Trillingmamma och sjubarnsmor

Direktlänk till inlägg 16 januari 2011

Grattis min lilla treåring!

Av Trillingmamman - 16 januari 2011 18:55

Ja det var en lycklig Gabriel som klev upp i morse. -Idag fyller jag år och då får man äta tårta sa han. Ja det får man.... Och han beställde som bekant en blå tårta tidigare i veckan vilket satte mig på prov. Jag är inte en tårtbakerska direkt men tänkte att jag måste ju börja min karriär någon gång i livet. Tidigare har jag beställt tårta eller köpt, fusk jag vet. Men med så många barn så är det bättre att göra egen tårta, så får de önska sin egen design på den också. Gabriel valde färgen blå.


Så tidigt i morse började jag att göra tårtbottnar. Frågade givetvis vännen Mirka om hjälp. Hon är en mästare på att baka så jag fick både tips på fyllning och hur jag skulle gå till väga. Tack Mirka, smarrigt blev det ( även om resultatet utseendemässigt är långt ifrån dina mästerverk )!


  


Ja blå smet till tårtbotten blev det också. Allt skulle gå i blått.


  


Och blå tårta blev det till slut. Den ser inte mycket ut för världen men den var faktiskt saftig och god. Och för att vara min första tårta jag bakar så var det inte ett ras heller.


  


Gabriel blev alldeles till sig över att få öppna paket på sin födelsedag. Här är en lycklig kille på bild.


  


Ja den här lät som bara den, for omkring och blinkade i alla möjliga färger. Inget ovanligt i vårat hem nu mera. Vet vad man kommer att vakna till i morgon.


  


En borg med massa gubbar och hästar. Alla tyckte om att leka med den. Thomas arbetskamrat Tobbe hjälpte till att bygga ihop den och det tog inte lång tid innan den var tillbaka till ursprungsläget om man säger så ( i delar som den kom i ).


  


Thomas med Isac och Alexander. Pojkarna var mycket trötta fram mot kvällen. Men hade skoj.


  


Julie var egentligen på sitt sämsta humör idag men lyckades hålla humöret uppe när gästerna var här. Och jag lyckades fota henne där hon åtminstone inte grät.


Ja det var ett lyckat kalas och det var också en glad kille som somnade fort idag. Han fick en mycket trevlig födelsedag min lilla treåring. Nu sover dessutom alla andra barn i huset också, trötta som bara den var dom. Även jag och Thomas också. Det har varit en intensiv dag men mycket, mycket trevligt i slutändan.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


 
 
Ingen bild

maria

16 januari 2011 20:49

Hej!
Jättefin tårta, den var säkert jättegod.
Undrar vart du köpt Alexanders t shirt? Med Buzz och Woody på? Min treåring är helt tokig i toy story. Ha en trevlig kväll!
Kram Maria

Trillingmamman

17 januari 2011 08:17

Hej Maria!

Och tack.. god var den :-).

T-shirten som Alexander har är en present från min syster och hennes man. De köpte dessa T-shirts i USA. Tror du kan googla lite på barnkläder så hittar du säkert den. Många länder skeppar över :-).

Ha en underbar dag!

Kramar Eva

 
Ingen bild

Annica

16 januari 2011 20:50

den tårtan ser god ut:-)))

många kramar från oss

Trillingmamman

17 januari 2011 08:19

Ja den var lsäkigt god och väldigt BLÅ :-). Får barnen önska så ser det ut därefter... och igår var det Gabriels dag.

Tänkte till trillingarna baka banantårta i grönt ;-).

Sköt om er alla och massor med kramar från klanen S!

 
mångmamma

mångmamma

16 januari 2011 21:45

Grattis till en nybliven treåring och tårtan ser helt ok ut.

http://www.hemsktmycketbarn.blogspot.com

Trillingmamman

17 januari 2011 08:20

Tack så hjärtligt!

Kramar Eva

 
Ingen bild

Beata

16 januari 2011 23:02

Grattis till Gabriel om än lite sent, mums vad god tårtan ser ut.
Kram

Trillingmamman

17 januari 2011 08:21

Tack så hjärtligt, ja den var faktiskt god trots att den ser lite väl blå ut ;-).

Ha en underbar kväll!

Kramar Eva

 
Ingen bild

Tove Kathrine

16 januari 2011 23:13

Grattis med dagen til lille søte Gabriel! Du har så nydelige barn Carola:-)Jeg har noen spørsmål til deg... Er noen av trillingene eneggere eller de fra tre egg? Er det prøverørstrillinger eller er de "homemade"? Kan du tenke deg å få flere barn eller synes du at det rekker nu? Vel, da ønsker jeg god natt og håper å lese nytt fra dere i morgen:-) Klem

Trillingmamman

17 januari 2011 08:26

Hej Tove Kathrine!

Och tack :-)! Gabriel fick en riktigt fin födelsedag.

Trillingarna är treäggstrillingar, dvs tre olika. Som bröder helt enkelt. Och de kom till på naturlig väg vilket gör att jag går emot statistiken lite. Det är ovanligt med tre och det är mer ovanligt med treäggs :-). Men de ville bara till.
När det kommer till fler barn så får vi se vad framtiden utvisar. Vi har inte satt direkt stopp.

Skickar den varmaste morgonsolen till er i grannlandet och hoppas att du får en underbar dag!

Massor med kramar från klanen S

 
Ingen bild

Eva N

16 januari 2011 23:53

Grattis till 3-åringen! :-) Tårtan blev ju fin ju!
Jag gillar Julies frilla, så mycket hår :-)
Kram på er

Trillingmamman

17 januari 2011 08:29

Hej Eva!

Och tack :-)! Ja tårtan blev väldigt udda. Men som tur var så smakade den blåa färgen lika som vanlig tårta.

Ja den damen har ett hårsvall. Hon kommer att vara långhårig när hon blir ett :-). Fint för att det är en tjej. Pojkarna hade också hår men inte alls lika mycket som Julie!

Ha en underbar dag!

Massor med kramar från alla oss!

 
Ingen bild

Tove Kathrine

17 januari 2011 10:15

Sorry, sorry, sorry Eva! Var litt trøtt da jeg skrev går kveld og kalte deg Carola... Det var virkelig ikke meningen! Men det har seg sånn at jeg leser din, Carolas og Mirkas blogger og da blandet jeg sammen navnene da... Vel, sånn kan det gå etter en lang dag med fem aktive barn:-) Tenk at du ble gravid med trillinger på naturlig vis da! For en overraskning det måtte ha vært da dere var på ultralyd første gangen! Ante du at det var mer enn en i magen eller kom det som et lite sjokk? Skjønne er de alle tre iallefall:-) Du er rik Eva! Stor klem fra Tove.

Trillingmamman

17 januari 2011 12:38

Ingen fara Tove ;-)!

Nu vet jag att varken Carola eller Mirka har trillingar så namnet blundade jag för.

Ja det blev en stor chock när jag fick reda på det kan jag säga. Men även glädje. Jag har fått vara med om något som många aldrig får uppleva, en trillinggraviditet och dessutom föda dem. Statistiken säger 15 par per år i Sverige föds. Det är lite det med tanke på att det föds 100 000 barn. Det är unikt och jag är oerhört glad över att ha fått den chansen med.

Har en massa bilder som jag tog på mig under graviditeten. Om du klickar in på www.familjeliv.se och söker på nicknamnet Panthera leo så har jag under galleriet med bilder för alla och se.

Ha en underbar dag Tove!

Massor med kramar från alla oss

 
Zebbes mamma

Zebbes mamma

17 januari 2011 10:17

Men den ser ju hur smarrig ut som helst ju. Bra jobbat!!! Är det karamellfärg du använt till allt? Vad var det mera i?? Blir så nyfiken...

Kramar i massor

http://www.zebbeskamp.bloggplatsen.se

Trillingmamman

17 januari 2011 12:43

Ja det var smarrigt. Och ja det är karamellfärg ;-). Så smaken var ju densamma som på alla tårtor, TACK OCH LOV! Såg bara lite läskigt ut eftersom man äter med ögat lite ;-). Populärt var det i alla fall för hur många serverar blå tårtor?
Tänkte till trillingarnas födelsedag göra en grön HA HA HA!

Mellan hade jag frysta hallon och blåbär blandat med grädde. Inget mer. Lät det rinna va bara men såg att det rann efter att jag lagt på lite på tårtan. Ett smärre skönhetsfel bara... det var gott! Hittade ett recept i kokboken där man använde sig av sockerkasbotten fast den bakas på ett litet annorlunda vis. Man har potatismjöl i också och inget smör. Så den blev mer fast som en tårtbotten ska vara. Enkelt att jobba med också! Kan skicka receptet om du vill ha :-).

Kram kram

 
Bettan

Bettan

17 januari 2011 13:18

Vilken härlig färg på tårtan =)))

http://www.metrobloggen.se/Mamma10

Trillingmamman

17 januari 2011 18:51

Ja om Gabriel själv får välja :-)...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Trillingmamman - 29 augusti 2016 08:29


Sitter och njuter på balkongen. Det är över 20 grader. Ska verkligen njuta nu av sista dagen. Sola lite till, handla lite och bara vara. Det är så fridfullt. Saknar de små barnen och på ett sätt ska det bli skönt och komma hem till det normala ...

Av Trillingmamman - 26 augusti 2016 19:32

Ja det blev semester i år, kanske inte flera veckor men ack så skönt. Det bar i alla fall mot varmare breddgrader. Hej igen Zakynthos. Tredje gången jag är här. Älskar detta ställe, så fridfullt. Tog med mig min äldsta dotter denna gång. Har bestämt...

Av Trillingmamman - 22 augusti 2016 15:54


Så kom den här dagen man sett fram mot på mycket länge. En liten minisemester med min äldsta dotter. Nu sitter vi och tar en gofika på stationen. Vi ska snart bege oss till Göteborg och Landvetter. I morgon bitti tidigt bär det av mot varmare br...

Av Trillingmamman - 12 augusti 2016 20:34

Det är nästan så jag har glömt hur det är att blogga, har inte haft tid eller lust. Det har varit många nya intryck. Kan tala om att jag klarade mig. Fick mitt legitimation och är nu sjuksköterska. Är också anställd på kliniskt basår som man nu m...

Av Trillingmamman - 22 januari 2016 21:34

Hoppsan, nu har det gått ett tag igen sen jag skrev. Inte meningen, har haft fullt upp bara. Allt flyter på kan man säga. Känner mig stark. Och glad. Det var länge sen jag kände så här faktiskt. Nu finns det många orsaker till varför men en stor a...

Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Ovido - Quiz & Flashcards