Trillingmamma och sjubarnsmor

Alla inlägg den 6 oktober 2010

Av Trillingmamman - 6 oktober 2010 21:40

Promenaden till skolan idag för att hämta Linn blev ingen rolig historia. Barnen var allt annat än glada, trillingarna för att de åter igen fick sitta i vagnen och Gabriel för att han fick gå så långt..... igen. Då står jag nu inför ett dilemma. Jag kan inte promenera två gånger om dagen med barnen till och från. Jag får ta morgonen som promenad och på eftermiddagen bilen, jag har inget val. Kan inte begära att de ska sitta så länge respektive gå så långt när de är så små än för att klara av det egentligen.


Det löser sig med tiden. Kameran fick jag med och det blev ett par bilder på vägen.


 

Här lämnar vi huset på eftermiddagen för att hämta Linn från skolan.


 

En lång backe ner till skolan. Det ni ser bortom trädtopparna.. dit ska vi.


 

Lucas, Isac och Alexander vid skolan. Kallt var det också.


 

Gabriel är lite trött efter promenaden.


 

Käpplunda skola, på baksidan.


 

Vi besökte stora lekparken på vägen hem. Det var uppskattat. Här är Linn och Alexander.


 

Stora klätterställningen....


 

... och här är Isac på väg upp. Inte rädd han inte.


 

Linn åkte den med huvudet före och ett leende på läpparna.


 

Väl hemma sen så poppade vi musik och jag förberedde för middagen.


 

Julie är den enda som njuter av de långa promenaderna två gånger om dagen. Hon sover i selen hela vägen. Och är så här pigg hemma och njuter av musiken och alla syskonen som dansar och sjunger.


 

Gabriel sjunger i "mikrofonen".


 

Linn rockade loss hon med. Och jag hade två som sjöng med innebandyklubbor som mikrofoner. Så bra att de kom till användning.


Nu är klockan övertid för mig. Dags att krypa ner med andra ord. I morgon vet jag att jag måste vara ute i god tid för att inte göra en favorit i repris. Undviker helst det så god natt alla.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Av Trillingmamman - 6 oktober 2010 11:17

Nu när man har kommit till ett nytt ställe så behöver man utforska lite nya vägar och ta tid på hur lång tid det tar att gå till de olika platserna. Ett som är prioriterat högt är vägen till skolan. Man vet ungefär avståndet men självaste tiden är svår att beräkna när man ska gå med alla barnen. Och just idag när vi skulle gå så bestämde sig alla barnen för att ta sovmorgon, de vaknade vid sju. Vi låg i fas med tiden ändå med frukost, blöjbyten och annat ända fram tills vi skulle gå ut. Påklädningen tog längre tid än beräknat med alla overaller, mössor och skor ( mitt fel då jag vet att man måste börja en halvtimme innan ). Så tio över åtta så var vi utanför dörren och på väg. Linn börjar halv nio så jag visste att tjugo minuter inte skulle räcka. Hittade dessutom inte den snabba vägen så vi gick bilvägen som leder till skolan. Vi kom en kvart för sent och jag fick skamset ursäkta mig inför fröken då det bokstavligen var jag som hade missat planeringen på morgonen. Ingen fara skedd dock och fröken var förstående, det kommer inte att hända igen. I morgon får barnen kliva upp lite tidigare helt enkelt.


På vägen hem så letade jag och Elin efter genvägen och hittade den faktiskt efter många om och men. Så det ska bli intressant och se hur lång tid den tar nu när vi ska hämta Linn från skolan vid halv två. Bilvägen tog 35 minuter och då gick vi hyfsat i lagom takt. Genvägen är mer rakt ner och rätt på skolan. Tänkte nu ta med kameran denna gång och fota lite på omgivningen runt om.

Kan tillägga att vägen till skolan är betydligt lättare att gå än hemåt. Det är en backe nerför i stort sett hela vägen. Och som sagt, på vägen tillbaka.. bara uppför. Därför tar den lite längre tid att gå. Idag var Elin och jag tillbaka till tio vilket är lite på tok för sent för deras morgonvila, men ingen katastrof. Plus att vi letade lite efter vägarna att gå. Sådant  får man räkna med när allt är så nytt. Det positiva är att jag får en ordentlig träning med allt gående. Och att samtidigt dra en vagn med tre lätta grabbar på, ja det är inte lätt. Men kul ändå. Älskar ju att promenera. Gabriel går hela vägen utan att gnälla, men det blir lite stopp på vägen med frågor och saker att utforska. Så två gånger om dagen blir dessa promenader.


Man måste hela tiden ligga steget före nu då promenaderna till skolan är något som kommit till. Linn gick ju tidigare själv i Vendelsö. Här är det lite längre och nytt än så länge. Och jag måste helt enkelt följa med vilket jag gör med glädje. Frisk luft och en mysig promenad på morgonen är aldrig fel.


Klockan är redan halv tolv, steget före var det ja. Och det innebär att jag måste förbereda lunchen nu innan grabbarna vaknar. Gårdagens lammgryta med ris tror jag passar utmärkt för en skock pirayor. Återkommer med bilder vid senare tillfälle.



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Ovido - Quiz & Flashcards