Trillingmamma och sjubarnsmor

Alla inlägg under juni 2010

Av Trillingmamman - 23 juni 2010 20:00

Idag har vi varit en sväng till Schweizerbadet. Glömde ta med kameran och först tänkte jag inte på det eftersom jag ändå fotograferade pojkarna igår, blir favorit i repris känns det som att bara ta kort på stranden. Men jag ångrade mig lite smått då alla trillingarna och de andra två badade i vattnet. De verkligen satt och njöt, plaskade vilt, strosade omkring och undersökte det som fanns på botten. Schweizerbadet är känt för att vara barnvänligt och det är grundt vatten långt ut. Pojkarna såg så harmoniska ut där de satt och de verkligen njöt. Även de större var på strålande humör och grävde med sina leksaker och byggde slott och rullade i sanden. Och vädret ska vi inte tala om. Jag och Thomas njöt massor av att inte stressa, vilket vi inte behöver eftersom det kommer att komma mycket nu framöver. Så vi måste ta igen oss de få tillfällen som ges.


När vi kom hem så blev det rena julafton för barnen. Vår granne som bor mitt över och har två äldre pojkar hade samlat ihop tre kassar fulla med leksaker till grabbarna. Gissa om deras ögon trillade ut. Det tog tid innan de somnade ikväll vilket jag har full förståelse för. Och det var inte lite leksaker heller. Fotade en del utav det. Ett JÄTTETACK till vår granne och hans barn. Det finns verkligen människor som bjuder på sig själv och till andra, han vår granne är en av dom. Sen finns det av andra sorten, den bittra avundsjuka ugglorna. Men de tänker jag inte nämna mer om idag eftersom det var så otroligt roligt för barnen att få dessa saker som säkerligen kostat massor en gång i tiden. Lägger upp lite bilder.


  


Det var bilar, motorcyklar, jeepar av dess olika slag.


  


Dinosaurier, monster och gubbar i mängder.


  


Helikoptrar, flygplan och ännu mera bilar. Och stota var dom också.


  


Och detta jättehangarfartyg som innehöll massor med flygplan för dess ändamål. Herregud säger jag bara.


Sen var det faktiskt julafton för mig och Thomas med. Våra vigselringar kom som vi beställde förra veckan. Vi är jättenöjda båda två och bröllopet är nära nu. I morgon blir det även att prova klänningen som kommer. Sen är det bara skorna kvar och detaljer runt omkring det hela som skall inhandlas. Här kommer bilder på ringarna.


  


Ett hemligt litet etui.


  


Och innehållet som också är graverat.


Tänkte inte skriva så mycket mer idag. Tack alla för era inlägg. Har inte hunnit svara. Ska nu lägga upp och sy nya gardiner för vår bil som skall med på resan. Må så gott alla!



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 22 juni 2010 21:06

Vi var ju inne i den stora staden med barnen i söndags och en del bilder togs. Många kommentarer blev det när vi kom med alla barnen. Turisterna var fortfarande kvar sen Victorias och Daniels bröllop och jag antar att det fanns mer och se. Men det är så när man är en familj som inte är som alla andra. Och att komma med en trillingar i den bredaste vagnen de skådat, två barn till och jag som höggravid så kan man inte räkna annat än att människor observerar detta. Och tyst kan de inte vara även om de tror att man inte hör vad dom säger. Vi är vana som sagt och skådade omgivningen mer än lyssnade på vad som sades. Det blev en tur på Djurgården med fika och glass.


Vid ett senare tillfälle så besökte vi Östnora camping för lite bad i det fina vädret.

Här kommer utflykterna i bilder.


  


  


  


  


  


  


  


Och sen så har vi utflykten till Östnora camping och badpojkarna i som blev fotograferade och bokstavligen älskade hela strandupplevelsen.


  


  


  


  


  


  


  



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 21 juni 2010 08:00

I fredags så fick jag smaka på en ordentlig sur morgon. Som tur var så avslutades den som en toppendag på Gröna Lund med den underbaraste vän man kan tänka sig.

Det finns äkta människor och sen finns det människor som går bakom ryggen på en. Under min livstid så har jag lärt mig att inte ta åt mig allt för mycket av den andra sorten. Visst är det irriterande och ett ämne att skriva om. Sen får det rinna av en kort och gott.


Någon har tydligen uppmärksammat att jag bloggar, grattis säger jag bara. Är ju inte hemlig på något sätt. Men denna person har drabbats av skvallersjukan och sagt till min chef att jag bloggar på arbetstid. Denna person som förmodligen läser min blogg kan jag säga till dig att mina inlägg i bloggen är skrivna och läggs in i framtiden, många av dem. Det finns en bra funktion nämligen som gör att man kan välja när man vill att bloggen skall publiceras, både dag och tidpunkt. Och i och med att jag ibland skriver två om dagen så brukar jag välja en tid på morgonen och kvällen. Så det ser nog ut som jag jämt sitter och bloggar på arbetstid vilket är inte fallet. Men visst. Jag står för mina saker jag gör. Jag har faktiskt vid hela två tillfällen bloggat på arbetstid, I´m busted!!! Och med tanke på att jag skriver fort, snabbt och vet innehållet i det jag skall sriva oftast så tog det garanterat inte mer än 10 minuter per gång ( om ens det ). Så du som skvallrade kan ju springa till min chef igen. Varsågod, jag bjuder på det. För man ska ju inte utföra privata saker på arbetstid vilket jag är fullständigt medveten om ( väntar på nästa attack ).

Ryggradslösa, oärliga människor finns det gott om. Och jag vet inte om det är mest skrattretande eller irriterande att de ens orkar bry sig. Men så är det med avundsjuka människor och de finns överallt. Min arbetsplats är inget undantag.


Så åter igen till dig som skvallrade kan jag säga att idag är det kronprinsessan Victoria och Daniels dag och de skall gifta sig, dvs den 19 juni och tidpunkten är 07.30 på morgonen denna soliga lördag. Men jag kommer att välja att publicera denna blogg måndagen den 21 juni klockan 08.00 Och det må se ut som jag bloggar på arbetstid då, eller rättare sagt min tid hos mödravården som jag har 07.45 Och det går att intygas dessutom att jag omöjligt skulle kunna vara på två ställen samtidigt. Är dessutom ledig hela måndagen så vad jag sysslar med på min fritid, är min ensak.

Tänk vad man kan göra med dagens teknik. Välja när man vill publicera saker. Fast jag är ju som sagt inte oskyldig eftersom jag gjort mig skyldig till två hela gånger faktiskt *duckar duktigt*.


Nog pratat om det. Tråkigt bara och att man dessutom fick höra det på omvägar dessutom. Men jag är inte förvånad som sagt. Och ju mer man ställer upp ju mer skit får man på sig. Inte heller något nytt. Men så fungerar den stora vida, avundsjuka världen.

Jag har idag lördagen den 19 juni inte så många dagar kvar att jobba, hela fem arbetsdagar. Så jag tänker inte lägga krut på en som springer och skvallrar mer än att skriva om det här.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 20 juni 2010 07:31

Tror barnet i magen bestämde sig att leva rövare igår kväll. Vi pratar inte om små sparkar utan rejäla kung-fu både i sidan, uppåt och neråt. Hela magen rörde sig och tyvärr så fick magsäcken ett par rejäla törnar också. Mådde så fruktansvärt illa varje gång barnet höll på. Kunde inte ligga ner då allt förvärrades.

Mycket riktigt så slutade det med att jag bodde på toaletten. Först trodde jag att det var magsjuka men eftersom jag mår toppen idag och kan äta utan problem så har jag uteslutit det ganska snabbt. Dessutom så hade jag innan kung-fu satte igång dragit i mig järnbrustabletter samt c-vitaminen i drickaform så magsäcken var full av vätska.

Skönt ändå att det var övergående. Med tanke på vädret så har jag ingen lust att vara sjuk. Vill ut i solen och röra på mig. Först ska de tre minsta sova, sen tidig lunch och sedan väntas utgång mot okänd ort. Tar nog med kameran idag också då jag är på fotohumör.


Som jag skrev tidigare så överraskade Alexander igår med att gå mycket. En stadig bit är han och i och med att han börjar gå så sent så ställer han bara sig upp och går, precis som om han har gjort det förut. Minns så väl när Gabriel började gå. Han vinglade, slog sig duktigt och höll på ett bra tag innan bitarna föll på plats över hur han skulle göra. Men så var han tio månader också och förmodligen inte färdig med motoriken riktigt. Alexander är en riktig koloss just nu och viktmässigt så skiljer sig det inte mycket mellan honom och Gabriel, som med tiden har blivit en riktig tunnis. BVC klagar lite på hans vikt och längd eftersom han inte ökar som han ska. Men så är det deras kurva som de alltid går efter också. Varken jag eller Thomas är långa så det vore konstigt om han skulle skjuta i höjden. Och den mannen rör på sig hela tiden, sitter aldrig still så förmodligen så förbränner han massor mer än han stoppar i sig. Jag är ingen hysterisk mamma heller, han äter när han är hungrig och mår toppen i övrigt. Resten kommer. Vikt, längd och hull. Börjar nog oroa mig i såna fall när han inte gör hyss.


Lägger in en bild på Alexander som är en riktig linslus han med. Tack för alla era inlägg....


  



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 19 juni 2010 18:49

Tror jag precis som den övriga svenska befolkningen har tittat på kronprinsessan Victorias och Daniels bröllop. Meningen var att jag skulle åka in, dels för att Thomas skulle stå vakt och dels för att göra något med barnen.

Men det är ett projekt att ta sig iväg med alla. Och just den här dagen finns det inte en chans att komma fram vare sig med trillingvagn eller ett fåtal barn. Så jag hade skaffat barnvakt till Lucas, Isac och Alexander men avbokade det. För i mitt tillstånd så skulle jag inte förmå att hålla reda på två busfrön i folkvimlet. Kan knappt gå pga alla förvärkar och mitt bäcken så jag ville inte utmana ödet. Tror inte barnen led nämnvärt av det då de knappt vet vem kronprinsessan är än. Så jag hade tv:n på hela dagen i stället och vi gjorde mysiga saker på hemmaplan. Chansen var ju ändå minimal att se något över huvud taget så det var lika mysigt ändå att se allt på tv och följa hela ceremonin där. Skulle nog inte heller få se Thomas mitt bland allt folk heller där han skulle stå vakt.


I morse var han nog bra nervös. Knyta slipsen var ett projekt men det blev perfekt till slut ändå. Lyckades ta några kort som jag ska lägga upp och visa.

Tre små sover och två till tittar på barnprogram. Det är nystädat och mysigt inför lördagskvällen och nu kan jag snart bara slappna av och lägga upp benen i soffan. Det väntas sängen för två barn till här snart. Ett varmt bad först.


  


Isac och Alexander ville vara med vid den här tiden på morgonen. Och Alexander har överraskat hela dagen med att stå och gå mycket.


  


Även Lucas är morgonpigg.


  


Hur var det man knöt en slips nu igen....


  


På med resten innan det bär iväg och rätta till mössan ( himla viktigt det där med hur den skall sitta ). Det är något visst med karlar i uniform....


  


Färdig och redo att åka iväg för att stå vakt under kronprinsessans bröllop. Lycka till och hoppas att din dag har varit lika bra som min. Väntar med spänning att höra hur det var från Thomas.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 18 juni 2010 20:59

Trots svullna fötter, värkande bäcken och tom hjärna så har jag haft en underbar eftermiddag och kväll med Mia, Felicia och Linn på Gröna Lund. Kunde inte ha haft ett bättre avslut faktiskt.

Vi har haft det så kul och tjejerna skötte sig alldeles utmärkt. Vi mammor fick vila lite mellan varven och självklart så åkte vi med dem också. Fast mest Mia eftersom jag inte får åka alla attraktioner. Men jag hann med Lustiga huset, Kärlekstunneln och Blå tåget. En och annan femkamp blev det också. Speciellt en ligger mig varm om hjärtat där det var vinst varje gång. Tjejen som stod där var så gullig mot Felicia och Linn och sa att för fyra bollar så är ni garanterade en nalle, verkligen jättesöta nallar som skyltades med, men det kostade 100 kr för kasten. Vi tyckte okej jag och Mia, tjejerna ska ha en nalle. Det är deras dag idag så lite får de bestämma fast det kostar. Bollarna var kastade och de fick som sagt välja nalle också. Och väljer världens fulaste, snyggaste personliga monsternalle. Mia och jag tittade på varandra och vi behövde inte säga något för våra blickar sa allt - VI VILL OCKSÅ HA! Fram med plånboken igen och vi kastade fyra bollar glatt och valde våra favoritmonster som lipade glatt mot oss. Vi skrattade gott åt det för vi kände oss som 10 år igen.


Mia och jag bestämde oss för att i höst sen så skall hon och jag ha ett eget firande där hon och jag ska ta en tjejkväll och bara åka och ha kul. Vi mammor måste också få ha roligt och både hon och jag är helt övertygad om att det är något för oss. En mammakväll utan barn med åkband, god mat och dryck samt känna sig liten igen och bara fnissa åt allt galet. Ja det är galet och fan så roligt. En bra idé och det kommer att genomföras.


Nu måste jag lägga mig på spikmattan innan jag somnar. En lång dag väntas i morgon.


Till Mia och Felicia!

Tack för en underbar dag! Det var länge sedan vi hade så kul. Uppskattar det verkligen och det är alltid roligt med er i närheten, hela familjen.

Ska sova med min monsternalle som är grön, hårig, har lila fötter men är den mest personliga nalle jag sett ( bild kommer senare ). Thomas log brett när jag kom hem med den.

 

Kramar Eva och Linn

 

 

  


Linn och Felicia i kärlekstunneln.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 18 juni 2010 10:30

Den här morgonen börjar hyfsat hemma men ändå inte riktigt fulländad. Kanske har jag vaknat på fel sida också. Inser att jag kommer att missa bussen för tredje dagen i rad. Blev tvungen att byta en bajsblöja i sista sekund. Det blev stressigt för min del vilket ledde till att bussen avgick utan mig även idag. Ingen katastrof men medför att jag måste jobba in längre om så krävs. Och just idag ska jag till Gröna Lund också.


Väl på jobbet så blev det inte så mycket bättre heller då man kliver in genom dörrarna och möts av hysteriska anställda. Vattnet har varit borta i hela Huddinge sen igår tydligen och extra toaletter, sk Baja Major, har satts upp i servicegången i källaren på jobbet ( inomhus!!?? ). Att dricka var det inte på tal om och just när sådan inträffar så verkar det som om överlevnadsinstinkten tar över och människor blir som rovdjur. De måste ha vatten.NU

Insåg ganska snabbt att kaffe var hårdvaluta på arbetet idag. Som tur var så drack jag i morse och hade 20 kr att köpa lite dricka för. Som jag förmodligen kunde vara utan ett tag men köpte för att jag var törstig helt enkelt och det var gott, gravid som jag är. Nu kom vattnet tillbaka efter klockan nio så det var förmodligen ingen större katastrof för min del i alla fall men för de stackars Huddingeborna som var utan sen igår möjligtvis.


Arbetet måste ju skötas så jag satte mig för att svara på mejl innan telefontjänsten sätts igång och vad möts man av. Som jag skrev igår om sura människor så fick jag det kastat i ansiktet idag. Ett otroligt otrevligt mejl från en användare där språket och attityden var ovårdat och grovt. Jag accepterar inget sådant utan har drivit saken vidare för jag tycker det måste finnas en gräns för hur folk får bete sig gentemot sina egna anställda och medarbetare. Hoppas in i det sista att denna person förstår vad jag menar även om ärendet i sig inte kommer att drivas vidare till domstol eller något sådant. Jag markerar för hur mycket vi i vår servicefunktion ska ta emot från de vi vill hjälpa. Och om vi ger ett svar som säger att vi inte kan hjälpa till med för att det gäller en privat dator så kan inte en person gå till attack på det viset som det nu skedde. Vi supportar inte privata datorer. Du kan heller inte reklamera en MAX-hamburgare hos McDonalds. Samma sak. Man får helt enkelt vända sig till återköparen.


Sen har det bara rullat på med skitsaker egentligen. Små grejer men ändå gnäll, fel och missnöje hela tiden. Vi pratar om vuxna personer nu som beter sig tio gånger värre än barn. Vad är det med folk just denna dag, fredag den 18 juni 2010?

Min karl ringer också mitt upp i alltihopa och talar om att blöjorna är slut och frågar när han kan hämta upp mig för att slippa ta ut barnen när han skall handla. Åter igen får jag förklara att jag ska till Gröna Lund idag med min dotter, hennes kompis och Mia. Vet inte hur många gånger jag har sagt det både igår och tidigare i veckan. Nu får han säkert ta emot mycket skit men just nu känns det som att jag kastar in handduken. Det blev en grej för mycket till idag. Jag går upp 05.30, jobbar. kommer hem för att ta hand om barnen så han kan göra sitt. Jag kan inte släppa ALLT!


Telefontjänsten slutar om tio minuter och jag kommer att ta mina saker, flexa ut och åka in till stan för att möta upp Mia, Felicia och min dotter Linn. Gud vad jag ser fram mot denna tjejeftermiddag! Och jag skall ta med mig mitt bästa humör, jag lovar. För det skall inte gå ut över dem och den situationen jag har varit med om nu på morgonen. Och vi ska ha en trevlig eftermiddag, jag ska koppla bort allt negativt och bara njuta av tiden som kommer att komma. Utan jobb, utan resten. Bara jag, Mia, Linn och Felicia. För det är vi värda idag.


Fy fan vad skönt det var att skriva av sig och gnälla lite. Även jag har ett mått då allt är rågat.


Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 17 juni 2010 18:53

Ibland förstår jag mig inte på männsikor som jobbar i en så kallad servicefunktion. Man kan verkligen stöta på den mest sura, vresiga och grinigaste personen som finns.

Ta tex busschaufförer. Hur många av dem ler? Men gör man fel när man drar kortet framför apparaten så är dom minsann snabba på att påpeka detta - DU GÖR FEL!. Och i den mest grinigaste ton man hört.


Idag klev jag av bussen eftersom den aldrig slog om till det andra numret som gör att min resa fortsätter till där jag bor. Sen visade det sig att den körde fram ca tio meter för att vi som skulle vidare och gick av fick gå på igen, och visa kortet minsann. Varför kunde han inte ha sagt att bussen fortsätter ( en del trevliga säger det i alla fall även om de är få ). Och ett leende fanns inte på långa vägar. Om man sitter i ett sådant jobb där man möter många människor så anser jag att man "har betalt" för att vara någorlunda trevlig. Behöver ju inte vara överdrivet åt nåt håll. Lite tillmötesgående kanske. Annars har man nog valt fel yrke.


Och försäkringskassan ska vi inte prata om. Efter man har knappat in till rätt instans, tryckt in sitt personnummer och väntat snällt i kö en viss tid så kommer man i regel fram till en person som säger att handläggningstiden är 30 dagar. Ja, jag vet och det var inte det jag skulle fråga om. Säger man inte hej först och sen namnet... eller har jag missat något?

Appropå handläggningstider hos dem så går man in på sitt konto under de 30 dagarna för att se om det kommit in pengar. Och har de inte det så ringer man ju upp dem och undrar vad som har hänt. Och får till svar att -DU HAR GJORT FEL. Men vad bra att ni säger det, får man 30 nya dagar handläggningstid nu?

Vård av barn har alltid strulat för mig. Dessa lappar som skall fyllas i har för tredje gången blivit fel, varje gång har jag pratat med olika som dessutom sagt olika om hur jag skall fylla i och det är samma visa hela tiden. Nej, barnen går inte på dagis. Ja, pappan är hemma och är föräldraledig samtidigt. Ja, vi har trillingar och en 2-åring hemma. Jag vet att jag har rätt att ta ut vård av barn även om han är hemma. Ja, jag jobbar halvtid. Nej, dagis kommer inte att fylla i frånvarolappen. Snälla, snälla försäkringskassan, se till att personalen går samma kurs allihopa och säger samma saker så kanske kunderna till slut gör rätt. Och ha någon form av service som gör att kunden får veta i god tid om de gjort fel. Inte efter 40 dagar och dessutom via mail. För mig är det som sagt tredje gången. Och ni undrar varför folk är sura när dom ringer er. Nu vet jag eftersom jag själv jobbar i en servicefunktion att det inte lönar sig att vara otrevlig eftersom man faktiskt får lite sämre service då. Men lik förbannat så är NI otrevliga. Pinsamt. Och ha ett system som gör det enkelt för kunderna att följa, inte det krångligaste ni hittar.


Ville bara skriva av mig då jag tycker att ett leende eller en vänlig ton i en servicefunktion är något man har betalt för. Annars finns det andra jobb som passar en.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Ovido - Quiz & Flashcards