Trillingmamma och sjubarnsmor

Alla inlägg under december 2010

Av Trillingmamman - 31 december 2010 18:00

Ska man blicka tillbaka så har 2010 varit ett händelserikt år för oss. Mycket har vi gått igenom och upplevt, både bra och dåliga saker. Men i det stora hela så har det mesta varit bra saker som man kommer att blicka tillbaka på och minnas länge. Ja 2010 var verkligen ett bra år.


Nu får man se framåt och välkomna 2011 som jag hoppas också blir ett lika givande år. Finns ett par saker som kommer att genomföras, vad sparar jag till bloggandet ( måste ju skriva om det när det väl är dags ).


Med det vill jag önska alla vänner, familj och bloggläsare...


 


   


   


Tack för att ni har gjort min blogg ett sant nöje för mig att skriva. Era kommentarer, varma ord och inspirationer stärker mig till att fortsätta. Det trodde jag inte när jag väl började skriva i maj att det skulle bli en sådan respons, jag blir så oerhört glad över detta. Och 2011 kommer det att bli fortsatt bloggande för min del med alla nya saker vi gör och det som händer. Och förhoppningsvis lika intressant för er som följer och er nya läsare som kommer hit.


Tack för ett underbart 2010 och för att ni läser! Vid tangenterna/Eva



Av Trillingmamman - 30 december 2010 14:57

.... till KSS Kärnsjukhuset i Skövde för min del. På måndagen vart som jag skrev tidigare ett besök till gynekologen och vårdcentralen för att konstatera att jag hade en infektion i livmodern. På det fick jag antibiotika. Hann med en dos på kvällen för att sen på tisdagen helt plötsligt få ont i buken. Smärtan kom ganska plötsligt på eftermiddagen och till slut så fick Thomas sparka iväg mig till akuten i taxi ( jag är inte den som åker i första taget och han var dessutom tvungen att vara hemma med barnen eftersom vi inte känner någon här som kan passa dem ).

Väl där så var jag i det laget dubbelvikt men fick morfin mot smärtan, tack gode gud. Ett antal gynekologiska undersökningar med både ultraljud och prover visade att det inte var något fel på livmodern i alla fall mer än det jag redan hade.  Mina prover var dock inte så lysande så de ville lägga in mig för ytterligare undersökning eftersom smärtan kom ovanför. Först misstänkte de blindtarmen och jag skulle genomgå en titthålsoperation för att konstatera det hela.


  


Låg ett dygn med dropp och väntade då akuten var full ( det är inte Stockholm där man kan komma in med en gång men jag blev väl omhändertagen under tiden ).

Blev opererad i onsdags natt då de upptäckte att det faktiskt inte var blindtarmen, men inflammation ovanför livmodern. Skönt att de kunde lokalisera vad det var i god tid. Så nu äter man inte bara Dalacin för infektionen i livmodern utan även Metronidazol Actavis, Doxycyklin och smärtstillande Diklofenak Mylan. Bara uttalet får tungan att krulla sig. Men det är alltså två olika antibiotika till samt värktabletter. Skitgott faktiskt ( med lite ironi i rösten ). Men jag måste säga att jag ändå mår bra under omständigheterna och är hemma igen vilket är betydligt skönare än att ligga på sjukhus. Inget ont i det för jag blev verkligen väl omhändertagen. Saknade barnen och maken enormt mycket och att ha en bröstpump till sällskap var inte det roligaste. Thomas skötte ställningen hemma med alla barnen med bravur.


  


Inte bara ett titthål utan två upptäckte jag senare. Men det läker fort. Vet ju hur det känns sen tidigare snitten så detta är ingenting.


Borta bra men hemma bäst. Helt underbart att kurera sig på hemmaplan där allt är precis som vanligt. Bästa medicinen!


Tack ni alla för era inlägg tidigare som jag inte har svarat på. Hoppas ni alla slipper sjukstuga och kryar på er också i detta nedbäddade Sverige som det verkar för tillfället.


Nu ska jag gosa med mina barn och laga en god Lady och Lufsen middag tänkte jag. Mutor är tillåtet idag.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 28 december 2010 11:58

Försöker återhämta oss så gott det går. Lite sjukstuga är det här då både maken och jag har blivit förkylda. Barnen har klarat sig hyfsat så när som en elva under näsan enbart. Thomas är den som är mest sjuk just nu och har både feber, halsont och en kraftig förkylning. Det enda plusset är att han nu har blivit av med gipset, äntligen!

Själv känner jag mig hyfsat hängig också med förkylning men inte fullt så farligt ändå. Drog på mig en infektion i livmodern också och äter antibiotika för det. Den resan började tidigt då jag hade problem för ett par veckor sedan. Då trodde dom att det var urinvägsinfektion, men det visade sig sedan att det inte var det. Och en tur till gynekolog och vårdcentral och en massa prover så fick jag det konstaterat igår. Infektion, inget allvarligt dock. Så en antibiotika kur på förkylningen som lite grädde på moset. God Jul.


Bloggade igår men mitt kära internet eller rättare sagt dongeln krånglade och mitt uppe i allt skrivande så kopplade den ur sig. Och det betyder bara en sak, att allt som jag skrev sparades inte. Som IT-support så borde jag ha vetat bättre. Att skriva allt i ett dokument först och sen köra cut and paste till bloggen. Men, men.... även den bäste klantar sig med jämna mellanrum.

Nu var det inte så viktigt det jag skrev så inlägget går att göra om med helt annat innehåll utan att det gör något. Bara sjukt irriterande att det avbryts mitt i bara. Dåligt Tel... *host*...ia.


Det börjar hända saker med Julie eftersom hon närmar sig 6 månader och blir allt större och större. På kvällarna när brorsorna sover så myser jag med henne och hon får träna på golvet mycket. Nu vänder hon sig utan problem och börjar skjuta benen under sig när hon ligger på mage. Äter som en häst gör hon oavsett vad som ges, så det där med smakportioner blev en snabb period innan de riktiga portionerna kom. Hon gick näst intill direkt på stora portioner utan problem. Men det är väl så med stora barn antar jag. Har inte direkt grädde i tuttarna heller så hon blir knappast mätt på det, snarare arg när man slänger fram dom.


  


En glad tjej är hon mest i alla fall. Älskar att prata och höra sin egen röst. Mycket social liten dam.


  


Här djupt koncentrerad med att fånga nappen.


Nu börjar batterierna på mina små tryta, dags att natta de små. Det har blivit lite omvänt med rutinerna sen julen i Småland. Men varken jag eller Thomas har tackat nej till sovmorgon fram till halv åtta jämfört med fem eller sextiden som det var tidigare. Tids nog så kommer det också tillbaka.

I natt var det riktigt lyxigt dessutom. Ingen av pojkarna vaknade. Och Julie bara en gång vid fyratiden och skulle ha lite mat. Engångsföreteelse troligtvis. Men vi njöt!


Ja nu måste jag verkligen ta trillingarna innan kaoset övergår till stormstyrka klass 5....


Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 26 december 2010 20:00

Tänk vad fort tiden går. Nu sitter man hemma i Skövde igen och dessa fyra dagar fullkomligt flög förbi. I år hade vi Kjell-Ove och Annika samt deras två söner hos oss och firade julen. Som för övrigt firades i Småland. Måste säga att det var faktiskt riktigt trevligt. Tyckte barnen skötte sig fint även om det ibland blir intensivt.


Lyckades fota lite men det var mest Thomas som höll i kameran. Så många av bilderna står han för. Så här kommer vår jul i bilder...


  


Tomten, dvs Thomas, tyckte att jag var förtjänt av en ny telefon. Gissa om jag blev glad. Fick även en kakbok, datorväska och en mus av honom. Av Kjell-Ove och Annika med familj fick jag/vi kaffe, honung, mjöl, choklad m.m Vilket kommer att komma till användning av bakmaskinen och oss. TACK ännu en gång!


  


Jag och Annika håller på att förlös.. förbereda skinkan. In i den vedeldade ugnen för griljering. De andra fick passa barnen och serva oss medan vi höll på i köket.


  


Niclas och Ronnie fick den stora äran att klä granen. Gabriel var inte så pigg på att hjälpa till förstås.


  


Annika dukar fram. Och mat blev det så det räckte och blev över. Sen gick vi loss på julklappsöppning för barnen. Och det blev intensivt, snabbt och omtumlande. Som tur var så hade vi inte så överväldigande många saker i år. Det räckte gott och väl med det de fick. Och barnen verkade nöjda ändå.


  


Gabriel övervann rädslan för denna bollskjutarmaskin, eller vad man nu skall kalla den. Först tyckte han att den var läskig men sen gick det bra att gå lös med den på allt och alla...


  


.. Även Kjell-Ove roade sig lite med att skjuta skarpt.


  


Alla saker ska ju hårdtestas. Här är Kjell-Ove igen och testar elgitarren. Är du säker på att du inte har jobbat som kontrollant hos BR eller Toys ´r us tidigare Kjell-Ove?!


  


Meningen var att vi skulle ha ett race med Snowracer för att se vem som hade det snyggaste åket. Men varken barnen eller vädret var med oss. Men vissa hann åka. Här är Thomas och Alexander på väg nerför...


  


... ja även Kjell-Ove också. En fartfylld och kylig liten stund ute. Första pris gick till Ronnie och Niclas som åkte med varsitt barn nerför och även släpade upp både barn och snowracer för den långa backen. Helt klart värda priset. Tack för lånet av era armar hela julhelgen förresten!


  


Här är Ronnie med Lucas.


  


Och här är Niclas. Båda bröderna fick nog uppleva dagar som de med all säkerhet inte var van vid. Men de tacklade situationen bra tycker jag.


  


Skitiga och glada var dom alla. Även Julie. Så det blev bad för allihopa.


  


Ett härligt kort på Gabriel i badet.


  


Alexander poserar vant framför kameran.


  


Även Lucas bjöd på ett leende.


  


Här är Isac med sina miner.


  


Ja julen gick fort. Som alltid när man har trevligt. Och det hade vi verkligen. Men allt har ett slut. Dags att bege sig hem igen med barnen, klapparna och packning. I morgon är en ny dag. En dag närmare 2011. Detta blir ett år att minnas och se tillbaka på länge då det verkligen har hänt så mycket runt oss. Fantastiskt har det varit, på alla sätt och vis.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva




Av Trillingmamman - 25 december 2010 13:50

Ja julen kom även till oss. Och den var riktigt mysig i år. Tänd brasa, vedeldad spis och matlagning där alla deltog. Barnen var nöjda och glada. Snö i massor. Gott att äta och dricka. Ja allt man kan önska vid en jul. I år hade vi även gäster över julen.

Har massor att skriva om och bilder att visa. Kommer att uppdatera när vi kommer hem. Uppkopplingen här i urskogen är inte den bästa och mer bilder kommer förmodligen att tas. Kameran är full.


Tack för alla fina God Jul önskningar både på Facebook och här på bloggen. Hoppas ni ALLA har haft en riktigt....




God Jul

 



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 22 december 2010 10:06

Ja nu börjar det verkligen närma sig jul, och det känns. Ligger lite efter men det kommer att ordna sig. Skulle ha slagit in julklappar igår men tomtemor somnade visst efter att de små nissarna hälsade på John Blund. Har två dagar till på mig så det är ingen panik. Kan stå ikväll då jag förmodligen inte har något annat för mig. Det är ju inte så att jag legat och lata mig precis under dessa dagar.


Gick igenom det jag handlat och känner mig inte helt nöjd. Kanske måste jag kompletera lite. Ja det blir morgondagens uppgift i såna fall. Men det är inget måste då tomten har varit ganska snäll i år också.


Måste säga att det har varit den lugnaste förberedelsen inför jul jag någonsin upplevt ( som vuxen vill jag tillägga ). Har förvisso två barn till som jag ska handla till men där är det verkligen ingen panik. Nu ska vi åka iväg och bara njuta. Först packa lite till, ta en kaffe och reka att allt är som det ska. Trillingarna sover fortfarande och det skall ätas lunch innan vi åker. Har gott om tid på mig än så länge.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 20 december 2010 14:34

Undrar om man törs spekulera i hur mycket leksaksindustrin egentligen tjänar kring jultider. Sjukt mycket handlande av en stor andel av svenska befolkningen. Men jag är ju inte en bit bättre själv, här matar jag industrin med ett antal pengar också.

Har nu gjort en del av julshoppingen och jag måste säga att handla i Skövde är rena drömmen mot Stockholm. Ingen stress alls, lagom mycket folk och man fick plats i affärerna också. Normalt sett så köar man mer till kassan för att betala än handlar, men inte denna gång. Helt underbart. Hittade massor med roliga leksaker till barnen.

Är inte helt klar än och ska bege mig ut i morgon med på förmiddagen. Sen har vi en dag kvar då vi kommer att besöka A6 i Jönköping också. Men jag tänker dock se till att ha det mesta klart. Har Thomas kvar att köpa till och jag har lite saker på lager som väntar.

Nu köpte jag en gemensam julklapp till honom och mig igår, en ny DVD ( Blu-Ray ). Den andra gick ju i graven för ett tag sedan och jag kände att det var dags för en ny.


Nu förstår nog inte trillingarna så mycket av självaste julen, kanske till en viss del. Men Gabriel har anammat både jultomten och paketen. Så hans ögon kommer att lysa mest tror jag i år. Det som slår i leksaksväg här i huset är allt som låter och har ljud, gärna högt och enformigt. Ett krav är ju att de skall vara slag och stöttåliga då de är inne i en ålder där allt hårdtestas. Herregud, ännu mer ljud in i huset.


Och bakmaskinen går varm kan jag säga. Det bakas för fullt i det här huset som aldrig förr. Tror jag kommer att prova varenda recept innan veckan är slut. Just nu så "bakar" den vörtbröd medan jag står här, två flugor i en smäll. Den ena jobbar och den andra latar sig.

Kvällen kommer att ägnas åt att slå in julklappar. Många barn, mycket papper, mängder med snören och metervis med tejp. Ska bli så kul och se barnens ögon på självaste julafton. Riktigt längtar i år faktiskt då jag har fått slippa den mesta stressen. Ska bli underbart då barnen börjar bli större och mer medvetna om allt.


  


Ja detta väntar på oss. Fast inte riktigt än. Först lite mer julshopping inför julafton. Mera ljud och mera BANG.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 19 december 2010 11:08

Nu går dagarna riktigt fort, och jag känner att jag inte hänger med riktigt. Har det viktigaste kvar. Julklappshandling! Måndag och tisdag får gå åt till det och än känner jag ingen panik heller. Det är inte Stockholm direkt med alla gamar och trängsel. Så detta år kommer nog att bli en lugn handling av julklappar även om tiden är i "sista minuten". Vet vad jag ska ha och jag hoppas det blir lika smidigt som jag tror att det ska gå. Det visar sig om inte annat!


Helgen gick också fort. Vi hade mina föräldrar på besök fram tills idag då de hjälpte oss med att passa barnen då rättegången var i fredags. Sen har vi bara njutit utav helgen. Morfar fick dock lite att göra....


  


... för barnen slogs om att sitta i hans knä. Även de större. Själv kunde jag njuta ganska mycket då jag fick hjälp av mamma och pappa av olika saker. Morfar med barnen och mormor tog hand om hela tvätten. Underbart!


Sen vill jag också berätta att vi fått en jättefin inflyttningspresent av Kjell-Ove och Annica! Nu har den äntligen flyttat in hos oss....


  


.. bagaren Bengt! Så underbart smidigt att bara hälla ner ingredienserna, trycka på ett par knappar och vips så har man färskt och nybakat bröd morgonen därpå. Använde timern för att få frukostbrödet klart till 07.00 i dag.


  


Här svalnar det av lite innan servering.


  


Det ser inte mycket ut men det är stora skivor. Och det räckte gott och väl till alla också.

Skönt att slippa passa ugnen. Bara att hälla i så sköter den sig själv. Behöver inte tänka på att handla bröd jämt. Ingredienserna räcker ganska länge, bara att se över de inköpen om inte annat.

Och det fanns många recept med i boken. Nu har jag bara provat att baka bondbröd två gånger. Tänkte ge mig på kavring och vörtbröd också så här lagom till jul. Barnen älskade bondbrödet! Även alla andra som gav fina lovord till "min" bakning. Nu slipper jag stå och knåda själv. Härligt! Jag är så glad och nöjd över denna bagare som nu mer bor hos oss.


Nu vankas det lunch här för alla små. Det blev över mat sen igår och det ska inte bli helt fel med potatisgratäng, marinerat kött och bearnaise. Sen blir det att ta med alla barnen ut en sväng.


Ha en riktigt fin advent ni alla!



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< December 2010 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Ovido - Quiz & Flashcards