Trillingmamma och sjubarnsmor

Direktlänk till inlägg 2 november 2011

Ska man höja på ögonbrynen ens?

Av Trillingmamman - 2 november 2011 19:36

Ibland kan man undra vad människor går igång på eller stör sig hos andra, människor de knappt känner. Jag pratar inte om allvarliga saker utan småsaker, i mina ögon sett (skillnad hade varit om det hände något som gjorde att jag eller barnen bröt mot lagen). Någonting måste ha hänt eller händer i deras liv att de absolut behöver spy galla på andra med sina oigenomtänkta uttal, löjliga påhopp eller brist på fritidsintressen. Sen tycker jag personligen att man ska se till det man själv gör innan man uttalar sig till någon man inte känner över huvud taget. Som idag jag fick höra...


1. Att jag/vi borde se efter våra barn lite när denna person kommer körandes.

2. Vore bra om inte barnen cyklar mitt i gatan när det kommer bilar. Om vi är rädda om dem.

3. Ja, för det är faktiskt en gata.


Som svar på det kan jag säga.


1. Vi var fyra vuxna som hade ganska bra koll på barnen. Men du tyckte väl efter två sekunders tittande att du hade hela bilden klar för dig. Och att hela gatan skull rensas för din skull.

2. Barnen stod faktiskt på trottoaren när du kom. Eller ja den ena låg ner, men fortfarande på trottoaren. Resterande små var ett antal tiotal meter från dig och under uppsikt.

3. Ja det är en gata i ett tätt bebyggt bostadsområde med barnfamiljer. Och med det innebär även att det inte är olagligt att barnen vistas ute på den. Så även med cyklar. Det är inte en 50-väg, 70-väg eller E20.


Sen vill jag tillägga att du som körde.


1. Du kom i högre hastighet än tillåtet och i en skymd kurva dessutom bland en massa bostadshus. Ganska ointelligent körning. Hur tänkte du?

2. Du parkerar dessutom på gatan och näst intill på trottoaren när det finns gästparkeringar. Vem gör fel nu?

3. Du bor inte ens i området, men du vet att jag inte kan "ta hand om" barnen. En ganska fantastisk iaktagelse måste jag säga. Alla som har barn vet att dessa små kan vara impulsiva och göra saker som att "rusa" ut i gatan oavsett om man har koll på dem eller inte. Desto större anledning av en bilist att ta det lugnt och vara observant och krypköra i ett bostadsområde med villor. Det säger väl sig självt att det finns barn som kan leka där. Nåja, nu var det ingen som var i vägen för dig och du krypkörde inte heller för den delen.


Detta är något man får stå ut med som flerbarnsförälder, tyvärr. Och inte bara av den anledningen utan för att man inte följer mängden dessutom. Men ser du det tänker jag inte göra. För jag vet att jag kan ta hand om dem. Trist bara att så fort det är fler barn inblandat så blir det direkt påhopp och anklagelser. Inte första gången kan jag säga man får höra ointelligenta uttal. Men det är så, vissa människor stör sig på andra. Eller tror att de är bättre helt enkelt. Sorgliga människor.


Jo där stod vi fyra personer och bara gapade åt detta uttal man inte trodde var möjligt skulle komma. Fast det bevisar att en del inte tänker innan de säger något. Personer som inte kan se att de faktiskt också själva gör fel. Nästa gång kommer röda mattan ut och jag ska curla dig hela vägen... knappast va!?

Det förstörde inte min kväll ändå. Har inhandlat lite inför höstmörkret idag. Jag och Gabriel var på Lagerhaus och hittade detta.




Vad passar inte bättre än doftljus och vanliga ljus också förstås för att höja stämningen lite här hemma. Tidigare så har jag varit på IKEA men handlade inget just då. Det finns dock saker som finns på önskelistan och som kommer att inhandlas.




Bland annat denna våningsäng. En smart lösning för de som är många. Över och undersäng samt en bädd under. Mycket smidigare och mindre än våningsängarna i trä. Skulle passa oss perfekt här hemma. Tre stycken behövs och lär inhandlas.


Lite andra saker händer också. Nya projekt av min kära make. Spännande, spännande...




Vad kan detta vara och vad ska det bli? En målad bräda ser man att det är så den gissningen går bort. Tänker ännu inte tala om vad det är.




Och målade krukor till det med. Gissning någon? Har tyvärr ingen vinst att dela ut för rätt svar. Men lite skoj och hålla er på halster. Nej nu ska jag bädda ner mig i soffan och lägga upp fötterna högt. 


Men först vill jag säga till min älskade dotter:


Grattis Linn på din födelsedag! Nio år sedan du föddes och det känns som igår. Hoppas att du har det riktigt mysigt nu hos pappa och farmor.


  




Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


 
 
Ingen bild

Sussan

2 november 2011 21:07

Hej hej, va kul det va att få träffa dig idag, alltid kul o se personen bakom en blogg, o din läser jag dagligen ;)

Trist med surt folk, är man o kör i ett bostadsområde ska man ju köra sakta, men förstår om du blev irriterad.

Ha en fortsatt trevlig kväll O hälsa Mia, det va kul o se henne med, då jag är in ibland o läser hennes blogg oxå ;)

Trillingmamman

3 november 2011 19:33

Hej Sussan!

och tack detsamma. Riktigt kul att se ett ansikte på en av mina läsare :-).

Sura människor finns överallt. Men det som störde mig mest var attityden. Och dessutom att personen inte stannade kvar för diskussion utan satte sig i bilen och åkte. Ska man nu häva ur sig saker så kan man väl också försöka diskutera det på ett vuxet sätt åtminstone.

Mia hälsar och du får hälsa till dina du med. Din dotters hår glömmer jag inte. Ljuvlig färg och längd. Även sonen din var fin givetvis!!

Ha en underbar kväll!!

Kramar Eva

 
Ingen bild

Kerra

2 november 2011 21:11

Åhhh bygge igen, han e för bra din man :) är det ngt till vardagsrummet tro? Visste e det mys med ljus massor av olika färger och så luktar de gott med :) Härligt i höstrusket ;)

ps ja finns folk till allt som vi märkte, grrr blir så irre!!

Trillingmamman

3 november 2011 19:35

Jo men du har nog rätt Kerra... bygget är klart och bild finns :-). Till vardagsrummet är det allt ;-).

Och det finns folk och det finns... ja folk. Knappast första eller sista gången det händer.

Hoppas på fika snart igen. Men tills dess, ha det så underbart!!

Kramar Eva

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Trillingmamman - 29 augusti 2016 08:29


Sitter och njuter på balkongen. Det är över 20 grader. Ska verkligen njuta nu av sista dagen. Sola lite till, handla lite och bara vara. Det är så fridfullt. Saknar de små barnen och på ett sätt ska det bli skönt och komma hem till det normala ...

Av Trillingmamman - 26 augusti 2016 19:32

Ja det blev semester i år, kanske inte flera veckor men ack så skönt. Det bar i alla fall mot varmare breddgrader. Hej igen Zakynthos. Tredje gången jag är här. Älskar detta ställe, så fridfullt. Tog med mig min äldsta dotter denna gång. Har bestämt...

Av Trillingmamman - 22 augusti 2016 15:54


Så kom den här dagen man sett fram mot på mycket länge. En liten minisemester med min äldsta dotter. Nu sitter vi och tar en gofika på stationen. Vi ska snart bege oss till Göteborg och Landvetter. I morgon bitti tidigt bär det av mot varmare br...

Av Trillingmamman - 12 augusti 2016 20:34

Det är nästan så jag har glömt hur det är att blogga, har inte haft tid eller lust. Det har varit många nya intryck. Kan tala om att jag klarade mig. Fick mitt legitimation och är nu sjuksköterska. Är också anställd på kliniskt basår som man nu m...

Av Trillingmamman - 22 januari 2016 21:34

Hoppsan, nu har det gått ett tag igen sen jag skrev. Inte meningen, har haft fullt upp bara. Allt flyter på kan man säga. Känner mig stark. Och glad. Det var länge sen jag kände så här faktiskt. Nu finns det många orsaker till varför men en stor a...

Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Ovido - Quiz & Flashcards