Trillingmamma och sjubarnsmor

Direktlänk till inlägg 24 juli 2011

Skärtorsdagskaka

Av Trillingmamman - 24 juli 2011 19:43

Nu ska jag lägga in receptet på denna goda kaka. Denna görs i en långpanna.


300g smör

4½ dl socker

3 ägg

1½ dl kakao

3 dl vetemjöl

2 msk vaniljsocker

1½ tsk bakpulver


glasyr:

2 dl vispgrädde

2 msk sirap

100g mörk blockchoklad

2 dl socker

100g smör


Smält smöret och rör ner socker och ägg. Blanda kakao, vaniljsocker och bakpulver i en skål. Rör ner blandningen i kastrullen och bred ut i en långpanna med bakpapper. Grädda i ugnen i 175 grader i 15-20 minuter.


Blanda grädde, socker, sirap och blockchoklad i en gryta. Koka under omrörning i 15-20 minuter. Tag av kastrullen och vispa i smöret i grytan i bitar. Bred smeten över kakan. Låt kakan stå över natten.


Lycka till.. och den är supergod!!



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


 
 
Ingen bild

annica

24 juli 2011 21:03

receptet ser bekant ut. väl värd att baka. i morgon börjar verkligheten. Kram

Trillingmamman

25 juli 2011 09:19

Och den var/är supergod :-). Tänkte baka den igen snart.... Måste ha lite tilltugg till kaffet hahaha.

Hoppas första arbetsdagen går bra. Hälsa så gott!!

Kramar från oss alla.

 
Ingen bild

Lotta

26 juli 2011 23:17

När du bakar, kör du med glutenfritt mjöl då? Kör du samma mängd mjöl och samma temperatur och längd som den ska vara inne i ugnen. Har försökt att endast byta ut mjölet mot glutenfritt när jag bakar, men resultatet blir inte alltid så bra :(

Trillingmamman

27 juli 2011 07:28

He Lotta!

Ja jag byter ut mjölet. Men precis som du säger så fungerar det inte alltid. Ibland får man testa sig fram. Men som med kladdkakor, sockerkaka eller lättare kakor så fungerar det alldeles utmärkt. Bröd fungerar inte alls utan där följer jag glutenfria recept, likaså vissa kaksorter. Olika glutenfria mjöl fungerar olika bra också. Jag använder Laila´s blåa paket när jag bakar. Temperaturen har jag samma men ibland kan jag ha kakan i något kortare beroende på vad det är för sorts kaka.

Men man får många gånger testa sig fram, och så är det nog dessvärre. Men ge inte upp, det är mitt råd :-)! Övning ger färdighet...

Varmt lycka till!


Kramar Eva

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Trillingmamman - 29 augusti 2016 08:29


Sitter och njuter på balkongen. Det är över 20 grader. Ska verkligen njuta nu av sista dagen. Sola lite till, handla lite och bara vara. Det är så fridfullt. Saknar de små barnen och på ett sätt ska det bli skönt och komma hem till det normala ...

Av Trillingmamman - 26 augusti 2016 19:32

Ja det blev semester i år, kanske inte flera veckor men ack så skönt. Det bar i alla fall mot varmare breddgrader. Hej igen Zakynthos. Tredje gången jag är här. Älskar detta ställe, så fridfullt. Tog med mig min äldsta dotter denna gång. Har bestämt...

Av Trillingmamman - 22 augusti 2016 15:54


Så kom den här dagen man sett fram mot på mycket länge. En liten minisemester med min äldsta dotter. Nu sitter vi och tar en gofika på stationen. Vi ska snart bege oss till Göteborg och Landvetter. I morgon bitti tidigt bär det av mot varmare br...

Av Trillingmamman - 12 augusti 2016 20:34

Det är nästan så jag har glömt hur det är att blogga, har inte haft tid eller lust. Det har varit många nya intryck. Kan tala om att jag klarade mig. Fick mitt legitimation och är nu sjuksköterska. Är också anställd på kliniskt basår som man nu m...

Av Trillingmamman - 22 januari 2016 21:34

Hoppsan, nu har det gått ett tag igen sen jag skrev. Inte meningen, har haft fullt upp bara. Allt flyter på kan man säga. Känner mig stark. Och glad. Det var länge sen jag kände så här faktiskt. Nu finns det många orsaker till varför men en stor a...

Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2011 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Ovido - Quiz & Flashcards