Trillingmamma och sjubarnsmor

Alla inlägg den 21 oktober 2010

Av Trillingmamman - 21 oktober 2010 09:28

.. man ens bryr sig om att stoppa in skorna i skohyllan flera gånger om dagen?


  


När det ändå ser ut så här efter fem minuter.


Kom och tänka på en artikel i aftonbladet som min vän lade ut på facebook igår, ett ändlöst kretslopp av plock. Tror jag skrattade länge åt det jag läste. För det stämmer ju på pricken. Fast hon i artikeln beskrev sin situation väldigt milt, för jag skulle kunna lägga till tusen saker till känns det som ( och det säger jag med glimten i ögat ). Läs och skratta för den var ganska rolig.


Ja ett ändlöst plockande, skurande, torkande, bytande och säga till. Så är det oavsett antalet barn.

Igår var det en sådan dag för mig även om barnen i stort sett var på gott humör. Men busa ville dom från morgonen till kvällen.


  


Gabriel ville mata Julie med pulver, som tur var så fick hon inte i sig mer än runt om och över sig.


  


Tallrikarna har fått ny plats än på matbordet.


  


Och ytterligare en till här, upp och ner dessutom. Hälften av maten ligger på golvet.


  


Barn som är kladdiga skall torkas efter maten. Lika så bordet, golvet, stolen och det som träffas efter chili con carne-kriget.


  


Nå ja, nu var det inte bara Gabriels fel. De var lika busiga allihopa. Och jag antar att det inte är sista gången jag plockar, städar, tvättar, byter, diskar, plockar, skurar... osv. Det är mitt kretslopp det, varje dag. Dag ut och dag in. Men jag älskar mina små "änglar" ändå och lever med att man får ta en period med lite kladd och extra arbete, för så är det att ha barn helt enkelt. Och inget jag skulle vilja byta bort. Man kan ju skratta gott åt det efteråt. För de är så kreativa ibland att man undrar var de får allt ifrån.


En typisk dag ser ut så här:


Går upp, väcker Linn, tar upp trillingarna, säger åt Gabriel att inte rota i kylskåpet, ammar, säger åt Linn att gå upp, dukar fram frukost, säger till Gabriel att inte slicka på smörkniven, byter blöjor på alla, väcker Linn igen, brer mackor till barnen, sätter på kaffe, lägger fram kläder som de små skall ha på sig, plockar upp mackor från golvet, säger till Gabriel att sitta på rumpan, väcker Linn igen, gör toabesök snabbt och glömmer stänga dörren, brer mackor igen för barnen är hungriga, packar mellanmål till Linn, plockar upp mjölkflaskorna från golvet som trillingarna har slängt, säger till Linn att äta frukost nu för hon är halvvägs uppe, torkar av en efter en från smör och kladd, plockar upp smörkniven och smöret från golvet, torkar golvet, säger till Gabriel att inte hänga på dörren, byter blöja igen på en eller flera, klär på barnen kläder, säger till Linn att skynda sig och fortsätta med sina sysslor, tröstar barn som gjort sig illa på något eller slagits med varann, plockar undan frukosten innan jag hittar den i hallen, letar skor i hallen, plockar upp toapappret från golvet eftersom jag glömde stänga dörren, Börjar klä på en efter en, letar skor eftersom någon gick iväg med andra paret, letar mössor som har fått fötter, säger till Linn att packa sin väska, säger till Gabriel att inte öppna ytterdörren eller hänga i handtaget, går ut och öppnar bilen, hämtar barnen en efter en och spänner fast dem, säger till Linn att det är dags att gå nu, låser allt och åker iväg, lämnar Linn och åker och tankar bilen på samma gång, hem igen och upp med alla barnen, klär av dem en efter en, säger till barnen att vi ska fika, plockar fram fika, plockar upp fikat från golvet det som kastas ner, dukar av, torkar av barnen en efter en, dukar undan, säger till barnen att inte röra spisen ( har lås på den men ändå ), byter blöjor på de som behöver det, ammar, tar en kaffepaus, viker torra tvätten, sätter på en ny maskin tvätt, tröstar barnen som börjar bli trötta, sätter på film till barnen, letar fjärrkontroller som har fått fötter, lägger trillingarna som ska sova middag, säger till Gabriel att inte gå in med skorna, förbereder lunchen så gott jag kan, hinner jag så tar jag en dusch nu ( annars på kvällen när dom sover ), trillingarna vaknar och jag tar ner dem en och en, byter blöjor på alla, ammar, gör lunchen och serverar pirayorna, torkar, plockar säger till att inte kasta maten eller dricksglasen, torkar av barnen, plockar upp allt från golvet och från bordet, laddar en diskmaskin och kör den, tar den rena tvätten och hänger upp, säger till barnen att inte röra diskmaskinen, letar strumpor som försvunnit sen i morse, börjar klä på alla en efter en, går ut en stund i parken eller på baksidan, in igen och hämta dricka till alla, plockar upp flaskor som är spridda över hela golvet, säger till barnen att inte hänga i dörren, tröstar barn som gjort sig illa, tittar på klockan och börjar packa in alla i bilen igen en efter en, åker och hämtar Linn från skolan, åker hem igen och tar upp alla barnen som är ute en stund till, tröstar barn som gjort sig illa, plockar upp något som gått sönder, ammar, tar in barnen för mellanmål, klär av dem och sätter dem vid bordet, plockar upp mellanmål från golvet, torkar, dukar av, torkar av barnen, plockar upp vattenflaskor som kastas hej vilt, byter blöjor, ammar, säger till barnen att inte kasta leksaker på varandra, tröstar barn, förbereder middagen redan nu, plockar upp vattenflaskor, säger till barnen att inte kasta leksaker i trappen, fyller på vattenflaskor, säger till barnen att inte hänga på Julie, kollar datorn, börjar med maten, säger till barnen att inte slå varandra, tröstar barn, håller på med maten, dukar, fyller på vattenflaskor, säger till barnen att inte slåss, ger saker till barnen som de hjälper mig med att duka fram, sätter dem vid bordet, serverar mat, plockar upp mat från golvet, plockar upp bestick som har tappats, säger till Gabriel att sitta ner på rumpan och äta, stänger av TV:n som de sätter på titt som tätt, torkar av barnen, torkar golvet, dukar av, ammar, säger till barnen att inte kasta saker på varandra, fyller en diskmaskin, tar av barnen de kladdiga kläderna och förbereder bad, fyller en tvättmaskin, badar barn, säger till Linn att göra sina läxor, tröstar barn som är trötta, tar ur barnen en efter en från badkaret, nya blöjor, sovkläder på, bortsa tänderna, amma, lägger de små, tar hand om diskmaskinen så den står tom till morgondagen, ser det förjävligt ut så dammsuger jag och torkar golvet, tar hand om tvätten och ser till att den hängs eller torkas i torktumlaren, tar en kaffe, säger till Linn att förbereda sig inför kvällen, torkar de sista och fläckar som har gjorts överallt, badar Julie, säger till Linn att gå och lägga sig, ammar, säger till Linn att nu får hon faktiskt gå och lägga sig, alla sover och jag plockar med de sista, tittar om något fattas och skriver upp det på en lista så att jag inte glömmer att handla det, tar en dusch om jag inte hann det i morse, sätter mig en stund, går och bortsar tänderna och tvättar av mig, sätter mig framför TV:n en stund till, ammar, går och lägger mig, hämtar vatten till törstiga barn, gör toabesök, ammar, tröstar barn som har mardrömmar, hämtar vatten till törstiga barn, sover en stund till, ammar, trycker på snooze.. och så var det morgon igen!


Så kan det se ut. Jag har absolut inga problem att fylla en dag med sysslor. Fast jag gillar det ändå, klart att en del dagar kan vara mer fyllda med jobb än andra. Beror på om man ska lägga till handla mat eller annat som i det här fallet packa upp kartonger eller ringa telefonsamtal. Och för att inte tala om de ofantliga gångerna man måste säga till barnen.. hoppa inte i soffan, gå ner från fönstret, slå inte lillebror, kasta inte leksakerna på varandra, sluta och slåss, kasta inte maten osv...


Sen när Thomas är hemma så hjälps vi givetvis åt. Men just nu så är jag själv, och jag trivs med min kaotiska vardag!



Tack för att ni läser! Vid tangenterna/Eva


Mamman i FamiljenXL


Trillingmamma och sjubarnsmor. Studerande. Välkommen hit!

/Eva S

Datum och månad

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Vill du söka?

Är du nyfiken på mer?

169 besvarade frågor

Tidigare år

Och klockan är nu...

På gång eller bara skrivklåda

Twitter

Träningsresultat

Senast skrivet av mig

Bloggar som jag följer

Andra sidor jag besöker

Äldre bloggar

RSS

FamiljenXL via Facebook

Översättning till annat språk

Besökare från andra länder

Free counters!

Statistik över besökare här

Blogg


Ovido - Quiz & Flashcards