det finns inget annat än tabletterna för mig i hjälp jag kan få. Blir stum. Går det verkligen inte att förebygga så att jag slipper transfusion? Nu vet vi inte om det blir så, men de fyra journalerna som jag har kanske är något att ta med i beräkningen. Eller?

Ett ännu mera förbryllande svar från barnmorskan var -Vad tror du, förutom tabletterna hjälper?

Ja hur ska jag veta det? Jag har ingen aning faktiskt, men kanske ni barnmorskor vet som har många års erfarenhet av graviditeter. Eller läkarna som har rätt utbildning om det hela. Men jag? Varför ställs den frågan till mig? Jag kan omöjligt svara på det.


Men jag är inte inbillningssjuk. Efter "femte" gången gravid så ifrågasätter jag eftersom jag mår som jag gör även denna graviditet. Jag har flimmer för ögonen och är orolig att det ska resultera i något allvarligare i slutändan. Och det jag har i bagaget vittnar om att det kan gå som det har gjort tidigare. Där emot inte sagt att det gör det. Går det att förhindra?

Men svaret är tydligen nej. Jag får leva med Niferex två gånger om dagen för det är tydligen det enda som finns att få i mitt fall och som ska "hjälpa". Jag betalar gladeligen vad det kostar ur egen ficka om det går att förhindra eller göra så att jag mår bättre. För vad kostar det inte att ge blodtransfusion? Är det inte bättre att det går till folk som verkligen behöver det? Om det är så att det går att förhindra. Överdriver jag på något sätt? Känns som jag konstant klagar. Ja jag kanske får skylla mig själv som är gravid igen då? Men säger man någonsin det till en förstföderska med samma problem? Eller är det för att jag har valt att föda fler? Klart man funderar över det. Och tankarna förföljer mig dagligen.


Men nu är det inte så långt kvar. Under 70 dagar kvar och det går fort. Så visst kan jag stå ut. Nya tester kommer att tas eftersom det tydligen är så att om resultaten är dåliga så skall nya tester tas vart fjärde vecka. Ja men så bra då.

Finns en som jag vet jag kan fråga innan det är dags. Men tyvärr så har jag inte så stora förhoppningar. Men fråga kommer jag givetvis göra när det besöket kommer den trettonde december. Men får jag inget gehör där heller så får jag nog se mig som besegrad. För då vet jag inte längre vart jag ska vända mig.


Inget muntert inlägg tyvärr. Men jag är inte på humör idag. Det har varit en jobbig dag men jag orkar inte gå in på detaljer. Det är också ovesäntligt. Bara inte min dag. Hoppas att morgondgen flyter på bättre.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 29 november 2011 20:58

Jag vet vad ni tänker och det är nog inte riktigt vad det handlar om just nu. På jakt efter julklappar som tjejerna ska ha med sig till skolan så kom vi till momentet inslagning vid en automatstation. I med pengarna, trycker på knappen.....




.. och ut kommer den här snutten papper. Som vi ska dela på två. Snopet värre att det tog slut precis just idag och när vi kom dit och verkligen behövde slå in paketen också. Ingen valuta för pengarna heller. Och absolut inte av snålhet så men shoppingturen gjorde att våra höfter inte riktigt bar oss tillbaka till Ica igen. Tyvärr så ligger inte inslagningen och självaste affären vägg i vägg, det är en liten bit och gå. Och i det här fallet så var vi närmare bilen.


Men jag har Mia att tacka för sitt tetris-tänkande. Kanske för mycket dataspel där, eller vad vet jag (förlåt mig Mia). Men hon lyckades dela pappret i två delar. Vrida och vända på pappret med en sned inslagningsmetod och det täckte båda klapparna med nöd och näppe. Men med lite tejp fungerade det alldeles utmärkt. Sen att det såg ut som... ja det är en annan historia. Det såg mer ut som barn har slagit in och inte två hysteriskt, höggravida skrattande kvinnors konstverk.


Den turen och de skrattanfallen tog på krafterna så när vi kom ut så hasade vi oss till bilen med mycket stön, oj och pustande. In i bilen efter ännu mera stönande så bestämde vi oss för en Drive thru som avslutning. Mia hade lite ärenden dit.




Ja närmare brevlådan för att posta lite brev går inte att komma utan att kliva ur bilen. Ingen av oss orkade gå dit. Bilen låg tio meter närmare så vi körde ca 50 meter för att utföra det sista momentet på vår tur. Så kan det gå för två gravida med krämpor. Vi tog helt enkelt den enklaste lösningen på det hela. Och skrattade gott gjorde vi också, sen undrade säkert folk vad vi höll på med. Och det fattades bara att vi båda skulle ringa samtidigt till karlarna och säga att vi befann oss på förlossningen för att föda. Sammandragningar av allt skrattande fick vi, dock inte smärtsamma. Sjukt kul shoppingtur som vanligt!


Och en underbar dag har det också varit. Blev en bortamatch hos Mia hela dagen. Tack för allt! Nu ska jag bokstavligen krascha i soffan.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva 


 

Av Trillingmamman - 28 november 2011 19:34

Jag läser en hel del på olika forum på nätet, samt även ser och möter privat. Det som slår mig är att det är så tabu med uppfostran av barn. Man får inte göra si och inte göra så, inte ta i alls. På sin höjd får man säga -asch Sture vad du är tarvlig.


Självklart ska man inte slå barn. Sunt förnuft och det säger väl sig självt att man inte gör. Men att säga till sina barn, även om man ibland höjer rösten!? Är det aga? Att vara konsekvent likaså, är det också aga? Det är väl att göra sina barn en tjänst snarare. För vad händer annars om man inte gör det? Alla handlingar man gör får konsekvenser, även så i uppfostran.

Om en hund biter eller nafsar, vad gör man då? Jo man säger automatsikt till hunden (mer regel än undantag). Om barn bits, slåss eller gör annat liknande. Så är det inte lika automatiskt att man gör det (mer undantag än regel). Och det har säkert med att göra vilken situation man är i. Hunden säger man till oavsett vilken situation man befinner sig. Inte lika "pinsamt" kanske, eller?!


Om man nu ska ta det ett steg längre. Vad blir konsekvensen av det hela? Förhoppningsvis så lär sig hunden vad som gäller. Man är ju snabbare och mer "hårdare" i uppfostran. Och hundar lär sig fortare också givetvis över lag (de lever ju kortare, blir "vuxna" fortare), men principen är ändå densamma. Hunden vet att i oavsett vilken situation den befinner sig i så får den konsekvenser av sitt handlande.


Om man säger till barn hemma, i affären, på badhuset osv och använder sig av olika konsekvenser i de olika situationerna. Även om "det dåliga de gör" är detsamma oavsett situationen de befinner sig i. Vad blir det för konsekvenser av det? Total förvirring skulle jag vilja säga. Hur ska man veta vad som gäller och när? Och från gång till gång dessutom. Ena gången gäller en sak, och den andra en annan. Det kan inte bli annat än pannkaka.


Precis som med hundar så måste man vara konsekvent även mot barn, oavsett. För de gör inte skillnad på plats, personer eller situationer. Känns som ett ämne man har tagit upp förr. Men det finns ju anledning till varför jag skriver om det igen. Det har alltså varit på tapeten någonstans och triggat igång mig. Och jag behöver få skriva av mig lite aggressioner.


I övrigt så har jag haft en superdag måste jag säga. Fick den stora äran att passa Mias och Thomas två minsta barn ett par timmar. Sen dök självaste Mia upp på lunch vilket var riktigt mysigt i vanlig ordning. I morgon ska vi alla besöka henne och hon ska hjälpa mig att passa barnen medan jag ska göra ett besök på stan. Och självklart blir det lunch också vilket vi ser fram mot. Och favorit i repris för den här kvällen är spikmattan och fötterna högt.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 27 november 2011 20:41

Första advent redan. Pysslet kom inte igång förrän på kvällskvisten här. Dagen har varit en enda lång shoppingtur både på gott och ont. Det goda var ju att komma iväg lite. Julpyssel på IKEA och mat på Willys blev det. Turen gick hela vägen till Jönköping. Det onda är ju foglossningen. Att gå en hel dag från morgon till kväll gör inte underverk direkt. Men helt klart värt det ändå. Får vila nu helt enkelt, hoppas jag. Killarna är inte så trötta efter att ha sovit i bilen.


Det blev lite inhandlat i alla fall vilket behövdes mer än väl. Vi hade inte så mycket julpyssel hemma och saknade adventsstjärnor och ljusstakar. Nu börjar barnen bli större och tycker det är kul med pyssel. Och vi har nu mera fler fönster än vi haft tidigare (förra året julpyntade vi inte så mycket här utan mer i stugan i Småland). Fick köpa till lite på Rusta här hemma. Hittade en ljusslinga som jag fastnade för.



Nu är ju min mobilkamera helt värdelös jämfört med systemkameran. Men det får duga. Röda lampor och röd slinga. Jättefint sken. Fanns i olika färger.



Adventsstjärnor kom upp också givetvis. Även de i röd färg. 


Hittade lyktor också som jag hängde i fönstret. Barnen satte upp tomtar och det kommer nog lite mer pyssel i veckan också. Men inte mer ikväll. Mina fötter tar kål på mig och min höft dansar åt två olika håll. Jag ger upp. Men det mesta kom upp. Tänt ljus har vi också gjort i och med att det är första advent med.


Min dotter kom hem från sin pappa och med ig hade hon ett fint kort. Blev så rörd. Tyvärr gick det inte att fota så jättebra.



Hon hade skrivit så fint i det också. Min goa tjej! TACK! Blev så glad. Pratade även med mamma på telefon och även hon har inhandlat en stor kastrull till oss, tio liters. De små fyller inte så stor funktion längre hos FamiljenXL. TACK mamma och pappa! 


Nu ska jag verkligen slänga upp benen högt.




Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva 


   

Av Trillingmamman - 25 november 2011 19:14

Ja det var vad jag fick googla fram av maken nu på kvällskvisten. Först fattade jag ingenting men sen trillade poletten ner ordentligt. Han kom hem med tårta och jag undrade om det bara var fredagsmys eller om det verkligen var något som vi skulle fira. Och det kom fram senare att det var fira som vi skulle göra. Vilket han skrev som en fråga på bloggen också. Han sa ingenting till mig om det. Det blev en total överraskning kan jag säga. Så googla på den ni så vet ni vad det betyder, om ni inte förstår bokstavskombinationen.


Vädret har inte varit det bästa idag. Så trist med regn men hellre det än snö. Bävar inför det som komma skall. Jag är ju mer eller mindre soldyrkare. Gillar när det är varmt och soligt. Tycker inte om att pälsa på mig en massa kläder. Och speciellt inte när man är höggravid. Vad passar en förutom ett åttamanna tält? Och nya kläder för den sakens skull tänker jag inte köpa då jag mer eller mindre går ner allt ändå. Har en hel garderob med kläder som väntar efter februari.


Ja nu är det fredag igen och i morgon har jag ett barn mindre. Tänkte ta med lilla gänget ut och hoppas att jag får med mig Mia också. Beror lite på hur bäckenet mår för oss båda. Men något blir det i alla fall. Morgondagen får visa helt enkelt vad det blir.


Nu ska snart ett helt gäng trötta få sova. Då blir det min och Thomas tid att fira vidare. Ha en underbar fredag alla!




Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 24 november 2011 19:43

Tänk att telefonsamtal kan göra en så himla glad och att det dessutom löste massor av irritationsmoment för mig också. Har ju torterat Facebooks så kallade support med en massa mail. Och ingen hjälp har man fått heller. Så frustrerande. Men så ringde Linns pappa och egentligen pratade vi om något annat först som gällde Linn. Men han kom med en sju helvetes bra lösning på hur jag skulle komma runt det för att kunna logga in igen. Och det var så simpelt, så enkelt och framför allt gick det fort. Bara att kontakta Telenors kundservice  och byta tillbaka i ca 10 minuter till det gamla numret. Få säkerhetskoden. Och sen byta tillbaka igen till det numret jag har. Klart! Tack Telenor och TACK Tomas säger jag bara. Beroende av facebook? Jag? Uppenbarligen hahaha. Nu så börjar jag känna igen mitt gamla jag igen.


Annars så har dagen varit lugn. Har vilat mycket och till och med sovit middag. Det behövdes kan jag säga. Dels efter natten som inte innebar allt för mycket sömn. Och dels för att jag är trött, tröttare och tröttast nu mera. Mycket flimmer för ögonen. Men tar man det lugnt så går det över, vilket jag också har gjort idag med.


I morgon är det fredag redan och helgen närmar sig med storsteg. Skönt! Även om jag inte har något planerat. Linn ska till sin pappa så det blir ett besök till tågstationen i alla fall. Morgondagens utflykt. Och ikväll ska jag inte göra många knop. Ska försöka få till en magbild snart också men måste ta det med mobilen. Mörkret ställer till det lite bara då den är ganska så klen. Våran systemkamera håller på att säga upp sig, och jag är så ledsen för det just nu. Saknar den massor och vill kunna ta alla bilder som jag brukar. Men, men.... bara att gilla läget. Teknikens livslängd blir bara kortare och kortare i det här slit och släng samhället.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 23 november 2011 18:57

Ja det blev mycket datorsvammel i förra inlägget. Men jag var och är fortfarande skulle jag vilja säga grymt irriterad över det. Datorn fungerar nu klockrent och jag antar att det var det som behövdes, installera om allt det vill säga på ett mer pedagogiskt språk. Men fortfarande så kan jag inte komma åt facebook och deras support är under all kritik dessutom. Men jag ägnade inte så mycket tid åt det idag utan hade annat att göra eller roa mig med.


Ute har vi varit och det var riktigt kyligt men skönt. Fick sällskap utav grannen en stund också, trevligt. Även om det inte var fullt ös så var det tillräckligt för att hela jag skulle svullna upp. Som jag gör om jag "gör för mycket". Hemskt egentligen. Och normalt också. Har inte riktigt koll på vilken vecka jag är i men tror att det är 30 där omkring. Det var ett tag sedan jag var på besök på mödravården och det är långt kvar till nästa gång också. Törs inte tänka på vad mitt hb ligger på. Vet inte heller vad jag ska göra för att få det och stiga. Knapra på en kundvagn kanske? Näe men jag har ju varit i den här situationen förut så jag klarar ju mig tills barnet är ute. Tråkigt bara att vara så trött jämt. Kan inte ta i något alls för då flimmrar det för ögonen. Men vem fan har bråttom?


Helgen närmar sig med storsteg och man kan ju undra vart den här veckan tog vägen. Helt sjukt, snart december. Och har man börjat julhandla? Nej....

Hur många gånger har man inte varit höggravid och stått i sista sekund? Och att jag aldrig lär mig för sjutton. En dask där bak och veckans dagsedel så jag hjular ut i hallen för att komma till skott kanske vore något.


Missar min systerdotters dop vilket är lite ledsamt. Ibland blir det inte som man tänkt sig. Men jag hoppas det kommer fler tillfällen då jag kan ta mig upp. Ibland får man bita i det sura äpplet. Sänder dock min varmaste tanke och hoppas att det blir riktigt fint för henne.


Nu ska jag bara slänga upp fötterna och hoppas att bredden minskar på dom. Först ska jag krama lite busungar och hoppas att de somnar riktigt gott efter dagens utelek. Thomas ska först limma en stackars leksaksdinosaurie som fått sin svans i delar. Isac är helt till sig då hans favoritleksak är sönder, så pappa kommer till undsättning med det han har i garaget och fixar till det tills i morgon. John Blund kan komma sen utan problem.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 22 november 2011 13:31

Jag tror jag bet mig själv i arslet lite grann. Datorn har strulat sen igår och idag var den värre än någonsin. Fick starta om ett antal gånger men den kom inte riktigt igång. Defragmentering gjord, rensning gjord, virussökning gjord, starta om modemet (Com Hems standard fras när man ringer deras support)... inget fel hittades men uppenbart så var något fel i alla fall. Datorn och internet gick bara inte och det stod och snurrade i över 40 minuter. Och fortfarande så hände inget om man säger så. Fanns bara en sak att göra helt enkelt, köra en system recovery på allt. Och det började med att problem det också. Vilken av funktionstangenterna skulle man använda. Fick ringa ytterligare en support, Linns pappa Tomas. TACK för hjälpen! Så till slut så efter ett antal timmar senare så fungerar datorn. Efter alla uppdateringar som måste göras, installationer och så vidare.


Men så stötte jag på ett litet "problem". Hade ju höjt säkerheten på facebook lite så när jag nu skulle logga in så frågade den efter en säkerhetskod. Och kunde jag inte den så skulle jag klicka på en länk så att den skickades till min telefon. Bara det att det gamla numret stod kvar på facebook. Så den koden ligger någonstans i cyberrymden. Så det går inte att logga in där helt enkelt just nu för tillfället. För den säger också att datorn är en okänd enhet som jag inte har loggat in från tidigare heller av någon anledning. Får klura lite på hur jag ska lösa det. Förslag någon?


Dagen har annars gått i tvättmaskinens tecken. Börjar komma ikapp efter alla kläder man har fått och gått igenom. Men det tillkommer ju alltid annat också under tiden. Så jag har badat i tvättstugan ett tag känns det som. Men nu svämmar det i alla fall inte över. För mitt i allt detta så bestämde sig karln att det var dags för sängklädsbyte också för samtliga så ni kan tänka er den högen som stod på kö. Först den vanliga dagliga tvätten, kläderna som jag fick, sängkläder, handdukar och bla bla bla. Inte konstigt att tvättmaskinen protesterade efter ett tag, för det problemet fick jag också tampas med. Och jag passade också på att tvätta barnens overaller mitt i allt. För det behövdes. Och nu blev de klara precis. Och dags för nästa maskin.


Tiden går ju och snart ska man planera middagen också. Har grytbitar som jag tänkte slänga ihop till något trevligt. Och med lite ris till då. Sen vad resultatet blir får min fantasi avgöra. Först lite papper att skriva på och returnering till en annan kommun sen skicka papper till min egen kommun. Lite små måsten i vardagen helt enkelt. Och sen när maken kommer hem så får jag ta en tur till brevlådan, affären och lite annat. Dagen har inte stått helt still.


En vecka som det inte finns något i kalendern förutom att Linn ska ha matsäck till skolan på torsdag och skridskoåkning. Känns konstigt. Schemat brukar vara fullspäckat annars. Men nästa vecka så är vi tillbaka till det gamla igen. Besök hit och besök dit.


Slut på vilan.




Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Skapa flashcards